Star Tour-gæster rasende over erstatning efter fly-mareridt på Mallorca

Børn sov på iskoldt flisegulv under aviser: Star Tour giver erstatningsrejse sygdomsramte familier, mens de 'raske', som blev smidt ud af deres hotelværelser, får en brøkdel for rejsemareridt

Toårige Shawn sov i lighed med mange andre børn på gulvet i lufthavnen i Palma de Mallorca. (Privatfoto)
Toårige Shawn sov i lighed med mange andre børn på gulvet i lufthavnen i Palma de Mallorca. (Privatfoto)

Adskillige danske familier måtte bruge deres weekend i en lufthavn på Mallorca.

Liggestolene var ufrivilligt skiftet ud med et iskoldt flisegulv, fordi et lyn var slået ned i det fly, som skulle flyve Star Tours gæsterne hjem.

Men først efter knap et døgn i en iskold lufthavn lykkedes det for familierne at komme hjem til Danmark. Og hvad skal de så koste i kompensation?

1000 kroner pr. voksen og 500 kroner for et barn.

Det har Star Tour i dag nået frem til, er den rette kompensation for de berørte familier. En af dem er familien Therkelsen, der langt fra er tilfredse med Star Tours behandling efter flymareridtet.

- Det her vil vi ikke finde os i. Vi er blevet lovet, at vi ville blive kontaktet, men det er vi ikke blevet. Vi har bare fået tilsendt en mail, som de har sent rundt til alle. Det er under alt kritik.

Artiklen fortsætter under billedet...

Treårige Sarah og storebror på fem år Sebastian sov på det iskolde lufthavnsgulv i nat. (Privatfoto)
Treårige Sarah og storebror på fem år Sebastian sov på det iskolde lufthavnsgulv i nat. (Privatfoto)
 

- Så vil de spise os af med 1000 kroner for en voksen og 500 kroner for et barn. Jeg kan love dig for, at det her ikke stoppe her. Vi kører en sag, hvis det er der skal til, siger Mia Therkelsen til Ekstra Bladet.

Se også: Dødssyge børn fanget i mareridt på Mallorca: Sov under aviser på iskoldt flisegulv

Dårlig kommunikation
Mia Therkelsen var sammen med sin mand og to-årige søn fanget i lufthavnen og en hotel-lobby i op mod 48 timer. Her måtte sønnike sove på et lufthavnsgulv og på en bæk lufthavnsgulvet, ligesom familien blev smidt ud af et hotelværelse efter en time, hvorefter de måtte vente i lobbyen.

Fordi det var et lyn, der forsinkede flyet, så betragter Star Tour forsinkelse som force majeure. Derfor er det udelukkende grundet Star Tours dårlige kommunikation, at de giver kompensation.

Artiklen fortsætter under billedet

1000 kroner pr. næse og 500 kroner for et barn. Det er alt, hvad de familier, der ventede i 48 timer, får i erstatning (Foto: Privat)
1000 kroner pr. næse og 500 kroner for et barn. Det er alt, hvad de familier, der ventede i 48 timer, får i erstatning (Foto: Privat)

Ekstra Bladet har talt med Star Tours pressechef Nikolai Johnsen, der her forklarer, hvorfor familierne har fået lige præcis denne erstatning:

- Det står jo egentlig forklaret i brevet. Vi har ikke været gode nok til at håndtere situationen i lufthavnen. Derfor får de en kompensation, siger Nikolai Johnsen

Se også: Fly-mareridt på Mallorca: Lukas løber tør for kemopiller i aften  

- Hvordan er i nået frem til, at 48 timer i en lufthavn skal give 1000 kroner for en voksen og 500 for et barn?

- Det er en vurdering, vi laver på baggrund af den gene, der har været. Det er så det beløb, som vi er nået frem til, siger Nikolai Johnsen

Her tager Shawn på to år en lur på en bænk. (Privatfoto)
Her tager Shawn på to år en lur på en bænk. (Privatfoto)
 

- Hvorfor er der forskel på børn og voksne?

- Det er fordi, der er forskel i prisen på deres rejse. Prisen for en rejse for børn er en hel del lavere. Det er selvfølgelig det, som vi tager udgangspunkt, når vi laver de her slags vurdering, siger Nikolai Johnsen

- Har de ikke ret til et større beløb, når de har ventet i 48 timer?

Se også: Børnefamilier smidt ud af hotelværelser

- Vi har gjort det, at vi har givet det beløb, som vi synes er rimeligt på baggrund af, at vi har begået en fejl med vores kommunikation. Vi har ikke været gode nok til at fortælle, hvad vi har gjort for at hjælpe dem med at finde hotel og et nyt fly, siger Nikolai Johnsen

Nogle får ny rejse - andre gør ikke
En gruppe af Star Tours gæster har rejst med La Vida - en forening for børn med livstruende sygdomme.

Heriblandt var Helle Sørensens og hendes kræftsyge søn Lukas. Han har kæmpet mod leukæmi i halvdelen af sit liv og er stadig i behandling.

Derfor var han afhængig af et arsenal af medicin, som han skal have på klokkeslæt, men alligevel var han en af de mange børn, der var måtte sove på flisegulvet i den iskolde lufthavn.

Helle Sørensen har stadig ikke hørt fra Star Tours, men ifølge pressechefen kan de se frem til en noget bedre kompensation end de øvrige familier.

Se også: Hjemme fra Mallorca-mareridt: Vi kører sag mod Star Tour

- Vi har en speciel aftale med La Vida om, at de familier, der har været af sted med La Vida får en kompensationsrejse. Lige nu er La Vidas leder på en ny tur med os, så detaljerne skal vi lige have fundet ud af, når hun er tilbage. Dybest set går det ud på, at de berørte familier får en kompensationsrejse.

Lukas har været syg af leukæmi halvdelen af sit liv. De seneste to døgn har tæret hårdt på ham. (Foto: Privatfoto)
Lukas har været syg af leukæmi halvdelen af sit liv. De seneste to døgn har tæret hårdt på ham. (Foto: Privatfoto)
 

- Hvordan kan det være, at de familier, der ikke har rejst med La Vida får den her rejse, når de har været igennem det samme?

- Det skyldes, at vi har en helt specielt aftale med La Vida, siger Nikolai Johnsen til Ekstra Bladet.

- Men de har jo haft den samme oplevelse. Skal de så ikke have samme kompensation?

- Det har vi ikke vurderet, da vi har en helt specielt aftale med La Vida. De er en meget speciel gruppe af rejsende, siger Nikolai Johnsen til Ekstra Bladet.

Søndag sagde han ellers til Ekstra Bladet, at man ikke ville gøre forskel på gæsterne:

- Vi vil gerne behandle alle kunder på samme gode måde, og alle, der har en sag eller klage, vil vi behandle lige, lød det.

Se også: Stig Elling om Mallorca-mareridt: Det lyder unormalt

Du kan læse her, hvad Star Tours pressechef sagde søndag om gæsternes kompensationsmuligheder:

Star Tour: De skal have den kompensation, de har krav på

Hos Star Tour forsøgte man først at give manglende kontakt til security-området skylden for, at alvorligt syge børn, andre børn og deres familier i timevis var fanget i lufthavnen i Palma de Mallorca.

Nu anerkender rejsearrangøren dog, at hjemrejsen for passagererne har været problematisk:

- Jeg kan godt forstå, at de føler sig dårligt behandlet. Det lyder som om det har været en rigtig hård omgang. Det, der er vigtigt nu, er, at de får sovet ordentligt, og så kigger vi på alle de her sager mandag morgen, siger pressechef i Star Tour Nikolai Johnsen.

Han vil ikke afsløre, hvor mange klager Star Tour har modtaget ovenpå Mallorca-mareridtet.

- Vi skal tale med dem personligt om, hvad der er sket, og hvorfor flyet blev forsinket og aflyst og om, at kommunikationen har været for dårlig. Dernæst er der det kompensationsmæssige, hvor passagererne kan have krav på noget - det skal vi have styr på, siger Nikolai Johnsen, som ikke vil løfte sløret for, hvor meget miseren på Mallorca skal udløse til gæsterne.

- Det vigtigste for os er, at kunderne skal føle sig ordentligt behandlet, og så skal de have den kompensation, de har krav på.

- I har allerede meldt ud, at I vil tage et møde med La Vida og deres rejsegruppe - men hvad med alle de andre gæster?

- Vi vil gerne behandle alle kunder på samme gode måde, og alle, der har en sag eller klage, vil vi behandle lige.

- Jeg går ud fra, at I gerne vil fortsætte med at arrangere ferier for La Vida - hvordan vil I overbevise dem om, at det er trygt for alvorligt syge børn at rejse med jer?

- Vi tager en snak med La Vida om, hvad der gik galt, og hvad der kunne gøres bedre en anden gang.

- I må allerede nu have et bud på, hvad der er gået galt?

- I dette tilfælde er det blandt andet, at vi ikke har haft de rigtige personer på plads efter security til at tage sig af dem og har sørget for at få dem ud fra security-området. De rigtige personer har ikke haft kontakt til hinanden i den situation, så gæsterne måtte overnatte inde i security-området.

1 af 9 Sarah og Sebastian var møre efter mere end et døgns næsten søvnløst mareridt. (Privatfoto)
2 af 9 Frederik på fire et halvt år er kronisk lungesyg. Han tilbragte natten til lørdag på et iskoldt lufthavnsgulv. (Privatfoto)
3 af 9 Femårige Sebastian stjal sig til en kort lur i et larmende loungelokale på et hotel i partyområdet i Magaluf på Mallorca efter den rædselsfulde nat på gulvet i lufthavnen. (Privatfoto)
4 af 9 Jonas har såkaldt høj risiko-leukæmi, og hans mor og far ville ikke have, at han ligesom mange andre alvorligt syge børn lå på gulvet i lufthavnen i Palma de Mallorca. (Privatfoto)
5 af 9 Dette hjørne med aviser var i weekenden seng for flere alvorligt syge børn i lufthavnen i Palma de Mallorca. (Privatfoto)
6 af 9 Her tog Shawn på to år en lur på en bænk. (Privatfoto)
7 af 9 Treårige Sarah og storebror på fem år Sebastian sov på det iskolde lufthavnsgulv i nat. (Privatfoto)
8 af 9 Lukas har været syg af leukæmi halvdelen af sit liv. Weekenden tærede hårdt på ham. (Foto: Privatfoto)
9 af 9 Toårige Shawn sov i lighed med mange andre børn på gulvet i lufthavnen i Palma de Mallorca. (Privatfoto)
92 kommentarer
Vis kommentarer