Det kommer til at tage Banedanmark op til to år længere end ventet at skifte signalsystemer for de danske togskinner S-banen og fjernbanen. Det oplyser selskabet selv i en pressemeddelelse.
Der er tale om de to nye signalsystemer ERTMS og CBTC. ERTMS er et fælleseuropæisk system, og det er det signalsystem, der skal være på den danske fjernbane.
CBTC er et bybanesystem, der skal være på S-banen i København. Det er allerede taget i brug på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg.
Ifølge Jan Schneider-Tilli, der er direktør i Banedanmarks Signalprogram, skyldes forsinkelserne flere ting:
- Dels har vi, i forbindelse med at vi tog det nye signalsystem, CBTC, i brug på den første strækning på S-banen, måttet erkende, at der er brug for mere tid til test, end vi har planlagt med på både S-banen og fjernbanen, siger han.
Derudover har Banedanmarks leverandører brug for mere tid til at få "dokumentation på plads", siger han.
På fjernbanen bliver det nye signalsystem to år forsinket i forhold til den politiske aftale. Det betyder, at det først er installeret i 2023.
På S-banen bliver forsinkelsen på et år, og det betyder, at signalerne burde være klar i 2021.
De nye signalsystemer bliver også dyrere end ventet, oplyser Banedanmark. Dog ikke mere end at det holder sig inden for totalbevillingen.