Det er ikke 1. april.
Og den er god nok.
Mange Spar-købmænd i hele landet - det vil sige 121 af slagsen - får i disse dage pillet deres Spar-skilte af facaderne. I stedet kommer der skilte op rundt om forretningen med købmandens fornavn.
I Hornsyld er det for eksempel navnet Torben, som der nu står hele vejen omkring facaden, og det signalerer, at det altså er købmand Torben Jensen, der huserer her.
Velkommen i Torben.
Eller velkommen i Lars.
Kædedirektør hos Spar, Allan Kristoffersen, fortæller til Ekstra Bladet, at der ligger mange overvejelser bag kampagnen, som koster Dagrofa-koncernen mange millioner.
- Vi prøver at gøre op med lokalsamfundet og udkantsdanmark og alt muligt andet. Det manifesterer vi ved, at alle vore butikker kommer til at hedde det, som de gør i folkemunde i hverdagen også. Når man holder til i provinsen, så handler man ikke i Spar. Man handler hos Knud eller Martin eller hvad, købmanden nu en gang hedder. Vi håber på, at vi er med til at skabe en trend, der bliver det nye sorte, siger Allan Kristoffersen til Ekstra Bladet.
Købmænd er med på ideen
Alle købmændene har måttet acceptere, at de nu flasher deres fornavne for hele byen på mængder af skilte på byens Spar-butik. Men det har de heller ikke noget imod ifølge Allan Kristoffersen.
- Hvis de havde noget imod det, så var de ikke købmænd. De er jo vant til, at hvor de end kommer i deres lokalsamfund, så kender folk dem på deres fornavne, forklarer Allan Kristoffersen.
Opgør med discount
Spar-koncernen har i flere år været presset fra den stigende konkurrence fra især discountvarehuse. Tiltaget skal også ses som det modsatte af det, som discountkæderne måske kan signalere. Hos Spar får man den personlige betjening.
- Vi kan aldrig være 100 procent sikre på, at det vi nu gør, også er det rigtige. Men vi har ingen plan b. Vi tror så meget på det her, og vi gør det med hjertet. Vi har været inde og grave frem, hvad vores butikker betyder for vores købmænd og for vores kunder. Folk er egentlig ligeglade med Spar, men de er ikke ligeglade med købmanden. Købmanden bor nogen gange oven på butikken, og hans datter arbejder på stedet, mens svigermor sidder ved kassen. Vi er en del af det lokale og af byen, og det skal vi blive ved med at være, forklarer Allan Kristoffersen.
Ud over navneskiftet har 2.000 Spar-medarbejdere i den seneste tid deltaget i bootcamps for at få kædens nye identitet og position i branchen ind under huden. Fra 29. april lanceres en omfattende markedsførings-kampagne i tv og i aviser.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.