Skattely-selskab står bag Danmarks største taxaselskab

Dantaxi er blevet solgt til en kapitalfond, der har til huse i det kendte skattely Jersey

Dantaxi er nu ejet af et selskab i skattely. Foto: Philip Davali
Dantaxi er nu ejet af et selskab i skattely. Foto: Philip Davali

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. SMS-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

Uanset om du tager Dantaxi i Køge, Skanderborg, Odder eller København risikerer du, at dine penge ryger i skattely, når de går gennem taxa-selskabets system.

I oktober sidste år blev Dantaxi solgt til kapitalfonden Triton, der i Danmark også ejer Logstor og Nordic Tankers. Selskabet ejer Dantaxi gennem et spindelvæv af selskaber, der går gennem Luxembourg, og ejerskabet af Danmarks største taxiselskab ender på den britiske ø Jersey, der ligger ud for den franske kyst ved Normandiet.

For fuld udblæsning
Øen er kendt som et notorisk skatteparadis, ligesom det stort set er umuligt for offentligheden at få indsigt i øens selskaber, slår den britiske skattelyekspert John Christensen fast:

- Det er et skattely for fuld udblæsning, siger han og uddyber:

- Baggrunden er ofte for at sløre, hvem der ejer selskabet. Mit gæt er, at du ikke kan finde ud af, hvem der ejer Jersey-virksomhederne, og at det bliver svært at finde ud af, hvem den egentlige ejer er. Ofte vil du finde ud af, at det er ejet af en fond, og du vil ikke kunne finde ud af, hvem der har investeret i fonden. Ofte er det for at undgå at betale skat.

Den britiske ekspert får opbakning fra Hannah Brejnholt Tranberg, skattepolitisk rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke, der over for Radio 24syv har slået fast:

- Man skatteoptimerer, så man betaler så lidt som muligt i skat. Det er ikke ulovligt, men konsekvensen er dyr for resten af samfundet, der går glip af penge til den fælles kasse, der betaler for gode veje og ordentlige hospitaler, siger Hannah Brejnholt Tranberg til Radio24Syv.

Luxembourg-finten
Det er ikke kun Dantaxi-ejerne, der i offentligheden er blevet beskyldt for at benytte sig af skattely. Københavns Lufthavne var tidligere ejet af den australske kapitalfond Macquire, som Skat fra 2006-2010 har forsøgt at tvinge til at betale udbytteskat.

Ofte er det nemlig sådan, at hvis virksomheden laver overskud i Danmark, bliver der betalt virksomhedsskat af overskuddet. Til gengæld bliver et eventuelt udbytte ofte kanaliseret direkte ud af landet uden om skattemyndigheden. Helt lovligt. Normalt skal selskabet betale 27 procent i selskabsbeskatning, men fordi Danmark har en aftale med Luxembourg slipper selskaberne for at betale denne beskatning, hvis udbyttet betales hertil.

Tidligere har Torben Bagge, skatteadvokat, forklaret det således:

- Den klassiske Luxembourg-finte er, at pengene først sendes til Luxembourg, så der ikke kan opkræves udbytteskat, også fordi Luxembourg har nogle fordelagtige aftaler med skattely-lande, så når pengene sendes videre, kommer man typisk til at betale en begrænset skat. Typisk er det en kvart procent i udbytteskat.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Ligeglad

Casper Pedersen. Foto: Philip Davali
Casper Pedersen. Foto: Philip Davali
 

Casper Pedersen

31 år

København

– Hvad synes du om, at Dantaxi ejes gennem et skattely?

– Hvis de kan gøre det lovligt, fordi de har fundet et smuthul, kan jeg ikke se noget problem. Så må det vel være politikernes ansvar at få lukket hullet.

– Betyder det noget for din lyst til at bruge dem?

– Jeg vil vælge den billigste.

– Uber var meget udskældt blandt andet af taxa-branchen. I det lys, hvad synes du så om denne sag?

– Stort set er jeg ligeglad, så længe det er lovligt, og jeg får den billigste pris.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Det kan jeg ikke lide

Marianne Wriedt. Foto: Philip Davali
Marianne Wriedt. Foto: Philip Davali
 

Marianne Wriedt

39 år

København

– Hvad synes du om, at Dantaxi ejes gennem et skattely?

– Det kan jeg ikke lide. De skal betale skat, ligesom alle andre gør. Og jeg kan se, at vi har brug for den skat, så vi kan hjælpe andre.

– Betyder det noget for din lyst til at bruge dem?

– Jeg kører sjældent i taxa, men det betyder noget. Som forbruger er det den eneste måde at markere sin utilfredshed.

– Uber var meget udskældt blandt andet af taxa-branchen. I det lys, hvad synes du så om denne sag?

– Det er dobbeltmoralsk. De var efter Uber med lønnen, men hvis de ikke betaler skat, kan de jo også have en lavere pris. Så et eller andet sted, gør de det samme som Uber.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Dårlig idé

Teddy Olsson. Foto: Philip Davali
Teddy Olsson. Foto: Philip Davali
 

Teddy Olsson

43 år

Ringsted

– Hvad synes du om, at Dantaxi ejes gennem et skattely?

– Det er en dårlig idé. Man bør betale skat, og deres ansatte har nok også glæde af de goder, som der er i Danmark på grund af skatten.

– Betyder det noget for din lyst til at bruge dem?

– Jeg kører sjældent i taxa, så det kommer ikke til at betyde noget.

– Uber var meget udskældt blandt andet af taxa-branchen. I det lys, hvad synes du så om denne sag?

– Det ser ikke pænt ud. Man bør generelt betale skat.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Kapitalfond: Alle andre gør det

Ekstra Bladet har spurgt kapitalfonden Triton, hvorfor Dantaxi er ejet af et selskab på Jersey. I et skriftligt svar lyder det fra Fredrik Hazén, nordisk kommunikationsansvarlig for Triton:

’Tritons porteføljevirksomheder så som Dantaxi betaler skat af deres overskud i de respektive markeder - i dette tilfælde Danmark - ligesom alle andre selskaber.’

’Investorerne i TSM (Triton Smaller Midcap), der ejer Dantaxi, er gået med til at lave deres investeringer gennem Luxembourg og Jersey, fordi dette er en testet og afprøvet metode til at samle investeringer fra mange lande og også for at sikre skatte-gennemsigtighed.’ 

’Udbytteskat sker i henhold til den danske lovgivning.’

'Eksperter mener, at det blandt handler om, at man vil skjule, hvem der er investorer, og at det er let at køre pengene videre fra Luxembourg, hvis man vil have pengene til et nyt land...'

'Jeg er uenig i, at Jersey bliver brugt til at undgå indsigt. Baggrunden er, at vi vil undgå problemer med dobbeltbeskatning.

'Vil I fortælle, hvem jeres investorer er?'

'Vi vil ikke afsløre navnene på vores investorer.’

Baggrunden for salget er ifølge Rasmus Krochin, kommunikationschef, Dantaxi:

’Beslutningen lå i forlængelse af vognmændenes ønske om at kapitalisere værdierne i selskabet, og for bedre at kunne imødekomme fremtidige udfordringer f.eks. i forbindelse med den ny taxilov. Med opbakning fra ejerne lå der et klart mandat til bestyrelsen (formand for bestyrelsen: Lars Christian Christiansen) om salg.’ 

’Lars Christian Christiansen er i dag medlem af bestyrelsen for driftsselskabet Dantaxi 4x48, men er ikke en del af den nuværende ejerstruktur.’

’Den omsætning, der er på taxikørsel afregnes til den enkelte vognmand i forhold til hans kørsel. Vognmændene er skattepligtige i Danmark, hvilket ansatte chauffører også er.’

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Her kører Dantaxi

Jylland

Aalborg

Aarhus

Billund

Djursland (kommer snart)

Favrskov

Sønderjylland

Nykøbing Mors

Viborg

Thisted

Silkeborg,

Hjørring

Skanderborg

Skagen

Odder

Sjælland/Lolland Falster/Bornholm

København

Nordsjælland

Vestsjælland

Guldborgsund

Køge

Vordingborg

Greve

Solrød

Roskilde

Lejre

Bornholm

Kilde: Dantaxi

158 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere