Skuffet over kendt bilmærke: - Jeg blev ret ked af det

Ford får nådesløs kritik af seksårig, som havde håbet på at få en Tinka-julehue. Forgæves

Vilas Faurfelt blev slemt skuffet, da han troede, at han skulle have en Tinka-hue hos Ford. Foto: Privat
Vilas Faurfelt blev slemt skuffet, da han troede, at han skulle have en Tinka-hue hos Ford. Foto: Privat

Læs Fords svar i bunden af artiklen

Tredje søndag i advent blev dagen, hvor Ford ødelagde julehyggen for seksårige Vilas Faurfelt og en række andre danske børn.

I et stort opsat reklamefremstød har Ford nemlig inviteret børn, der har købt Tinkas julekalender til at komme hen i den lokale butik og få en nissehue magen til den, som Tinka har på i julekalenderen. Men Ford har tilsyneladende ikke tænkt på, at det kan koste dyrt hos børnefamilierne, når der spares på antallet af indkøbte huer.

For en lang række familier er gået forgæves. Blandt dem er 6-årige Vilas Faurfelt, der af sine forældre har fået lov at tale med Ekstra Bladet om sine oplevelser med Ford. Og den unge mand lægger ikke skjul på, hvordan han reagerede, da det gik op for ham, at der ikke var flere huer:

- Jeg blev ret ked af det indeni.

- Den skulle have været på hovedet, og så skulle jeg have vist den til mine venner, men så var den bare udsolgt, siger han.

Og Vilas Faurfelt får opbakning af adskillige andre på Ford Danmarks facebook-side.

Som eksempelvis Heidi Larsen formulerer det:

'I denne søde juletid, hvor alle børn glæder sig til jul, og samler Tinka kort og venter i spænding på og finde det specielle kort som kan udløse en nissehue, så er det virkelig skuffende at når kortet så endelig kommer i en af pakkerne og man kører til en forhandler for og læse et skilt i vinduet alle Tinka huer er udleveret, så blir den søde juletid sgu ligesom ødelagt, og man får et skuffet barn.'

Ondt i hjertet
Dennis Nielsen supplerer i en anden kommentar:

'Vi står i den samme situation, som flere andre, vi har en datter på 4 år der havde glædet sig til at få en nissehue for sit Tinka kort. Det gør ondt i hjertet at se sin datter så ked af det. Er det på nogen måde muligt at få byttet det kort til en Nissehue? Så ville i gøre en 4 årig meget glad.'

Man skulle ellers tro, at Ford Danmark havde lært at tænke sig om. Situationen var nemlig den samme for to år siden - ja, det har selskabet endda selv forklaret i den pressemeddelse, der blev sendt ud for at lokke børnefamilierne til butikkerne:

'Muligheden for at få en nissehue magen til Tinkas blev en bragende succes i 2017 – og i år vil hittet både blive gentaget og udvidet.'

'Tilbage i 2017 kom succesen med Tinkas nissehue bag på Ford, som løb tør for nissehuerne før jul. Samarbejdet resultererede i lange køer hos landets Ford-forhandlere, hvor besøgstallet satte rekord.'

'Ford har en forventning om, at kampen om Tinkas nissehue igen bliver det helt store tilløbsstykke hos Ford-forhandlere landet over i december og opfordrer alle Tinka-fans til ikke at vente for længe, hvis man vil sikre sig den berømte nissehue.'

Pressechef: Ford uddeler en gratis Tinka nissehue til 5,54 % af børnene i Danmark

Ekstra Bladet har spurgt efter Ford Danmarks kommentar til de manglende nissehuer. Pressechef Lene Dahlquist vil kun svare på mail. Hun skriver:

'Det er naturligvis beklageligt, at vores samarbejde med TV2 om Tinka og Kongespillet har resulteret i, at nogle forældre og børn er blevet skuffede. Det har aldrig været formålet.'

'Vores ønske er at skabe glæde og synergi omkring samarbejdet med TV2 julekalender. For os hos Ford har det været vigtigt at Tinkas nissehue var en gratis gave som alle havde lige mulighed for at få. Ikke kun forældre, der var klar til at betale for dem – eller for eksempel forbeholdt Ford kunder.'

'Ford har stadig flere Tinka nissehuer, men det er rigtig at flere af vores Ford forhandlere er løbet tør. Jeg har kendskab til flere andre forhandlere, der stadig har nissehuer. Jeg ved, at vores forhandlere hjælper hinanden og sender de nissehuer de har til andre forhandlere, som er løbet tør. I sidste uge blev der yderligere sendt en ekstra sending ud til vores forhandlere.'

'Helt overordnet har Ford på intet tidspunkt tilbud ubegrænset mængder af nissehuer. Vi har i al vores kommunikation gjort opmærksom på, at der er nissehuer så længe lager haves.'

'Til gengæld har vi bestilt mange, mange flere nissehuer i år. To en halv gang flere. I alt 50.000.'

'Til orientering oplyser Danmarks Statistik at der i 2019 er 901.203 i alderen 2-15 år. Med 50.000 nissehuer til gratis uddeling over hele Danmark, resulterer det i, at Ford uddeler en gratis Tinka nissehue til 5,54 % af børnene i Danmark. Der ud over har der været et væld af hyggelige juleaktiviteter i Fords forhandlere. Autografskrivning og selfies med Lasse og Tinka, julestuer med æbleskiver eller ansigtsmaling m.fl. – alt sammen gratis for alle deltagere, der er mødt op.'