Har du udfordringer med dit energiselskab? Så skriv til vores tipindbakke energi@eb.dk.
På et plejehjem i Sorø ringede telefonen i september sidste år.
Plejehjemsbeboeren Lisbeth svarede, og i den anden ende var der en telefonsælger fra Andel Energi.
Han tilbød Lisbeth en elaftale, som hun takkede ja til. Hun oplyste cpr-nummer, telefonnummer og adresse. Aftalen gik igennem, men da regningen dumpede ind, var det til stor overraskelse for Lisbeths familie.
- Hun har Alzheimers og er dement og har lavet en aftale på en lejlighed, som hun fraflyttede tilbage i 2021. Jeg synes, det er 'fantastisk', at man på den måde kan gå ind og lave om på elforsyningen forskellige steder ved bare at ringe til dem, siger broderen Villy Sørensen til Ekstra Bladet.
Ingen hjælp at hente
Lisbeths datter, Laura, der har fuldmagt til moderens pengesager, troede i første omgang, at moderen måske var blevet svindlet.
- Min mor har tilmeldt alt til betalingsservice, så jeg blev pludselig i tvivl om, om vi havde gjort noget forkert.
- Jeg tog derfor fat i Andel Energi i december (2022, red.), men på det tidspunkt kunne man slet ikke komme igennem til dem. Så skrev jeg til dem for at gøre opmærksom på regningen og min mors tilstand, men hørte ikke noget.
Laura tog kontakt igen i januar, og efter fire timers ventetid kom hun igennem til en medarbejder.
- Han sagde, at det lød mærkeligt, men kunne ikke komme på en løsning. Regningen skulle bare betales.
- Jeg går ham på klingen og spørger: 'Er det en af jeres telefonsælgere, der har ringet til min mor og solgt hende aftalen?'.
Det var det, kunne medarbejderen oplyse, til stor undren for Laura, da hun har overtaget morens telefonnummer, som både er hemmeligt og på Robinsonlisten for at undgå uopfordrede opkald fra virksomheder.
Artiklen fortsætter under afstemningen ...
Prøvet det før
Det er ikke første gang, at Lisbeth er blevet ringet op af telefonsælgere, der har prakket hende noget på. For det meste har selskaberne dog annulleret aftalerne efterfølgende.
- Vi har overvejet, om hun skal umyndiggøres, men hvis jeg bliver hendes værge, hænger alt ansvar på mig.
- Hun bor på plejehjem, men så har plejepersonalet ikke længere ansvaret for hende, så er det 100 procent mig. Det kan jeg ikke overskue, siger Laura.
Artiklen fortsætter under faktaboksen ...
Ulovligt opkald
Da Ekstra Bladet henvender sig til Andel Energi, kan selskabet se, at der er sket en fejl.
- Vi har lavet en fejl i denne sag og kan kun lægge os fladt ned og beklage. Vi har lukket sagen. Alle mellemværende mellem os og kunden er afskrevet, så kunden hører ikke mere fra os, kan selskabet oplyse.
Andel Energi fortæller desuden, at de har haft tilladelse til at kontakte kunden med henblik på salg frem til april 2022.
- Der er sket en menneskelig fejl, så ændringen ikke er opdateret på ringelisten. Derfor bliver kunden ringet op i september, og det er selvfølgelig en fejl fra vores side. Selve salget foregår efter bogen på nær denne tilladelse.
- Kundens datter har henvendt sig til jer efterfølgende. Hvad er der gået galt?
- Medarbejderen har været for fokuseret på at følge reglerne. Vi skulle have været mere lydhør og mindre regelrette i den dialog. Det beklager vi.
Andel Energi vil gennemgå deres ringelister for at 'sikre en bedre proces' og dermed undgå ulovlige opkald.
Ekstra Bladet har valgt ikke at bringe Lisbeths fulde navn eller billede, da hun ikke kan give samtykke til at medvirke i artiklen. Lauras fulde navn udelades, da hun deler efternavn med sin mor, og de er de eneste i Danmark, der hedder det.