Slip af med rødvinspatterne: Her er eksperternes råd

Dårlig kost, alkohol, for lidt motion og skævvridning af hormonbalancen kan få fedt og kirtelvæv til at ophobe sig i brystregionen hos mænd. Se her, hvordan du kommer af med ’mandebrysterne’

Rødvinspatter klæder næppe nogen. Er du indehaver af et par - og vil du gerne af med dem - kan du få råd i artiklen herunder. (Foto: Jean Francois Frey)
Rødvinspatter klæder næppe nogen. Er du indehaver af et par - og vil du gerne af med dem - kan du få råd i artiklen herunder. (Foto: Jean Francois Frey)

Rødvinspatter, manboobs, barolobryster eller tævepatter. Kært barn har mange navne.

Hvis skjorten er begyndt at stramme over brystet, og solbadningen oftest foregår med T-shirten på, så er du måske en af de mange mænd, der har fået et lidt for kvindeligt, svulmende brystparti.

Eller rødvinspatter, som ophobningen af fedt og kirtelvæv populært kaldes.

- Det rammer ofte lidt inaktive personer, som har en stresset hverdag. Men hormonbalancen kan også spille ind. Og den er vi desværre ikke altid herrer over, siger personlig træner og kostvejleder Per Nielsen.

Stadig flere mænd tyer til fedtsugninger og kirurgi for at komme af med brysterne. Men du kan også gribe muligheden for at få en varig, sund livsstil, samtidig med at du arbejder det overskydende væv væk.

Herunder kan du læse nogle af eksperternes råd til, hvordan du kommer de uønskede bryster til livs.

(Foto: Jean Francois Frey) Tips og guides Sådan slipper du af med rødvinspatterne

Effektiv træning – få pulsen i vejret
Løbetræning forstærker muskler, knogler, led og sener i hele kroppen, samtidig med du sætter forbrændingen i vejret. Har du svært ved at løbe, f.eks. på grund af overvægt eller skader, kan du i stedet træne på cykel, crosstrainer eller romaskine. Tænk også gerne på at inddrage styrketræning efter cirkeltrænings-princippet, hvor du går fra maskine til maskine med en kort pause imellem hver øvelse.

Træningsprogrammet kan du få i EKSTRA:

(Foto: Jean Francois Frey) Tips og guides Sådan slipper du af med rødvinspatterne

Kost - skær ned på sukker og alkohol
Ud over træning, kan en ændring af kosten også have en effekt.

Gå efter kost med fibre, som findes i grøntsager og fuldkorn, magert protein og det sunde fedt fra fisk, nødder og avocado. Og helst så rendyrkede varer som muligt, så du undgår for mange tilsætningsstoffer, de såkaldte E-numre. Gå i en stor bue uden om slik og sodavand, og hold dit alkoholforbrug på et absolut minimum. Sundhedsstyrelsen anbefaler maksimalt 14 genstande om ugen for mænd. Men skal du smide fedtet, skal du endnu længere ned.

Et bud på en madplan kan du få i EKSTRA:

(Foto: Jean Francois Frey) Tips og guides Sådan slipper du af med rødvinspatterne

2 kommentarer
Vis kommentarer