Stadig lang kø i forlystelsesparker

Rutschetur med mundbind: Færre gæster - men stadig ventetid ved de mest populære aktiviteter

Tivoli i København er tyet til smartphones for at undgå lange køer. Video/redigering: Rasmus Flindt/Kristian Hansen

Selv om der er færre gæster i landets store forlystelsesparker på grund af coronakrisen, så skal du ikke regne med kortere ventetider ved de mest populære aktiviteter i parkerne.

Her i højsæsonen vil ventetiden stadig typisk ligge på 30-40 minutter pr. forlystelse.

Det viser en rundspørge, som Ekstra Bladet har lavet til fire af de populære parker.

Årsagen er blandt andet, at kapaciteten på nogle af aktiviteterne er skåret ned, så der ikke kan afvikles så mange gæster som ellers.

Forlystelsen Dæmonen i Tivoli i København onsdag den 8. juli 2020. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Forlystelsen Dæmonen i Tivoli i København onsdag den 8. juli 2020. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
 

Mange klager
En lang række gæster klager for øjeblikket på de sociale medier og Trustpilot over, at de har måttet stå i kø i helt op til en time ved nogle aktiviteter.

Samtidig udtrykker mange utilfredshed over, at de skal bruge mundbind ved hver aktivitet. Mundbindene skal oven i købet skiftes hver gang, man vil prøve en ny aktivitet.

Mange af forlystelsesparkerne sælger mundbindene for fem kroner stykket. Det er dog også tilladt at tage sine egne mundbind med.

Vi fik hug
En af de forlystelsesparker, som gæsterne har klaget over, er Fårup Sommerland.

- Vi fik nogle hug i sidste uge, fordi nogle af vore gæster var utilfredse med ventetiden. Nu kører vi igen med fuld kapacitet på de fleste af forlystelserne, efter at vi har taget mundbind i brug. Og så er ventetiden den samme, som den plejer at være i højsæssonen. På de allermest populære aktiviteter som Rafting, Træstammer og Flagermusen er der stadig lidt længere kø, fordi vi ikke tager så mange passagerer med af gangen, siger marketingchef Rasmus Mortensen.

Fårup Sommerland. Arkivfoto: Anita Graversen
Fårup Sommerland. Arkivfoto: Anita Graversen
 

Djurs Sommerland har ikke været præget af ekstraordinært lang kø på grund af coronakrisen. Det oplyser direktør Henrik B. Nielsen.

- I uge 28 har vi generelt flere gæster, og her vil der naturligt nok være ventetid på de allermest populære aktiviteter. Ventetiden er på omkring 15-20 minutter på dage med spidsbelastning. Men på langt de fleste af vores 60 forlystelser er der ikke nogen ventetid.

- Folk har generelt taget pænt imod mundbindene. De er en forudsætning for, at vi kan køre med fuld kapacitet. Gæsterne må gerne tage dem med hjemmefra, men de skal skiftes for hver aktivitet. Gæsterne kan iøvrigt downloade en app, hvor de kan se ventetiden.

Djurs Sommerland. Foto: Ernst van Norde
Djurs Sommerland. Foto: Ernst van Norde
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Tivolis gæster klager over nye forhold

I Tivoli i København har nogle gæster rejst kritik af en ny app, hvor man kan booke plads til en bestemt forlystelse og samtidig få oplyst ventetiden.

Samtidig brokker flere gæster sig også over for lange ventetider.

- Vi følger alle anbefalinger fra sundhedsmyndighederne, og vi ønsker ikke at snyde på vægten. I går var vejret tåleligt. Samtidig åbnede en række af de vilde forlystelser igen med fuld kapacitet og gratis mundbind til gæsterne. Vi var derfor udsat for et ekstra publikums-pres, siger kommunikationskonsulent  Ellen Dahl.

Tik Tak i Tivoli i København. Foto: Mads Claus Rasmussen
Tik Tak i Tivoli i København. Foto: Mads Claus Rasmussen
 

Ifølge Ellen Dahl vil det ikke give mening at oplyse en gennemsnitlig ventetid på forlystelserne.

- Ventetiden afhænger af, hvor stor en kapacitet den enkelte forlystelse har. Med app'en kan gæsterne se, hvornår det bliver deres tur, og så kan de bruge ventetiden på andre ting imens.

Kan se massivt ud
Ellen Dahl har også bemærket, at der er kommet klager over Tivoli på de sociale medier.

- Det kan se massivt ud. Men det skyldes, at vi som regel ikke har ret mange klager på de sociale medier. Vi håber, at gæsterne vil vænne sig til de nye forhold og falder ind i de nye rutiner, lyder det  fra Tivolis kommunikationskonsulent.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Derfor kan køerne virke lange

I LEGOLAND i Billund kører man for øjeblikket med halvdelen af den normale kapacitet.

Også her har en del gæster klaget over lange ventetider og kødannelse.

- Vi har haft et par dage i denne uge, hvor vi har været tæt på vores nye maksimale kapacitet, og der har der været over 30 minutters ventetid ved de forlystelser, hvor kapaciteten er reduceret mest på grund af afstandskrav. På langt de fleste dage har vi haft 10-15 minutters ventetid ved de fleste forlystelser, forklarer pressechef Kasper Tansig.

LEGOLAND. Arkivfoto: Ernst van Norde
LEGOLAND. Arkivfoto: Ernst van Norde
 

- Gæsterne skal også holde afstand, når de venter på at prøve forlystelserne. Derfor kan køerne virke lange, men ventetiden er som udgangspunkt lavere eller på samme niveau som en normal sommerdag, når vejret er godt i højsæsonen, siger pressechefen videre.

Ugerne 29-30 har som udgangspunkt flest gæster mandag til torsdag i LEGOLAND, så her vil der være lidt bedre plads de øvrige dage i ugen.

DET KLAGER GÆSTERNE OVER PÅ

Her er et lille udsnit af de mange klager på Trustpilot over forlystelsesparkerne:

 

Signe Fyenbo:

I seriøst for dumme Tivoli... Er der virkelige ingen hjerner der har været i brug med jeres “åhhh” så smarte App man skal bruge. 

Mindst 2 timers kø hved alle forlystelser, og man kan kun booke en tur på en tlf... så alle render rundt med deres tlf og skal tjekke, hvilket der ødelægger stemningen af at være i Tivoli.

N. Shan:

Tænk over at folk tager i tivoli for at hygge sig med sin familie og venner ikke for at rende rundt med hovedet nede i en stressende, irriterende, nytteløs og uduelig app!

Dennis Sørensen (om Tivoli):

Det er noget af det værste vi har prøvet, det virker overhovedet ikke.. Man kan booke sig til 1 tur, og skal så vente med at stå i kø til ens tid...

Anja (om Legoland):

Vi var der 6 timer i dag. Vi nåede at prøve 4 ting - Plus skydeteltet fordi der var køen til at overse. Vi stod i kø til Ørnen i 45 minutter. Da det blev vores tur halverede de køretiden! Vi ventede også 60 min. på hotdogs.

Ekim Seven (om Legoland):

30-60 min. kø til de fleste forlystelser pga COVID-19 tiltag med færre personer per tur, men folk står som sild i tønde i selve køerne. Giver absolut ingen mening. Hold jer væk i disse tider.

Sofia Lytje (om Legoland):

Værste oplevelse nogensinde. Der er åbnet fuldstændigt op, dvs ingen begrænsninger ift besøgende, men derimod måtte man kun sidde i hver 2. eller 3. vogn, hvilket gav timelange køer, hvor folk stod som sild i en tønde.

Lasse Aagaard Olesen:

Jeg mener det er dybt urimeligt at man skal betale SÅ mange penge for at komme ind i Fårup Sommerland, for at bruge størstedelen af tiden på at stå i kø til forlystelser med begrænsninger på adgang.

Martin (om Djurs Sommerland):

Kæft hvor jeg dog virkelig synes det er for klamt, at i forlanger OG TJEKKER om man smider mundbind ud, til trods for at den kun er brugt 1 gang.

Thomas S. (om Djurs Sommerland)

Laange køer og ekstremt dårligt uddannet/forberedt personale. Fine og pæne forhold og omgivelser giver en ekstra stjerne. Kommer dog ikke igen.

 

 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

- Mundbind er okay

Krav om et ubrugt mundbind pr. forlystelse møder ingen modstand hos de mange gæster i Djurs Sommerland, som Ekstra Bladet talte med fredag.

Tværtimod havde samtlige - yngre som ældre - forståelse for den obligatoriske beskyttelse mod Covid-19.

Ingen brokkede sig over at skulle slippe en femmer pr. mundbind inden det stor gys.

- Det er vi da glade for. For vi har købt stort ind - omkring 150.000 stykker, siger direktør Henrik B. Nielsen.

Krav om mundbind gælder kun ved fem af parkens attraktioner, deriblandt Tigeren hvor Ekstra Bladets talte med publikum.

- Mundbindet betyder, at vi kan køre fuld kapacitet. De, der har lyst, får så to ture på samme bind, siger direktøren.

Mundbindet er et must

 

- Herregud fem kroner er jo billigt

Hos fynske Lita Mizrachi-Hansen og børnene Sara og Daniel er der ingen tvivl - mundbindet er et must.

- Herregud fem kroner er jo billigt. Jeg køber 10-20 stykker ad gangen, og det er helt fint.

- Tænk på hvad en kop kaffe koster, siger Lita, der samtidig roser parkens ansatte for at hjælpe publikum med at holde afstand

Lita Mizrachi-Hansen med børnene Sara, 15,  og Daniel 12 år. Foto: Ernst van Norde

 

Penge givet godt ud

- Det er overhovedet ikke et problem at betale en smule ekstra for at passe på hinanden. De par kroner er givet godt ud, siger Casper Kampfeldt fra Hillerød. Han og sønnen Frederik på otte år er begejstret for Djurs Sommerland, som de i år besøger for første gang.

- Mundbind er en fin måde at lave ekstra virusbeskyttelse på, siger Casper Kampfeldt.

Casper Kampfeldt og sønnen Frederik, otte år. Foto: Ernst van Norde

 

Hollænderen vil gerne

Anno van Dillen (nr. to fra højre) med børnene Victoria, Max og Josefine. Foto: Ernst van Norde

-- Fornuftigt, siger hollandsk fødte Anno van Dillen, som gæster Djurs Sommerland med børnene Victoria, Max og Josefine.

- Som jeg ser det, er mundbind en fin ekstra sikkerhed, som parken jo har købt for at beskytte sine gæster. Det betaler jeg gerne lidt ekstra for, siger Anno van Dillen.

 

Har solgt 450 mundbind

- På med mundbindet. Mia Christine Josiassen plejer at tjekke turbånd, men denne fredag har hun også solgt 450 mundbind.

- Ingen har brokket sig. Alle har vist stor forståelse og er meget venlige, siger Mia Christine  Josiassen. Denne fredag, hvor der er mindre end halvt fyldt i sommerparken, har hun solgt i omegnen af 450 mundbind. På en trækvogn ved hendes lille salgsbord står tre ekstra kasser med håndsprit og yderligere 6000 mundbind. Foto: Ernst van Norde

 

Tungen lige i mundbindet

Det gælder om at holde tungen lige i mundbindet, hvis du vil opleve det store adrenalinsus i Djurs Sommerland. Foto: Ernst van Norde

149 kommentarer
Vis kommentarer