Du kan her rette dine indstillinger for, om vi må sætte cookies og bruge persondata, eller du kan give os besked, hvis en annonce er upassende, rummer fejl eller er ulovlig.
eller
Rapportér annonce
Du har mulighed for at rapportere denne annonce til annonceafdelingen på Ekstra Bladet, hvis du enten finder annoncen upassende eller at annonceringen er ulovlig.
Vær opmærksom på at du er i gang med at anmelde en annonce som værende ulovlig, er du sikker på du vil fortsætte? (En ulovlig annonce overtræder gældende lovgivning, læs mere her)
Tak for din påbegyndte anmeldelse. Vi har flere retningslinjer for annoncering på Ekstra Bladet, som skal overholdes, og hvis vi finder at annoncøren ikke har overholdt disse, vil de blive frataget muligheden for at annoncere på Ekstra Bladet fremadrettet. Det vil hjælpe os meget, hvis du vil skrive en uddybende kommentar nedenfor, så vi kan få lokaliseret annoncen og tjekket op på om vores retningslinjer overholdes.
Tak for din påbegyndte anmeldelse. Vi vil gerne høre din begrundelse for din anmeldelse, så vi kan undersøge annoncen, da vi tager alle indsendte anmeldelser alvorligt. Det vil hjælpe os meget, hvis du vil skrive en uddybende kommentar nedenfor.
Din begrundelse skal som minimum bestå af 30 tegn
Tak for din henvendelse
Din anmeldelse er nu afsluttet. Tak fordi du bidrager til EB.dk.Annoncerne på EB.dk er en essentiel indtægtskilde, som sørger for at Ekstra Bladet hver dag kan udkomme, og holde danskerne oplyste om hvad der foregår rundt omkring i verden.
Fejl
Der skete en fejl med afsendelsen af rapporteringen.
Husk at udfylde alle felter og at vedhæftet materiale ikke må fylde mere end 5 mb.
Hvis problemet bliver ved, kan du indsende tip på sms til 1224 (alm. sms takst), eller via email til 1224@eb.dk.
Uanset om du tager Dantaxi i Køge, Skanderborg, Odder eller København risikerer du, at dine penge ryger i skattely, når de går gennem taxa-selskabets system.
I oktober sidste år blev Dantaxi solgt til kapitalfonden Triton, der i Danmark også ejer Logstor og Nordic Tankers. Selskabet ejer Dantaxi gennem et spindelvæv af selskaber, der går gennem Luxembourg, og ejerskabet af Danmarks største taxiselskab ender på den britiske ø Jersey, der ligger ud for den franske kyst ved Normandiet.
For fuld udblæsning Øen er kendt som et notorisk skatteparadis, ligesom det stort set er umuligt for offentligheden at få indsigt i øens selskaber, slår den britiske skattelyekspert John Christensen fast:
- Det er et skattely for fuld udblæsning, siger han og uddyber:
Annonce:
- Baggrunden er ofte for at sløre, hvem der ejer selskabet. Mit gæt er, at du ikke kan finde ud af, hvem der ejer Jersey-virksomhederne, og at det bliver svært at finde ud af, hvem den egentlige ejer er. Ofte vil du finde ud af, at det er ejet af en fond, og du vil ikke kunne finde ud af, hvem der har investeret i fonden. Ofte er det for at undgå at betale skat.
Den britiske ekspert får opbakning fra Hannah Brejnholt Tranberg, skattepolitisk rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke, der over for Radio 24syv har slået fast:
- Man skatteoptimerer, så man betaler så lidt som muligt i skat. Det er ikke ulovligt, men konsekvensen er dyr for resten af samfundet, der går glip af penge til den fælles kasse, der betaler for gode veje og ordentlige hospitaler, siger Hannah Brejnholt Tranberg til Radio24Syv.
Luxembourg-finten Det er ikke kun Dantaxi-ejerne, der i offentligheden er blevet beskyldt for at benytte sig af skattely. Københavns Lufthavne var tidligere ejet af den australske kapitalfond Macquire, som Skat fra 2006-2010 har forsøgt at tvinge til at betale udbytteskat.
Annonce:
Ofte er det nemlig sådan, at hvis virksomheden laver overskud i Danmark, bliver der betalt virksomhedsskat af overskuddet. Til gengæld bliver et eventuelt udbytte ofte kanaliseret direkte ud af landet uden om skattemyndigheden. Helt lovligt. Normalt skal selskabet betale 27 procent i selskabsbeskatning, men fordi Danmark har en aftale med Luxembourg slipper selskaberne for at betale denne beskatning, hvis udbyttet betales hertil.
Tidligere har Torben Bagge, skatteadvokat, forklaret det således:
- Den klassiske Luxembourg-finte er, at pengene først sendes til Luxembourg, så der ikke kan opkræves udbytteskat, også fordi Luxembourg har nogle fordelagtige aftaler med skattely-lande, så når pengene sendes videre, kommer man typisk til at betale en begrænset skat. Typisk er det en kvart procent i udbytteskat.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Ligeglad
Casper Pedersen. Foto: Philip Davali
Casper Pedersen
31 år
København
– Hvad synes du om, at Dantaxi ejes gennem et skattely?
– Hvis de kan gøre det lovligt, fordi de har fundet et smuthul, kan jeg ikke se noget problem. Så må det vel være politikernes ansvar at få lukket hullet.
– Betyder det noget for din lyst til at bruge dem?
– Jeg vil vælge den billigste.
– Uber var meget udskældt blandt andet af taxa-branchen. I det lys, hvad synes du så om denne sag?
Annonce:
– Stort set er jeg ligeglad, så længe det er lovligt, og jeg får den billigste pris.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Det kan jeg ikke lide
Marianne Wriedt. Foto: Philip Davali
Marianne Wriedt
39 år
København
– Hvad synes du om, at Dantaxi ejes gennem et skattely?
– Det kan jeg ikke lide. De skal betale skat, ligesom alle andre gør. Og jeg kan se, at vi har brug for den skat, så vi kan hjælpe andre.
– Betyder det noget for din lyst til at bruge dem?
– Jeg kører sjældent i taxa, men det betyder noget. Som forbruger er det den eneste måde at markere sin utilfredshed.
– Uber var meget udskældt blandt andet af taxa-branchen. I det lys, hvad synes du så om denne sag?
– Det er dobbeltmoralsk. De var efter Uber med lønnen, men hvis de ikke betaler skat, kan de jo også have en lavere pris. Så et eller andet sted, gør de det samme som Uber.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Dårlig idé
Teddy Olsson. Foto: Philip Davali
Teddy Olsson
43 år
Ringsted
– Hvad synes du om, at Dantaxi ejes gennem et skattely?
Annonce:
– Det er en dårlig idé. Man bør betale skat, og deres ansatte har nok også glæde af de goder, som der er i Danmark på grund af skatten.
– Betyder det noget for din lyst til at bruge dem?
– Jeg kører sjældent i taxa, så det kommer ikke til at betyde noget.
– Uber var meget udskældt blandt andet af taxa-branchen. I det lys, hvad synes du så om denne sag?
– Det ser ikke pænt ud. Man bør generelt betale skat.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Kapitalfond: Alle andre gør det
Ekstra Bladet har spurgt kapitalfonden Triton, hvorfor Dantaxi er ejet af et selskab på Jersey. I et skriftligt svar lyder det fra Fredrik Hazén, nordisk kommunikationsansvarlig for Triton:
’Tritons porteføljevirksomheder så som Dantaxi betaler skat af deres overskud i de respektive markeder - i dette tilfælde Danmark - ligesom alle andre selskaber.’
Annonce:
’Investorerne i TSM (Triton Smaller Midcap), der ejer Dantaxi, er gået med til at lave deres investeringer gennem Luxembourg og Jersey, fordi dette er en testet og afprøvet metode til at samle investeringer fra mange lande og også for at sikre skatte-gennemsigtighed.’
’Udbytteskat sker i henhold til den danske lovgivning.’
'Eksperter mener, at det blandt handler om, at man vil skjule, hvem der er investorer, og at det er let at køre pengene videre fra Luxembourg, hvis man vil have pengene til et nyt land...'
'Jeg er uenig i, at Jersey bliver brugt til at undgå indsigt. Baggrunden er, at vi vil undgå problemer med dobbeltbeskatning.
'Vil I fortælle, hvem jeres investorer er?'
'Vi vil ikke afsløre navnene på vores investorer.’
Baggrunden for salget er ifølge Rasmus Krochin, kommunikationschef, Dantaxi:
’Beslutningen lå i forlængelse af vognmændenes ønske om at kapitalisere værdierne i selskabet, og for bedre at kunne imødekomme fremtidige udfordringer f.eks. i forbindelse med den ny taxilov. Med opbakning fra ejerne lå der et klart mandat til bestyrelsen (formand for bestyrelsen: Lars Christian Christiansen) om salg.’
Annonce:
’Lars Christian Christiansen er i dag medlem af bestyrelsen for driftsselskabet Dantaxi 4x48, men er ikke en del af den nuværende ejerstruktur.’
’Den omsætning, der er på taxikørsel afregnes til den enkelte vognmand i forhold til hans kørsel. Vognmændene er skattepligtige i Danmark, hvilket ansatte chauffører også er.’