Se billederne: Lastbil-chauffører opfører sig livsfarligt bag rattet

Livsfarlig adfærd: Lastbilchauffører taler i mobil, noterer, spiser smørrebrød og læser dokumenter, mens de drøner af sted på motorvejen - et lastvognstog bevæger sig 22 meter i sekundet ved en hastighed på 80 km/t

Leder efter madpakken uden øjenkontakt med vejen. Foto: Rene Schütze
Leder efter madpakken uden øjenkontakt med vejen. Foto: Rene Schütze

SE HELE BILLEDGALLERIET AF CHAUFFØRERNE HEROVER.

Mange lastbil-chaufører har i den grad travlt med alt andet end at køre lastbil.

Også selv om de sidder bag rattet på deres tonstunge maskiner og drøner af sted med 80 km/t på motorvejen.

Ekstra Bladets fotograf René Schütze har hemmeligt fotograferet lastbil-chauffører på flere helt tilfældigt udvalgte motorvejs-strækninger i Jylland.

Og billederne afslører, at hovedparten af lastbil-chaufførerne kørte pænt med begge hænder på rattet og med øjenkontakt på vejen og den øvrige trafik.

Flemming Christiansen og Laila Skov Andersen fra Skærbæk ser på de mange Ekstra Blads fotografier af lastbil-chauffører, som har travlt med at lave alt muligt andet end at køre lastbil.
Foto: Rene Schütze Vagthund Flemmings datter blev dræbt af en lastbil: Hader chaufføren som pesten

Men fotografierne afslører også en åbenbart hård kerne af danske og udenlandske chauffører, som tilsyneladende blæser på både lovgivning og trafiksikkerhed.

Spiser smørrebrød bag rattet
Adskillige af chaufførerne taler i håndholdt mobiltelefon med kun en hånd på rattet. Flere chauffører studerer tydeligvis deres mobiltelefoner meget intenst. Det er uklart, om de er ved at sende en SMS eller ringe op, mens lastbilen er i høj fart.

Et lastvognstog bevæger sig 22 meter i sekundet ved en hastighed på 80 km/t, som er hastigheds-grænsen på motorvej.

Få sekunders uopmærksomhed kan få fatale følger.

Herover ses en chauffør, der åbenbart er blevet sulten. Man ser på et af billederne (i frisen), hvordan hans øjne slet ikke har fokus på vejbanen, mens han åbenbart er ved at finde smørrebrødet frem. Dernæst fortærer chaufføren smørrebrødet med kun en hånd på rattet og blikket rettet mod maden.

Andre chauffører har travlt med vidt forskellige aktiviteter. En chauffør drikker her af en dåse.

En  bruger tiden på motorvejen til at rulle tobak i cigaretpapir.

 

En kollega drøner af sted på motorvejen, mens han flittigt noterer et eller andet ned på et stykke papir, som han holder på rattet.

- Det er en skidt kultur. Og vi skal have gjort noget ved det, konstaterer Jan Villadsen, der er formand for fagforeningen 3F's Transportgruppe.

Hos DTL Danske Vognmænd er man også stærkt kritisk overfor chaufførernes uheldige optræden.

- Lastbil-chaufførernes opførsel bag rattet er under al kritik. Og jeg kan kun tage afstand fra det, siger underdirektør Frank Davidsen til Ekstra Bladet.

I værste tilfælde kan uopmærksom kørsel dræbe. Et af de værste eksempler kan ses her, hvor en engelsk chaufførs mobilkiggeri på motorvejen ender med at tage livet af en hel, forankørende familie.

Skabte debat
Det er ikke første gang, at pressen afslører nogle lastbil-chaufførers åbenbart mange gøremål, mens de færdes med tophastighed i trafikken.

I 2014 filmede TV2, hvordan en del chauffører havde travlt med nøjagtig de samme ting, som Ekstra Bladet nu kan afsløre.

Dengang skabte chaufførernes manglende opmærksomhed i trafikken stor debat.

Men mentaliteten har åbenbart ikke ændret sig hos nogle af chaufførerne.

FAGFORENINGS-BOSS: DET ER EN SKIDT KULTUR

- Det er en skidt kultur. Og vi skal have gjort noget ved det.

Jan Villadsen, formand for fagforeningen 3F's Transportgruppe, lægger ikke fingrene imellem overfor de chauffører, som kører uden begge hænder på rattet og uden fuld øjenkontakt på vejen.

- Det er simpelthen ikke acceptabelt, at man laver alt muligt andet, når man kører lastbil. Opmærksomheden skal være hundrede procent på vejen. Både arbejdsgiversiden og vi har gjort virkelig meget for at højne færdsels-sikkerheden for lastbilerne gennem kampagner.

Ikke mindst de tragiske højresvings-ulykker har vi haft stor fokus på.

- Men der sker jo også en del ulykker på blandt andet motorvejen, hvor lastbiler kører op i de forankørende formentlig på grund af manglende opmærksomhed?

- Ja, der har været nogle forfærdelige ulykker af den slags. Og der skal gøres noget ved problemet.  Det er ikke acceptabelt, at chaufførerne taler i håndholdt mobiltelefon, ruller cigaretter, spiser mad  eller drikker kaffe, mens de kører. Det er jo set, at der sker ulykker, når chaufførerne taber varm kaffe ned i skødet.

 

- Jeg ved fra betjente, at det jo ikke kun er lastbil-chauffører, som er uopmærksomme. Det er private bilister såmænd også. Men man må bare sige, at konsekvenser alt andet lige er noget større, når der går noget galt i en tung lastbil, siger Jan Villadsen.

Jeg er rystet
Jan Villadsen siger, at han er rystet over, at mange chauffører fortsat taler i mobiltelefon, mens de kører lastbil.

- For år tilbage var det et stort problem. Men jeg troede faktisk, at det var blevet bedre. Alle de nye lastbiler har mig bekendt installeret håndfriie anlæg. Vi må tage problemerne med de uopmærksomme chauffører op igen med arbejdsgiver-siden og finde på nye måder at løse problemerne på. For de skal løses og jeg tror ikke, at de danske chauffører er mere eller mindre uopmærksomme i forhold til udenlandske chauffører, siger Jan Villadsen.

Fagforeningsformanden fortæller også, at emnet 'sikkerhed' stort set altid er på programmet, når 3F hvert efterår holder chauffør-konference.

- Vi har flere gange haft betjente, som har været ude til disse ulykker, til at komme og fortælle om deres erfaringer.

Chaufførerne er dybt rystede, når de hører om færdsels-betjentenes erfaringer, fortæller Jan Villadsen til Ekstra Bladet.

Duer ikke at lave risiko-beregning
Specialkonsulent Jørn Pakula Andresen, Nationalt Færdselscenter, ønsker ikke at kommentere Ekstra Bladets fotografier af chaufførerne.

- Det vil jeg ikke af principielle grunde, når jeg ikke kender omstændighederne ved optagelserne.  Men det siger sig selv, at både lastbil-chauffører og andre, der færdes i trafikken, skal være agtpågivende.

Det duer ikke, at for eksempel lastbil-chauffører, der kører på en motorvej med kun lidt trafik, begynder at lave risiko-beregninger for, hvad de kan lave ud over at køre lastbil. For så kan det nemt gå galt.

- Der kan nemt opstå noget uventet, hvor chaufføren må lave en undvigemanøvre. Der er ikke lang afstand fra, at noget går lidt galt og til, at det går rivende galt, hvis et tungt køretøj først begynder at komme ud i rabatten på grund af manglende opmærksomhed, fastslår Jørn Pakula Andresen.

I Norge opfordrer lastbilchaufførerne fodgængerne til selv at være opmærksomme og stoppe op, se og vinke til chaufføren for at undgå eksempelvis højresvingsulykker. (Video: NLF)

40.000 får bøder hvert år
Ifølge Jørn Pakula Andresen er det klart ulovligt at tale i håndholdt mobiltelefon. Hvert år noterer politiet omkring 40.000 bilister i person- og lastvogne for at tale i håndholdt telefon.

- Men er det også ulovligt at spise en mad, drikke af en flaske eller kode sin GPS ind? Det er jo ikke ulovligt at se ned på sit speedometer. Så vi taler om en gråzone af unoder.

- Det er politiet, der skal kunne bevise, hvis chaufføren er uopmærksom, fordi han taster oplysninger ind på sin GPS. Og det kan selvsagt være vanskeligt, hvis der ikke samtidig er kørselsfejl. En god kørsels-adfærd indebærer, at GPS’en er kodet ind inden start, og at maden ikke bliver spist under selve kørslen.

Generelt kan man sige: Kør bil, når du gør det.  Der er en generel tendens til, at vi mentalt er alle mulige andre steder end der, hvor vi befinder os. Det gælder også i bilen. Men bilen er lumsk. Vi kører på rygraden og tror, at det går. Det gør det jo også. Lige indtil at det går galt.

Kontrol og holdningsændring er vejen frem
- Hvad skal der efter din mening til for at ændre adfærd hos chaufførerne ?

- Jeg tror, at en kombination af kontrol fra politiets side og holdningsændringer er vigtige. Der skal være en vis risiko for at blive opdaget. Men det vil være godt, hvis vi får samme holdning til det at være uopmærksom i trafikken, som til at køre spirituskørsel. Det sidste anses jo for at være uacceptabelt i dag.

- Min opfordring skal være, at når man kører et 40 tons tungt lastvognstog, så skal man konstant være agtpågivende og opmærksom. Vi har desværre set nogle frygtelige ulykker i Danmark på grund af manglende opmærksomhed. 

Det er ikke kun de andre bilister, der bliver ofre i disse ulykker. Også chaufførerne selv bliver hårdt ramt. Der er desværre kun tabere i disse situationer, lyder det fra Jørn Pakula Andresen.

Trafikminister Ole Birk Olesen har ikke kunnet afse tid til at besvare nogle enkle spørgsmål omkring trafiksikkerheden og uopmærksomme chauffører.

 tæt trafik og med høj hastighed har denne chauffør travlt med mobiltelefonen. Foto: René Schütze
tæt trafik og med høj hastighed har denne chauffør travlt med mobiltelefonen. Foto: René Schütze

SÅDAN GJORDE VI

Ekstra Bladet fotograferede  1. og 9. december 2016 lastbil-trafikken fra en række tilfældigt udvalgte motorvejsbroer ved Aalborg, Hjørring, Hirtshals, Frederikshavn og Aarhus.

Ekstra Bladets journalist talte 2. december 2016 femten modkørende lastbil-chauffører som med sikkerhed talte i håndholdt mobiltelefon på strækningen Esbjerg-Odense.

Ekstra Bladet har valgt at medtage både de danske og udenlandske chauffører og vognmænd, der figurerer på billederne, da de er del af den samme problemstilling.

Chaufførernes ansigter er masket og vognmændenes navnetræk og logoer sløret, da det ikke har været muligt at indhente udtalelser fra samtlige.

 

UNDERDIREKTØR I DTL: DET ER UNDER AL KRITIK

Hos DTL Danske Vognmænd ser man ikke med blide øjne på de lastbil-chauffører, som Ekstra Bladet har fotograferet med mobiltelefoner, smørrebrød, dokumenter og kuglepenne i hænderne.

- Lastbil-chaufførernes opførsel bag rattet er under al kritik. Og jeg kan kun tage afstand fra det. Det er langt over bagatelgrænsen for, hvad der er acceptabelt, fastslår underdirektør Frank Davidsen overfor Ekstra Bladet.

Frank Daviden understreger i samme åndedrag, at hovedparten af de danske lastbil-chauffører faktisk optræder ansvarligt i trafikken.

- Hverken DTL eller vores medlemmer står for forhold, som du beskriver på nogle af fotografierne. Vi sætter trafiksikkerheden højt på dagsordenen både organisatorisk og ude hos den enkelte vognmand, siger Frank Davidsen.

Pas på det rullende kontor
Senest har DTL Danske Vognmænd sat fokus på førerhuset som et rullende kontor. Elektroniske fragtmeddelelser og GPS navigation udgør nemlig en stadig større del af chaufførens hverdag, hvor det er muligt at lave hurtige, administrative ekspeditioner.

- Men sker det under eller umiddelbart før kørsel, er det bare ikke trafiksikkert. Ulykker, der skyldes manglende opmærksomhed og utilstrækkelig orientering, kan nedbringes, hvis man i stedet holder øjnene på trafikken. Over telefoner og tablets kan der efterhånden sendes rigtig mange meddelelser til chaufføren – og afkræves rigtig mange svar.

- Problemet er, at chaufføren ikke sidder bag et skrivebord, men har ansvaret for et tonstungt køretøj, der bevæger sig gennem trafikken, siger underdirektøren.

 

Der er gråzoner
Frank Davidsen erkender, at der er gråzoner.

- Mit hovedbudskab er, at lastbilchaufførerne skal køre bil og ikke foretage sig alt muligt andet undervejs. Jeg synes, at det er i orden at spise et æble. Men det er bestemt ikke OK, at spise en spegepølsemad med remoulade på, mens man kører lastbil. Koncentrationen kan jo ryge lynhurtigt, hvis noget af remouladen falder af.  Det er heller ikke i orden at sidde og notere eller læse dokumenter, mens man kører. 

Bruger private mobiltelefoner
- Hvorfor installerer vognmændene ikke håndfrie mobilanlæg i lastvognene?

- Det gør de bestemt også. Jeg tror, at de chauffører, som I har fotograferet med mobiltelefonen i hånden, bruger deres private mobiltelefon og ikke firma-telefonen. Det er normalt firma-telefonen, som er koblet på det håndfrie anlæg . Vi må bare erkende, at de sociale medier fylder rigtig meget - også hos lastbilchauffører.

Hvad skal der til for at højne sikkerheden?

- Der skal en holdningsændring til. Trafikmoralen skal ændres og det er vigtigt at vognmændene hele tiden indskærper overfor chaufførerne, hvad der er acceptabel og uacceptabelt. Vognmanden kan ret beset få skrevet ind i ansættelseskontrakten at brug af håndholdt mobiltelefon er fyringsgrund.

Vi skal sætte yderligere ind på tre punkter: Uddannelse af chaufførerne, vognmændene skal italesætte prpoblemerne og så er kampagner i det offentlige rum vigtige.

Det nytter noget
Ifølge Frank Davidsen er det nemlig muligt at højne trafiksikkerheden gennem en målrettet indsats.

- DTL Dansk Vognmænd sidder med i en arbejdsgruppe, hvor vi har arbejdet med de tragiske højresvings-ulykker. En række tiltag fra arbejdsgruppen har faktisk nedbragt antallet af højresvingsulykker til en fjerdedel i forhold til 2004.

Men det vigtigste budskab af dem alle er: Kør bil når du kører bil, fastslår Frank Davidsen.

 

 

1 af 18 En hånd på rattet og gang i den håndholdte mobiltelefon. Foto: Rene Schütze
2 af 18 Dokumenterne skal naturligvis også læses. Foto: Rene Schütze
3 af 18 Gang i lastbilen. Og gang i mobilen. Foto: Rene Schütze
4 af 18 Denne chauffør slår rekorden i grundighed: Han har gang i hele to håndholdte mobiltelefoner på en gang. Foto: Rene Schütze
5 af 18 Også denne chauffør bruger håndholdt mobil under kørslen. Foto: Rene Schütze
6 af 18 Her er der ikke megen øjenkontakt med vejen. Foto: Rene Schütze
7 af 18 Mere snak i mobilen. Foto: Rene Schütze
8 af 18 Også denne chauffør taler i håndholdt mobiltelefon. Foto: Rene Schütze
9 af 18 Også denne chauffør har så travlt, at han må ty til den håndholdte mobiltelefon. Foto: Rene Schütze
10 af 18 V i tjekker mobilen og har tydeligvis ikke øjenkontakt på vejen. Foto: Rene Schütze
11 af 18 Hvad finder jeg mon her? Foto: Rene Schütze
12 af 18 Rapt skal det gå. Med en hånd på rattet og snak i mobilen. Foto: Rene Schütze
13 af 18 Vi tager lige en snak om det - på mobilen. Og under kørslen. Foto: Rene Schütze
14 af 18 Er chaufføren her ved at sende en tekst-besked? Han har i hvert tilfælde gang i mobiltelefonen. Foto: Rene Schütze
15 af 18 En hånd på rattet og en hånd til mobilen. Foto: Rene Schütze
16 af 18 Hallo, hallo. Gang i den håndholdte mobiltelefon. Foto: Rene Schütze
17 af 18 Også denne chauffør har travlt med den håndholdte mobil. Foto: Rene Schütze
18 af 18 Leder efter madpakken uden øjenkontakt med vejen. Foto: Rene Schütze
410 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere