Skjulte oplysninger: Fyret efter togulykken på Storebælt

En ansat i Dansk Jernbaneforbund overstregede et navn på en kollega, der læssede godstog i dødsulykke. Han er nu fyret

Ulykken på Storebælt kostede otte personer livet. Foto: Anthon Unger
Ulykken på Storebælt kostede otte personer livet. Foto: Anthon Unger

En tillidsmand i Dansk Jernbaneforbund er fyret i kølvandet på togulykken på Storebælt i januar.

Det sker, fordi han skulle have skjult oplysninger om, hvilken medarbejder i firmaet der havde ansvar for at læsse og kontrollere det godstog fra det tyske selskab DB Cargo, som 2. januar var involveret i ulykken på Storebæltsbroen.

Det skriver Berlingske.

Tillidsmanden tjekkede angiveligt en vognliste, hvoraf det fremgik, hvem der havde ansvaret for læsning og kontrol, og så overstregede han navnet på kollegaen.

I ulykken ramte en løs godsvogn ind i et lyntog med 131 passagerer og tre DSB-ansatte om bord.

Otte personer blev dræbt, og fire blev alvorligt kvæstet i ulykken. 12 af passagererne fik lettere skader i sammenstødet.

På grund af antal dræbte og tilskadekomne er det den værste togulykke i Danmark i 30 år.

Allerede 11. januar blev tillidsmanden suspenderet. Det er lidt over fire måneder senere mundet ud i en fyring.

Advokat Henrik Karl Nielsen repræsenterer den nu tidligere ansatte, som var tillidsmand for stationsbetjentene. Han bekræfter fyringen.

- Det er korrekt, at han nu er afskediget med den begrundelse, at DB Cargo ikke har tillid til ham. Vi mener, at afskedigelsen er usaglig, og vi ser nu på det videre forløb, siger han til Berlingske.

Henrik Karl Nielsen bestrider ikke, at hans klient overstregede navnet. Han mener dog, at det er uden betydning, fordi kollegaen ikke var den sidste til at tjekke den pågældende godsvogn.

- Han har forklaret, at det, han gjorde, var en tanketorsk og ikke på nogen måde et forsøg på at påvirke beviser i sagen, siger advokaten.

Han vil sammen med sin klient undersøge mulighederne for at søge godtgørelse i sagen.

DB Cargo har over for Berlingske ikke ønsket at kommentere sagen.

Havarikommissionen har tidligere konkluderet, at fejlen, der resulterede i den tragiske dødsulykke, skyldtes en defekt lås på den pågældende godsvogn.

Yderligere to vogne på godstoget var ikke låst ordentligt fast, viste undersøgelserne.

Inge Lennert fotograferet i en mobil-selfie få minutter efter togulykken på Storebælts-forbindelsens vestbro. Hun har stadigvæk psykiske eftervirkninger af den voldsomme oplevelse. Privatfoto Tæt på Mors første tanke i smadret lyntog: Nu er jeg død

Carsten Kock-Jensen og Karen Boye Jensen overlevede en af Danmarks værste togulykke og fortæller deres historie i Ekstra Bladet. Foto: Anders Brohus Krimi 30 år efter en af Danmarks værste togulykker: Hvorfor døde vi ikke?

Det var som en haglstorm af glas inde i kupéen – og så den der helt ubeskrivelige, rædsomme lyd, fortæller Jack. Foto: Anders Brohus Krimi Jacks togvogn blev skrællet op: - Glemmer aldrig pigernes skrig

Lyntoget efter ulykken. Foto: Anthon Unger Krimi Lokomotivfører dybt rystet: - Han udviste kæmpe overskud

118 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere