Signe i krig med fly-gigant: - De chikanerer mennesker i sorg

Signe Spang Colding føler sig uretfærdigt behandlet af British Airways, som ikke ville refundere hendes billetter, efter hendes far døde

Signe Spang Colding er langt fra tilfreds med den måde, British Airways har behandlet hende. Foto: Privatfoto
Signe Spang Colding er langt fra tilfreds med den måde, British Airways har behandlet hende. Foto: Privatfoto

Danske Signe Spang Colding fra København er blevet midtpunkt i en strid med det store, britiske flyselskab British Airways.

I starten af juni skulle hun, i forbindelse med sit arbejde som operasanger, flyve til New York med det britiske selskab, da hendes far pludselig blev syg og døde ganske uventet.

Hun blev derfor nødt til at aflyse turen, så hun kunne deltage i sin fars begravelse et par dage efter.

Selvom hun havde bestilt fuld afbestillingsforsikring i tilfælde af, at hun var nødt til at aflyse, skulle det dog vise sig at blive meget svært for hende at få sine billetter refunderet.

Det har fået hende til at gå til tasterne på British Airways' Facebook-side, hvor hun klager over firmaets serivce.

'Jeg er fra Danmark. I slutningen af maj i år blev min far pludselig syg og døde. Han blev begravet 4. juni. Det var meningen, at jeg skulle flyve fra København til New York 3. juni og tilbage 9. juni, og jeg havde købt en fuld afbestillingsforsikring for turen. Selvfølgelig var jeg nødt til at aflyse min tur', lyder det fra Signe Spang Colding i opslaget.

Se også: Ina meldte afbud til møde med kommunen: Kostede hende 10.400 kroner

Aflyste til tiden
Men selvom Signe Spang Colding havde sørget for at have en afbestillingsforsikring klar, så var der ifølge hende ikke andet end bøvl med flyselskabet, samtidig med at hun stod i en svær og ekstraordinær situation.

'Jeg aflyste den (rejsen, red.) til tiden. Jeg sendte alle de dokumenter, jeg blev bedt om, selvom jeg gik igennem en frygtelig tid. Nu har de så endelig kontaktet mig og fortalt, at de ikke vil refundere min billet, fordi dødsattesten ikke er på engelsk. Jeg er dansk, og i Danmark får vi dødsattester på dansk. Har de hørt om Google Translate?', lyder det fra Signe Spang Colding i Facebook-opslaget.

Ifølge den københavnske kvinde har hun flere gange forsøgt at gå i dialog med flyselskabet, men de har ikke lytte til hende. Hun har også forsøgt at skaffe en dødsattest på engelsk, men uden held.

'Jeg har prøvet og prøvet, men jeg kan ikke få en dansk dødsattest på engelsk. Jeg er meget sikker på, at British Airways ved det allerede, og at de bare ikke gider at give mig pengene tilbage. Det er nemt at chikanere folk i sorg. Skam jer BA! Jeg nægter at give op. Jeg har simpelthen ikke råd til at give op.'

Se også: Ulrik raser over Wupti: Varer for 12.000 kroner kom aldrig

Flere udenlandske medier
Opslaget har også fået opmærksomhed i udlandet, hvor flere britiske medier som The Sun og Daily Mail har beskrevet sagen.

En repræsentant for British Airways oplyste i den forbindelse, at de lige nu er i gang med at undersøge sagen, og at de håber på at kunne have nyt snarest.

Den store mediedækning ser nu ud til at have båret frugt.

Til Ekstra Bladet oplyser Signe Spang Colding, at hun mandag morgen har fået lovende nyt fra British Airways, efter de udenlandske medier har taget sagen op.

- Jeg har her til morgen modtaget en tilbagemelding fra British Airways, efter blandt andet The Sun har haft fat i dem. Så jeg håber, at sagen slutter her, og at jeg får mine penge tilbage, siger Signe Spang Colding.

Hun er glad for, at der nu endelig sker noget.

- Jeg er lettet. Det er ikke sådanne ting, man har lyst til at bruge sin energi på, når man har mistet et mennesker, man elsker, siger hun.

Signe Spang Colding håber, at hendes historie kan gøre, at andre ikke havner i samme situation i fremtiden.

- Jeg synes ikke, at det er relevant, hvor meget billetterne har kostet. Det er princippet i sagen, der er vigtigt. Jeg ønsker ikke, at andre skal stå i samme situation, som jeg gjorde, på et tidspunkt, hvor jeg kun havde brug for at sørge, siger hun.

Ekstra Bladet har forsøgt at få en kommentar fra British Airways, men de henviste blot til den information, de allerede har givet til The Sun og Daily Mail. Det har derfor ikke været muligt at få en uddybende kommentar.

Se også: Anmelder slagter populær familierestaurant: - Elendigt og uappetitligt

63 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere