Signalsystem til S-tog kan ikke tåle is

Is på radaren i et signalsystem for S-tog giver upræcise målinger og dermed forsinkelser

Foto: Lasse Kofoed/Polfoto
Foto: Lasse Kofoed/Polfoto

I 2018 skal alle dele af Københavns S-tog have nyt signalsystem. For nu afprøves systemet på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg. Og her er det løbet ind i sit første problem. Systemet kan ikke tåle is.

Det skriver Ingeniøren.

I sidste uge blev en række tog forsinkede. Et af problemerne var, at togene ikke kunne standse præcist ved perronerne.

I en intern mail til S-togenes lokoførerne skriver DSB's driftschef Jonny Jartved ifølge Ingeniøren, at problemet var is på radaren under toget.

- På baggrund af de analyser som Siemens og BDK (Banedanmark, red.) har lavet, vurderer de, at problemet hænger sammen med, at radarsensoren var dækket af is.

- Derfor havde systemet svært ved at detektere den præcise placering af toget, står der i mailen ifølge Ingeniøren.

Signalsystemet er Banedanmarks ansvar, og DSB vil derfor ikke kommentere mailen over for mediet.

Det nye signalsystem hedder CBTC og er indtil videre kun taget i brug på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg.

Hvis toget ikke når at standse hurtigt nok, laver det en nødopbremsning for at nå at standse ved perronen.

Ifølge Ingeniøren kræver det en skriftlig ordre fra trafikcentralen, før toget kan køre videre, selv hvis det holder en meter for langt henne ad perronen. Hver upræcis opbremsning kan derfor give forsinkelser på flere minutter.

Indtil videre afhjælpes problemet af DSB's eksisterende afisningsanlæg, står der i mailen.

Banedanmark oplyser til Ritzau, at de stadig undersøger sagen. Såfremt problemet er som beskrevet i den interne mail, vil Siemens, der er leverandør til systemet, blive bedt om at finde en løsning.

Det vil ikke udløse ekstra omkostninger. Desuden vil signalsystemet heller ikke blive rullet ud, før der er fundet en løsning.

Kim Remmer, der er sektionschef i Banedanmark, påpeger, at man allerede har en idé om, at problemet kan skyldes udformningen af de danske togs underside.

20 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere