Høje-Taastrup får i løbet af de næste ti år et af verdens største vandland. Projekt skal bygges i fem etaper, og her er starten helt afgørende for, om projektet kan blive realiseret, eller om det falder til jorden.
- Første etape vil vise, om de har et bæredygtigt koncept, og om de får gæster og dermed råd til at gennemføre de næste etaper af byggeriet. Ellers kan det ende med, at det bare bliver en svømmehal på en mark i Høje-Taastrup, siger Henrik Meng, direktør i Meng og company A/S, som leverer løsninger til forlystelsesparker og vandland i Danmark.
Henrik Meng har i mange år været med til at udvikle servicen og infrastrukturen i store danske forlystelsesparker lige fra Lalandia til Fårup Sommerland.
- Det er gigantisk i forhold til danske standarder.
- Man skal altid være påpasselig med at sige, at nu kommer der noget helt fantastisk, hvis det, der kommer, i virkeligheden ikke er særlig fantastisk. Det forpligter, når de siger, at det bliver verdensklasse, understreger Henrik Meng.
Rygtet spredes
Hvis ikke gæsterne er glade fra start, og markedføringen er i orden, kan det betyde, at man står uden penge til resten af resortet. Her spiller de sociale medier også en stor rolle, mener direktøren. Specielt, hvis ikke gæsterne får en god oplevelse.
- Alle gæsterne, også dem som kommer fra udlandet, har 1000 venner på Facebook. Hvis de deler oplevelsen med deres venner, så får de ikke dem som gæster. Det er den virkelighed, vi lever i i dag, siger Henrik Meng.
Mange typer
Det er vigtigt, at det nye vandland formår at tale til de mange forskellige typer af gæster, der vil besøge dem. Og det kan blive en stor mundfuld.
- De skal lave en attraktion til lokal turister, som primært er en-dags-turister, fra København og omegn. Når de tager hjem igen, skal de synes, at det var en god tur, rart sted at være og opleve, at de har lyst til at komme igen, siger han.
Samtidig vil vandlandet også forsøge at tiltrække mange udenlandske gæster, som skal blive i flere dage. Det betyder, at de skal lave en ordentlig pakke for overnattende gæster, og kæde vandlandet sammen med København og den fortælling om København som en succesfuld turistby.
- Derudover er der også et ønske om at have kursus- og konferencegæster. Og så skal man finde en kombination mellem konferencerammer og fest og ballade, siger Henrik Meng.
- Men det tror jeg, man kan. Det ser vi andre steder i for eksempel Lalandia og Hotel Legoland.
Hardware og software
Henrik Meng understreger, at det hele skal være på plads, når man slår dørene op for gæsterne. Han deler det op i 'hardware’ og ’ software’. Hardwaren handler om stedet og faciliteterne.
- Rustjebanerne skal være sjove, og vandet skal være rent. Og softwaren handler om, at service personalet er gode værter, og liveredderne ikke kun er gravalvorlige, men også har et glimt i øjet, siger Henrik Meng.
Selvom han ikke har det store kendskab til projektet, men mere generelt til, hvordan man stabler noget lignende på benene, så tror og håber han på, at det vil lykkes.
- Jeg drømmer om, at vi har formatet til at tro på succesen, siger han.