Stig Elling om Mallorca-mareridt: Det lyder unormalt

Rejsekongen og Star Tours grand old man er ked af det på sin tidligere arbejdsplads' vegne

Tidligere salgsdirektør i Star Tour er ked af det på sin tidligere arbejdsplads' vegne. (Foto: Linda Johansen)
Tidligere salgsdirektør i Star Tour er ked af det på sin tidligere arbejdsplads' vegne. (Foto: Linda Johansen)

- Den slags var aldrig sket under Stig Elling.

Sådan lyder flere gæsters efterrationalisering af deres op mod 48 timer lange kamp for at komme hjem fra ferie på Mallorca med Star Tour i weekenden.

Blandt de 186 gæster var ni alvorligt syge børn fanget i den aircondition-kølige lufthavn i Palma de Mallorca, hvor flere børn måtte sove på gulvet.

Se også: Hjemme fra Mallorca-mareridt: Vi kører sag mod Star Tour

Både forældre til syge, immunsvækkede børn og øvrige familier beskriver forholdene som uanstændige og horrible og siger, at de har mistet tilliden til det hæderkronede rejsebureau.

- Jeg har altid forbundet Star Tour med stor tillid, men den mangel på information og kommunikation, vi - og en gruppe kræftsyge børn - har været udsat for, er under al kritik, siger Morten Eskelund, hvis to børn måtte overnatte på et koldt flisegulv i lufthavnen for derefter de følgende mange timer at blive kastet rundt fra sted til sted uden at vide, hvornår de kunne komme hjem til Danmark.

Det var den private organisation La Vida, der stod bag rekreationsferien for de syge børn og deres familier, som man havde bestilt igennem Star Tour med klare aftaler om særlige hensyn som isolation til de immunsvækkede børn, søskende og familier. Alle børn er forud for rejsen tjekket og godkendt af speciallæger, sygeplejersker og forsikringsselskaber, ligesom læger under ferien holder skarpt øje med børnenes tilstand.

Se også: Børnefamilier smidt ud af hotelværelser

Star Tours tidligere salgsdirektør har heller ikke kunnet undgå at bemærke problemerne i det spanske ferieparadis og er ked af det på Star Tours vegne.

- Jeg er i en konkurrerende virksomhed i dag, men jeg har været i Star Tour i 33 år. Derfor ved jeg også, at det ligger i deres DNA at gøre det så godt som overhovedet muligt. Star Tour er et seriøst foretagende og en af de største rejsearrangører, vi har, siger Stig Elling, som i dag er rejseambassadør for Bravo Tours, til Ekstra Bladet.

Se også: Fly-mareridt på Mallorca: Lukas løber tør for kemopiller i aften

Han kan af gode grunde ikke svare på, hvad der fik det meste på hjemrejsen til at gå helt galt, men siger:

- I en situation som denne, ønsker man som rejsearrangør simpelthen at hjælpe de mennesker så godt som muligt. Der må være en sund forklaring på, hvad der er sket her. Det her lyder unormalt, siger Stig Elling, som skyder på, at sagen bliver taget op på højeste ledelsesniveau:

- Også for at råde bod på skaden, for det er dybt ulykkeligt, når noget kikser, siger rejsekongen.

Se også: Dødssyge børn fanget i mareridt på Mallorca: Sov under aviser på iskoldt flisegulv

Ikke kun de involverede familier føler sig stødt over Star Tours håndtering af hjemrejsen fra Mallorca. På Star Tours Facebook-side får rejsearrangøren hårde hug:

'Jeg væmmes ved tanken om, at I ødelægger familiernes drømme om en sund og stabil fremtid for de syge børn', skriver Daniel Bruun blandt andet, som ikke er alene om at mene, at Star Tour burde skamme sig.

'Føj Star Tour! Sikke nogle dårlige undskyldninger!!!', skriver Mette Steenskov og linker til Ekstra Bladets historie om de dødssyge børn, der måtte sove på iskoldt flisegulv i lufthavnen.

Jimmy Sigenstrøm skriver, at han har aflyst sin tur til Grækenland til sommer, men som medicinbruger ikke tør.

Se nogle af de øvrige kommentarer til Star Tours håndtering af hjemrejsen fra Mallorca.

Star Tour: Vi vil rette op på tilliden

Star Tour lever af kundernes tillid og tager kritikken alvorligt, understreger pressechef Nikolai Johnsen.

- Vi vil selvfølgelig gøre vores bedste for at rette op på tilliden til de utilfredse gæster igen. Hvert år rejser over 300.000 danskere med os, og vi har blandt de højeste andele af tilfredse kunder i hele rejsebranchen. Men vi vil selvfølgelig helst have, at der aldrig opstår situationer som denne, hvor vi har begået fejl og ikke reageret hurtigt nok, siger han.

- Flere gæster kritiserer jer for ikke at tage dem alvorligt og siger: - Den slags var aldrig sket under Stig Elling...

- Det er naturligt at tænke, at alting var bedre i fortiden. Men Stig har jo selv forklaret, at denne slags hændelser også kunne ske, da han var i Star Tour, siger Nikolai Johnsen, som har haft Stig Elling i røret ovenpå weekendens begivenheder.

- Har du så fået nogle gode råd?

- Jeg har fået en masse gode råd tidligere.

- Men ikke en opsang af the grand old man i rejsebrancen?

- Stig har forståelse for, at det er noget, der kan ske i branchen.

- Er ’Mallorca-sagen’ bragt op på ledelsesniveau, og får de seneste døgns begivenheder interne konsekvenser i virksomheden?

- Ja, hændelsen på Mallorca har hele weekenden været fulgt og diskuteret på ledelsesniveau i Star Tour. Vi vil under alle omstændigheder tage en god, lang snak med menneskerne i La Vida og de berørte familier for at kunne blive klogere på, hvordan vi kunne have håndteret situationen bedre.