Se hvor gode vi er: Virksomheder skilter med ordnede forhold

I flere fagforbund oplever man, at virksomheder gerne vil reklamere med, at de har overenskomst. Både Dansk Metal, 3F og HK har nu lanceret lanceret klistermærker, så virksomheder kan  få budskabet ud

Ifølge Per Tønnesen, formand for HK Handel, er det de mange skræmmehistorier om social dumping og dårlige arbejdsforhold, der giver de velordnede virksomheder lyst til at vise sig frem. Foto: Søren Sielemann/Polfoto
Ifølge Per Tønnesen, formand for HK Handel, er det de mange skræmmehistorier om social dumping og dårlige arbejdsforhold, der giver de velordnede virksomheder lyst til at vise sig frem. Foto: Søren Sielemann/Polfoto

Når du køber en pakke chokoladepålæg, er den måske udstyret med det velkendte, røde økologi-mærke. Føler du dig særligt samvittighedsfuld, er æsken måske også prydet med det blågrønne Fairtrade-mærke.

Læs også: Kendt modebutik får høvl af fagforening: Nogle skidte knægte

Men for forbrugere i Danmark er det ikke altid til at gennemskue, om butiksassistenten, tjeneren eller cykelmekanikeren får en fair løn for sit arbejde. Derfor er fagforeningerne HK/Handel, 3F og Metal Hovedstaden så småt begyndt at lave klistermærker, som kan pryde facaderne hos virksomheder med overenskomst.

På den måde kan forbrugerne se, om der hersker ordentlige vilkår i forhold til blandt andet løn, barsel, pension og arbejdstid.

Skræmmehistorier giver opmærksomhed
HK Handel, som organiserer butiksansatte, fik for nylig en henvendelse fra sportsforretningen Nyform, som gerne ville kunne vise kunder og konkurrenter, at deres ansatte fik en fair behandling.

Læs også: Ingen overenskomst? Dobbelt så stor risiko for en sur smiley

Ifølge Per Tønnesen, formand for HK Handel, er det de mange skræmmehistorier om social dumping og dårlige arbejdsforhold, der giver de velordnede virksomheder lyst til at vise sig frem.

- Vi har jo set mange eksempler på virksomheder, som spekulerer groft i dårlige løn- og arbejdsforhold. Så er det jo klart, at nogle virksomheder vil vise, at her lever man altså op til standarderne, siger Per Tønnesen.

Klistermærkefusk i Aalborg
I forbundet 3F organiserer man blandt andet personalet på landets hoteller, barer og restauranter. I 2010 lancerede forbundet det orange 'OK Forhold'-mærke, så virksomhederne kunne skilte med, at deres ansatte havde overenskomst. Mærket har efterhånden fundet vej til flere virksomheder. Det glæder Bo Christensen, forhandlingsssekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration:

- Det er jo et kvalitetsstempel til virksomheden, som får synliggjort, at de har gode forhold. Der er endda restauratører, som synes, at mærket har så meget værdi, at de har skiltet med det, selvom de slet ikke havde overenskomst, siger Bo Christensen.

Netop det er blandt andet sket i Aalborg, hvor en restaurant måtte betale 10.000 kroner for uretmæssig brug af mærket.

Forsker: Kan være konkurrencefordel
I Forbrugerrådet Tænk ser man positivt på overenskomst-mærkerne.

- Jeg tænker, det er en information, som nogle forbrugergrupper vil finde helt relevant, så de føler, at de kan købe ind med samvittigheden i orden og en god mavefornemmelse, siger vicedirektør Vagn Jelsøe, som dog understreger, at overenskomster ligger uden for Forbrugerrådet Tænks fokus.

Læs også: Røde faner rammer TDC: Gevinst på 21.500 kroner

Spørger man Heidi Hansen, lektor og brandingforsker på Syddansk Universitet, kan det være ganske klogt, at nogle virksomheder vil brande sig på gode arbejdsforhold.

- Overenskomster er jo noget, vi ofte tager for givet i Danmark. Men er man i en branche, hvor der er ry for, at tingene ikke er i orden, er det helt sikkert noget, man kan fremhæve som en positiv ting ved virksomheden. På den måde kan man skille sig ud, siger Heidi Hansen.

Skaber konkurrence
Netop det har man mærket i fagforeningen Metal Hovedstaden. De har i et par år kæmpet for at overenskomstdække de omkring 400 cykelhandlere i København. Mens der for et par år siden kun var omkring 10 overenskomstdækkede cykelhandlere, har antallet nu rundet 70 handlere, som kan sætte et rødt OK-mærke i butiksdøren.

Læs også: Faglig strid slut: Aftale mellem 3F og Vejlegården

- Det skaber jo intern konkurrence i branchen. Vi har oplevet cykelhandlere, som har set mærket hos en konkurrent og har tænkt, at sådan et skal de også have. Men så skal de jo også lige have en overenskomst først, siger Villy Jørgensen, faglig medarbejder i Metal Hovedstaden.

- Så på den måde er det lille mærke jo med til at skabe bedre arbejdsforhold for cykelmekanikerne, siger Villy Jørgensen.

Læs også: Stadig ingen klejner: Tivoli-ansatte skal knokle i julen uden tillæg

5 kommentarer
Vis kommentarer