Skarp kritik af 1813: - Det er en slaveanstalt

Sundhedspersonalet i Hovedstadens Akutberedskab risikerer alvorlige arbejdsskader, når de møder ind på arbejdspladsen i Ballerup. En del af problemet er minutiøs overvågning af sygeplejerskerne, lyder kritikken

Hovedstadens Akutberedskab udsætter de ansatte for grove sundhedsmæssige risici, lyder det i nye påbud fra Arbejdstilsynet. Arkivfoto: Jonas Olufson
Hovedstadens Akutberedskab udsætter de ansatte for grove sundhedsmæssige risici, lyder det i nye påbud fra Arbejdstilsynet. Arkivfoto: Jonas Olufson

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. sms-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

Det er tilsyneladende med helbredet som indsats, når de ansatte møder på arbejde hos Akuttelefonen og Alarmcentralen i Region Hovedstadens Akutberedskab.

Her går sygeplejersker 'grædende hjem fra arbejde', mens andre døjer med 'søvnproblemer' efter en hård arbejdsdag.

Se også: Hård kritik af 1813: Det koster liv

Sådan lyder uddrag fra en nylig offentliggjort afgørelse fra Arbejdstilsynet, hvor Akutberedskabet får flere påbud for dårligt arbejdsmiljø.

Ekstra Bladet har fået aktindsigt i påbuddene og de underliggende kontrolbesøg.

Her fremgår det, at det psykiske arbejdsmiljø på stedet er så dårligt, at de ansatte risikerer 'stress og stressrelaterede sygdomme som fx. angst, depression og hjertekarsygdomme'.

Sygeplejersker: Toiletbesøg registres
Igennem den seneste tid, har Ekstra Bladet talt med en række tidligere og nuværende sygeplejersker om arbejdsmiljøet i Akutberedskabet. De fortæller, at problemerne skulle være særligt store for dem, der arbejder på Akuttelefonen 1813.

Sygeplejerskerne peger enstemmigt på, at problemerne med det dårlige arbejdsmiljø hænger uløseligt sammen med den måde sygeplejerskerne minutiøst er tvunget til at registrere, hvad de bruger deres arbejdstid og ikke mindst pauser på.

Se også: Dansk Sygeplejeråd følger problemerne på 1813

- Vi registrerer, hvornår vi er på toilettet. Vi bliver overvåget i hoved og røv. Det er stive, rigide og ufravigelige regler. Det er meget ubehageligt, siger en nuværende ansat på akuttelefonen, der af hensyn til sin fremtid på arbejdspladsen ønsker hun at være anonym.

- Vi har enormt ansvar i forhold til samtalerne med patienterne, hvor ingen holder øje med, hvad vi taler om. Men i forhold til fx at styre vores egne tissepauser er der ingen tillid. Det er fuldstændig vanvittigt, fortæller en anden sygeplejerske, der heller ikke ønsker at stå frem.

Som det fremgår længere nede i artiklen, afviser ledelsen, at medarbejderne skal registrere deres toiletbesøg.

Ekspert: Alvorlige påbud

Ekstra Bladet har bedt professor ved Syddansk Universitet Peter Hasle om, at læse Arbejdstilsynets afgørelse igennem. Han er en af Danmarks førende eksperter i arbejdsmiljø og herfra er dommen klar.

- Når det gælder det psykisk arbejdsmiljø, er det meget kompliceret at bedømme. Derfor skal det være relativt grelt, før Arbejdstilsynet giver påbud. Når man ser rapporter i den her boldgade, så er det alvorligt, lyder vurderingen fra Peter Hasle.

Han påpeger, at de ansatte udsættes for alvorlige sundhedsmæssige risici så længe forholdene ikke forbedres.

Peter Hasle understreger, at man på en arbejdsplads som Akuttelefonen ikke kan undgå mentalt krævende opkald. Men arbejdspladsen kan blive markant bedre til at følge op på sygeplejerskernes mentale udfordringer.

- Registreingsregimet ligger næsten indbygget i teknologien i callcentre som Akuttelefonen. Alt er som udgangspunkt registreret. Derfor skal arbejdsgiverne være meget omhyggelige med at organisere arbejdet, så medarbejderne ikke føler sig overvågede eller miskrediteret. Det er man åbentlyst mislykket med her, siger professoren.

Afbrudt i debriefing
Sygeplejerskerne på 1813 er i perioder under enormt pres, da beslutningerne der træffes over telefonen, kan have betydning for liv eller død.

Arbejdstilsynet påpeger, at et centralt problem for de ansatte på 1813 er, at de ikke har tid nok til at bearbejde særligt hårde opkald fra patienter, der er i åbenlyse nødsituationer.

Men efter telefonopkaldene er der ifølge Arbejdstilsynets rapport sjældent tid til faglig sparring eller debriefing.

I tilsynsrapporten lyder det, at sygeplejerskerne har oplevet, at de 'efter få minutter kan blive bedt af vagtlederen om at "melde sig klar" og tage et nyt opkald'.

Mette Andersen stoppede på Akuttelefonen, fordi arbejdsmiljøet blev for dårligt. Foto: Tariq Mikkel Khan
Mette Andersen stoppede på Akuttelefonen, fordi arbejdsmiljøet blev for dårligt. Foto: Tariq Mikkel Khan

- Det forventes, at vi tager telefonen få minutter efter, vi har lagt røret på fra den forrige patient. Jeg har oplevet at blive prikket på skulderen af en vagtleder, under en debriefing med en kollega, hvor jeg fik at vide, at jeg havde været for længe væk fra min telefon, siger sygeplejerske Mette Andersen.

Igennem en årrække arbejdede på akuttelefonen, men stoppede for et år siden på grund af det dårlige arbejdsklima.

- Det er en slaveanstalt, man ikke troede eksisterede nu om stunder, tilføjer Mette Andersen.

Otte opkald i timen

Sygeplejerskerne i Akutberedskabet er pålagt en række effektivitetskrav. I realiteten betyder det, at sygeplejerskerne skal besvare otte på Akuttelefonen i timen. For at det kan lade sig gøre, er deres tid skarpt tilrettelagt.

Sygeplejerskerne sidder i båse med fire skærme. Skærmene giver blandt andet sygeplejerskerne overblik over antallet af patienter i kø.

For at sikre, at tiden bruges bedst muligt, registrer sygeplejerskerne hver eneste handling, de udfører i Akutberedskabets computersystemer. Hver gang en ny opgave eller pause påbegyndes, starter et stopur.

På den måde kan chefen overvåge, hvor længe sygeplejersken bruger på den enkelte opgave. Det gælder også tissepauser, som registres via en knap sygeplejerskerne forklarer officielt hedder 'Fem minutter privat', men populært kaldes 'tisseknappen'.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Enhedschef i Region Hovedstadens Akutberedskab Marie Baastrup er gået i flyverskjul og ønsker ikke at svare på Ekstra Bladets spørgsmål. I stedet er det en kommunikationskonsulent der skriftligt svarer på vegne af Akutberedskabet (Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Ritzau Scanpix)
Enhedschef i Region Hovedstadens Akutberedskab Marie Baastrup er gået i flyverskjul og ønsker ikke at svare på Ekstra Bladets spørgsmål. I stedet er det en kommunikationskonsulent der skriftligt svarer på vegne af Akutberedskabet (Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Ritzau Scanpix)
 

1813: 'Vi har styr på arbejdsmiljøet'

Ekstra Bladet har igennem de uger forgæves forsøgt at få et interview med enhedschef for Akuttelefonen 1813, Marie Baastrup.

Region Hovedstadens presseafdeling oplyser, at Marie Baastrup ikke ønsker at stille op til interview eller svare på Ekstra Bladets spørgsmål. I stedet har Region Hovedstadens presseafdeling bedt Ekstra Bladet sende vores spørgsmål på skrift.

Ekstra Bladet har efterfølgende sendt 16 spørgsmål til Region Hovedstaden, vedrørende arbejdsmiljøet på Akuttelefonen, som kommunikationskonsulent Nina Husted Jørgensen på vegne af Region Hovedstadens Akutberedskab har sendt svar på.

'Vi har styr på arbejdsmiljøet ved Akuttelefonen 1813,' lyder første sætning i mailsvaret.

'Arbejdet på et stort callcenter som Region Hovedstadens Vagtcentral med op til ca. 100 mennesker i vagt kræver både IT-telefon-styresystemer og en flowmaster/vagtleder for at have overblik og hjælpe med at sikre et samlet godt flow og støtte til medarbejderne.'

'Vores ledelses tilgang omhandler ikke at holde øje med nogen, men at vi har tillid til hinanden, og vi sammen kan sikre, at vi håndterer opkaldene med en høj kvalitet og med kortest ventetid. Vores medarbejdere og ledere påtager sig et stort ansvar. Pauser koordineres for at sikre, at alle kan afholde dem, og opgaverne samtidig kan løses bedst muligt.'

'Vi tager påbuddene fra Arbejdstilsynet meget alvorligt og fortsætter arbejdet, så vi kommer i mål,' lyder det i mailsvaret.

Her afviser man desuden, at sygeplejerskerne overvåges under toiletbesøg.

'Der er ingen i Akutberedskabet, der registrerer toiletbesøg.'

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. sms-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

1 af 2 Hovedstadens Akutberedskab udsætter de ansatte for grove sundhedsmæssige risici, lyder det i nye påbud fra Arbejdstilsynet. Arkivfoto
2 af 2 Hovedstadens Akutberedskab udsætter de ansatte for grove sundhedsmæssige risici, lyder det i nye påbud fra Arbejdstilsynet. Arkivfoto: Jonas Olufson
318 kommentarer
Vis kommentarer