Søren grædefærdig: Sjælden panda ødelagt i posten

Der findes kun 40 i hele verden af den særlige pandafigur, som ægteparret nu har en ødelagt udgave af

Sådan så figuren ud inden afsendelse fra Tyskland. Foto: Søren Jensen
Sådan så figuren ud inden afsendelse fra Tyskland. Foto: Søren Jensen

I flere år havde supersamleren Søren Jensen ledt og ledt efter en helt bestemt pandafigur af det tyske mærke Schleich. Sammen med sin kone Anne har han en samling på mellem 4-5.000 plastikdyr.

- Jeg har samlet i over 20 år, og da jeg så mødte min kone, ja så fik jeg jo trukket hende med ind i det, fortæller Søren Jensen med et grin.

Da parret endelig fandt den sjældne pandafigur online, som der kun findes 40 af i hele verden, var de glade.

- Det er en udstillingsfigur, som kun er lavet til at stå som reklame i butikkerne, og derfor er den ekstremt sjælden. Den har normalt en værdi af mellem 5-12.000 kroner, fortæller Søren Jensen.

Selv har parret givet 1775 kroner for deres figur, da den fra starten har haft en synlig skramme på poten og dermed er mindre værd. Det tog dem dog flere måneder at presse forhandleren ned på den pris.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Her ses Søren og Anne på jagt efter Schleich figurer i forskellige genbrugsbutikker i sommerferien sidste år. Foto: Søren Jensen
Her ses Søren og Anne på jagt efter Schleich figurer i forskellige genbrugsbutikker i sommerferien sidste år. Foto: Søren Jensen

Har mistet sin værdi

Forventningsfuldt bestilte parret figuren hjem fra forhandleren i Tyskland, men da pakken nåede frem til hjemmet i Sillerslev 14. januar, leveret med PostNord, blev de nervøse. Pakken var sat foran parrets dør og havde flere synlige huller.

- Det er fandeme lige før, jeg var grædefærdig, da jeg åbnede den. Pandaens bambus var slået i stykker og stak ud af kassen, jeg tænkte bare åh nej, fortæller Søren Jensen.

I og med, at figuren nu ikke længere er intakt, har den mistet sin værdi, mener Søren Jensen.

Figuren var pakket ind i bobleplast, luftlommer og to lag ekstra pap inde i kassen, men alligevel er figuren gået i stykker og har gennemhullet kassen. Hvornår dette er sket, er svært at afgøre, men parret undrer sig over, at PostNord ikke gav dem mulighed for at afvise pakken. Den var blot stillet foran døren.

Artiklen fortsætter under billedet...

Her ses kassen, som figuren blev sendt i. Foto: Søren Jensen
Her ses kassen, som figuren blev sendt i. Foto: Søren Jensen

Under al kritik

Pakken blev afsendt fra Tyskland med DHL til Danmark, hvorfra PostNord har taget over. Lige siden pakken ankom 14. januar, har Søren forsøgt at få PostNord til at tage sig af sagen, men uden resultat. Søren oplever, at ingen af de to firmaer tager ansvar.

- Det er bare dråben, der får det hele til at flyde over. Det er under al kritik, at de behandler folk sådan. Jeg har en mega dårlig smag i munden, siger Søren Jensen.

Det er især PostNord, parret er sur på.

- Hvis den så sådan ud, da de modtog den fra DHL, burde de jo oprette en sag med det samme. Uanset hvad, skal de stå til ansvar for skaden. De skal ikke levere en pakke med kæmpe huller i, hvor varen stikker ud, mener han.

Artiklen fortsætter under billedet...

Sådan ser pandaen ud efter ankomst til Sillerslev. Foto: Søren Jensen
Sådan ser pandaen ud efter ankomst til Sillerslev. Foto: Søren Jensen

Ekstra Bladet-effekten

Præcis den samme konklusion kommer PostNord pludselig også selv frem til, da Ekstra Bladet går ind i sagen.

- Vi kan se på billeder, at allerede da vi modtager pakken, er der huller i emballagen, som det ser ud til, at pandafiguren kan have forårsaget. Det er derfor ikke muligt at afgøre, om indholdet er blevet beskadiget pga. dårlig emballering fra start, om det er sket hos DHL i Tyskland eller under vores håndtering. Da vi finder ud af, at pakkens emballage er gået i stykker, havde den rigtige procedure været at lægge pakken til afhentning på nærmeste posthus, så Søren selv kunne vælge, om han ville tage imod den eller returnere den med det samme til den tyske netbutik. Så der har vi begået en fejl, og det kan vi naturligvis kun sige undskyld for, lyder det fra Henrik Larsen, kundeservicechef hos PostNord i Danmark.

Normalt er det forhandleren, der har ansvaret for, at en pakke når helskindet frem til køberen. Men i denne sag, hvor PostNord altså har begået en leveringsbrøler, gør de en undtagelse og påtager sig ansvaret for pakken.

- Som udgangspunkt er reglerne sådan, at Søren skal søge erstatning hos afsender, altså hos den tyske netbutik, da det er her, han har betalt for både varen og fragten. Herefter vil netbutikken typisk tage kontakt til PostNord via DHL og afklare en evt. erstatning. Vi kan dog nu forstå, at netbutikken ikke er meget for at påtage sig den opgave, og vi synes ikke, at Søren kan være tjent med den lange sagsbehandling og manglende afklaring. Derfor har vi udbetalt erstatning til ham for den beskadigede pakke, og vi vil nu tage kontakt til den tyske netbutik og DHL for at få lukket sagen, lyder det fra Henrik Larsen.

Sagens afslutning vækker nu stor begejstring hos parret.

- Det er rigtig fedt, og vi er så glade for, at Ekstra Bladet gik ind i det, for ellers var der sikkert aldrig sket noget, siger Søren Jensen.

Nu glæder de sig til, at pengene fra PostNord kommer ind på kontoen, så jagten på en ny pandafigur kan gå i gang.

- Nu vil vi prøve at finde en ny figur, selvom det bliver rigtig svært, for de er jo meget sjældne. Men vi giver ikke op så let, siger Anne Volder Jensen.

1 af 8 
2 af 8 Når figuren ikke længere er intakt, har den mistet sin værdi, mener Søren Jensen. Foto: Søren Jensen
3 af 8 Bambussen er gået i stykker flere steder. Foto: Søren Jensen
4 af 8 Bambussen er gået i stykker flere steder. Foto: Søren Jensen
5 af 8 Kassen havde flere synlige huller. Foto: Søren Jensen
6 af 8 Kassen var fuld af huller. Foto: Søren Jensen
7 af 8 Det var ikke, fordi der manglede emballage til at beskytte figuren Foto: Søren Jensen
8 af 8 Sådan så figuren ud inden afsendelse fra Tyskland. Foto: Søren Jensen
145 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere