Sejlerskole-ejer i forgæves appel: Indfør højhastighedsbevis

Ejer af sejlerskole foreslog Søfartsstyrelsen at indføre nyt højhastighedsbevis, men intet skete

(Herover kan du se, hvordan og hvor forholdsvis nemt det er at tage et speedbådskort. Med sådan et i hånden har du førerret til en vandscooter)

Allerede i april i fjor kunne Søfartsstyrelsen have taget skridt til at undgå, at to unge amerikanske kvinder blev sejlet ihjel af en vandscooter i Københavns Havn.

Det mener ejeren af en af landets største sejlerskoler, Watergames.


Politiet beslaglægger vandscooteren, der dræbte to amerikanske kvinder forleden i Københavns Havn. (Foto: Kenneth Meyer)

Ejeren, Martin Tristan Clemmensen, appellerede som indehaver af sejlerskolen Watergames med instruktører og kurser i København, Aarhus, Aalborg og Fredericia for et år siden til Søfartsstyrelsen, at kravene til at erhverve et speedbådskort (og dermed ret til at føre vandscooter) burde differentieres og skærpes.
 
Politik - 9. maj. 2017 - kl. 17:07 Løkke beklager vandscooter-ulykke over for USA's forsvarsminister

- Søfartsstyrelsen udsendte en præcisering af indhold og krav i de eksisterende prøver, og ved den lejlighed appellerede jeg til styrelsen om at indføre et højhastighedsbevis. Speedbådskortet giver et godt indblik i de basale regler på vandet og et fint kendskab til at kunne styre forskellige fartøjer til havs, siger Martin Tristan Clemmensen og fortsætter:

- Men med hurtigbåde som vandscootere er der som på landevejene ekstra risici for ulykker. Derfor foreslog jeg Søfartsstyrelsen at indføre dette ekstra højhastighedskort. Vi mener samtidig, at det ville være hensigtsmæssigt, at elever skal igennem forløb hos godkendte skoler og instruktører, inden de kan gå op til en prøve.

Den 21-årige kvinde blev dræbt, da hendes og venindernes båd blev ramt af en vandscooter. Privatfoto 112 - 10. maj. 2017 - kl. 12:27 Onkel til vandscooter-offer: Hun var en skinnende stjerne

Ekstra Bladet har henvendt sig til Søfartsstyrelsen, som ikke har ønsket at lade sig interviewe med den skriftlige begrundelse, at 'justitsministeriet er i gang med en undersøgelse af vandscooter-området. Vi afventer denne undersøgelse, som vi også kommer til at deltage i, hvor man skal se nærmere på, hvilke tiltag, der kan være behov for i forhold til vandscootere'.

Søfartsstyrelsen slutter mail-svaret:

'Prøven til speedbådskørekort indeholder allerede emner som sejlads ved høj fart, opmærksomhed over for andre fartøjer samt manøvrering. Emnerne ved prøven berører også sikkerheden ved sejlads med vandscootere'.

Alle kan gå til prøve
Hvis et fartøj, herunder vandscootere, befinder sig 300 meter fra kysten, er der i hovedreglen ingen hastighedsgrænser i danske farvande. Der kan dog være lokale undtagelser for dette.

Selv om 36-årige Martin Tristan Clemmensen har slået et slag for skærpede krav, så mener han ikke, at ulykken i København kan forklares direkte med, at reglerne er utilstrækkelige.

(Artiklen fortsætter under billedet)


Ekstra Bladets reporter brugte cirka 4-5 timer på at læse op på teorien inden den praktiske prøve. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

- Det er forfærdeligt, at to unge kvinder mister livet på den måde, fordi en person med en tåbelig handling ikke overholder de regler, der allerede er, siger Martin Tristan Clemmensen.

Søfartsstyrelsen kræver ingen forudgående undervisning for personer, som vil erhverve sig speedbådskort. Det betyder, at enhver efter at have fået privatundervisning hvor som helst og af hvem som helst kan henvende sig direkte til en censor, som så foranstalter en praktisk prøve af 15 minutters varighed på vandet og en efterfølgende mundtlig eller skriftlig eksamen, hvor eleven for at få et speedbådskort skal besvare en række spørgsmål om blandt andet regler, sikkerhed og navigation.


Ekstra Bladets reporter i færd med at erhverve speedbådskort. (Foto: Mikkel Tariq Khan)

***

Beståelsesgaranti er bare en service

 

Ejeren af en af landets største sejlerskoler, Martin Tristan Clemmensen, mener ikke, at den såkaldte beståelsesgaranti er med til at udvande kvaliteten hos de mange - fortrinsvis mænd - som dermed får ret til at sejle med meget høj hastighed på vandet.

Sejlerskolen Watergames annoncerer som så mange andre i branchen med 'beståelsesgaranti' efter et daglangt kursus med teori om formiddagen, praksis på vandet om eftermiddagen og en afsluttende prøve over for en censor, hvor teori og praksis kombineres.

- Jeg ser intet problem i denne garanti, tværtimod, siger Martin Tristan Clemmensen.

Han uddyber:

- Garantien er en serviceydelse, hvor vi lover dem, der efter en kursusdag ikke har evnerne til at bestå prøven, at de kan komme igen og få en ny kursusdag og en ny prøve gratis.

- Uanset hvad I mener med det, er det så ikke et forkert signal, at I skriver, at der er beståelsesgaranti?

- Nej, det er ikke forkert at give en serviceydelse, hvor vi garanterer gratis ekstra-undervisning for at sikre, at folk er dygtige nok til at erhverve sig et speedbådskort, siger Martin Tristan Clemmensen, der selv er instruktør og har haft Watergames i 11 år.

Sejlerskolen har 3-400 kursister årligt, som erhverver sig speedbådskort til en værdi af i alt 1.400 kroner. Cirka 80 procent af kursisterne er mænd. Aldersgrænsen for at kunne få beviset er 16 år, men ifølge Ekstra Bladets oplysninger er langt størsteparten, der har speedbådskort, mænd mellem 25 og 50 år.

- Jeg håber, at ulykken flytter fokus mod, at der skal være mere kontrol fra politiet med, hvad der foregår på vandet. Vi ser ind imellem politiet i havnene, men vi ser dem sjældent til søs, siger Martin Tristan Clemmensen.


Ekstra Bladets reporter med sit hurtigt erhvervede speedbådskort. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

 

***

Forpester provinshavnene

 

Vandvidsscootere som den, der i bogstaveligste forstand spredte død og skræk i Københavns Havn forleden, er også til at få øje på uden for hovedstaden.

Havnekaptajn i Aalborg Havn, Claus Rosenbeck, mener, at vandscootere bør forbydes i alle havnenære områder.

- Vi har heldigvis ikke haft ulykker med vandscootere i Aalborg Havn, men alligevel synes jeg, at de bør forbydes. De udgør en fare og er samtidig til gene for andre, mener Claus Rosenbeck.

Havnedirektør i Aarhus Havn, Jakob Christensen, har de seneste år oplevet et stigende problem med vandscootere i havnen i landets næststørste by.

- Efter at den gamle del af havnen er blevet lavet om til en byhavn, søger flere og flere vandscootere ind omkring strandbaren for at vise sig frem. Det er både ulovligt og farligt, men vi kan ikke gøre andet end at kontakte politiet, når det sker, siger Jakob Christensen.

Strandbaren ved det nye kvarter i Aarhus Havn lukker på et endnu ukendt tidspunkt i 2017, men den 300 meter lange strandpromenade forbliver formentlig at være velbesøgt med fem nye restauranter i området.

Ekstra Bladet giver dig her en gennemgang af ulykken, der fandt sted 6. maj sidste år (Foto: Kenneth Meyer, Mathias Øgendal, Læservideo. Grafik: Frans Wej Petersen, 3D grafik: Mikkel Lund. Redigering: Kristian Hansen)

 

***

Seks anmeldelser på to år

Midt- og Vestjyllands Politi dækker næsten en fjerdedel af Danmarks landareal og har dermed også masser af kystkilometre, fjorde og søer, hvori vandscootere kan være potentielle dræbermaskiner, som det var tilfældet i Københavns Havn. Men landets største politikreds har kun modtaget i alt seks anmeldelser på to år om generende, utryghedsskabende sejlads med blandt andet for høj hastighed.

- Vi får kun ganske få anmeldelser af den her karakter, og det kan godt undre mig, siger Claus Hilborg, chefpolitiinspektør hos Midt- og Vestjyllands Politi, til Ekstra Bladet.

Claus Hilborg har dog en formodning om, at mange episoder med vandscootere eller noget, der minder om det, aldrig bliver anmeldt til politiet. Blandt andet derfor er Midt- og Vestjyllands Politi netop gået i gang med at afklare, hvorvidt problemet er større, end de kender til. Det sker ved at kontakte havnefogeder, kano- og kajakklubber og andre maritime og kystnære kilder, som kan have viden om eventuelle problemer.

Chefpolitiinspektøren mener, det ville være en stor hjælp, hvis man indførte et registreringssystem for fartøjer til vands som med køretøjer på vejene.

- Det er muligt, at problemet med vanvittige vandscootere og andre er større, end vi ved, men det ændrer ikke ved, at disse mennesker, der bedriver vanvidssejlads, ofte bare er en silhuet i en redningsvest, som forsvinder i det fjerne, når de har sejlet hensynsløst og uforsvarligt. Med et registreringssystem ville vi have meget nemmere ved at følge op på anmeldelser, påpeger Claus Hilborg.

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere