Stilstand i SAS: - Vi kræver en holdningsændring

Det ligner umiddelbart ikke, at pilotforeningerne og SAS er tæt på en ny aftale

Her er de tre kernepunkter i konflikten med piloterne og SAS

Efter fem dages strejke og 2802 aflyste afgange, ligner det endnu ikke, at piloterne og SAS er tæt på en aftale.

Det bekræfter pressechefen for SAS, Mariam Skovfoged, overfor Ekstra Bladet.

- Vi har fremlagt flere attraktive forslag til vores pilotforeninger, som de blankt har afvist, fortæller hun.

Det er de fire pilotfagforeninger i Skandinavien, som skal forhandle med SAS. De har samlet sig under navnet SAS Pilot Group.

- Vi er klar til at forhandle med SAS, men vi kræver, at der sker en holdningsændring hos ledelsen, så vi kan komme ind i reelle forhandlinger, siger René Arpe, som er formand i Dansk Pilotforening.

Også fokus på de berørte
Efter forhandlingerne faldt sammen i fredags, så bliver SAS nødt til at have fokus på både forhandlingerne og kunderne.

- I øjeblikket er vores fokus at hjælpe de mennesker, der er i klemme på grund af det her. Samtidig ønsker vi at lande en ansvarlig og fornuftig aftale med pilotforeningen.

Pressechefen oplyser endvidere, at alle arbejder på højtryk for at hjælpe passagererne. SAS ønsker også, at de får lavet en aftale med piloterne snarest.

Alle vores medarbejdergrupper i SAS har bidraget til, at SAS står styrket i Skandinavisk luftfart. Vi har landet fornuftige og ansvarlige aftaler med alle vores medarbejdergrupper i SAS, og det vil vi også med piloterne, fortæller hun.

- Hvornår kan man forvente, at i har en aftale på plads og danskerne kan komme ud at flyve med SAS igen?

- Vi gør alt, hvad vi kan, for at vi kan få landet en ansvarlig og fornuftig aftale med pilotforeningen.

Pressechefen oplyser også, at de har forlænget ombookingsperioden til søndag, så man kan ombytte sin flybillet i den periode.

Vi er ikke uansvarlige
Hos Dansk Pilotforening er de glade for at høre, at SAS også har fokus på de kunder, der er klemt i de her forhandlinger. Men de venter endnu på, at SAS reagerer på de krav, de har fremsat.

- Vi venter på, at vi får en henvendelse fra SAS, og at de har ændret deres holdning til de krav, vi har fremsat, fortæller René Arpe.

- Vi mener ikke, at vores krav er uansvarlige.

Formanden fortæller endvidere, at de ikke har nogen formodning om, hvornår SAS vil ringe og forhandle igen, men at de ligesom SAS selv ønsker at få løst forhandlingerne hurtigst muligt.

- Vi vil op i flyene igen så hurtigt som overhovedet muligt. Så nu venter vi bare ved telefonen, fortæller han.

Det forhandler de om
Den omfattende strejke har i skrivende stund berørt 279.334 passagerer oplyser SAS, og det er specielt løn og arbejdstid, der forhandles om mellem SAS og piloterne.

Nedenfor kan du se et overblik over, hvad der er piloternes hovedkrav:

Piloternes krav

Bedre overblik over arbejdstid:

* I øjeblikket kender hovedparten af piloterne deres arbejdstid, to uger før månedens vagtplan træder i kraft.

* 40 procent af piloterne arbejder på en såkaldt fastgruppeordning. De arbejder i et rul, hvor de først arbejder fem dage, har fri fire dage, arbejder fem dage, har fri fire dage og så videre. De kender deres vagtplan flere måneder frem i tiden. De resterende 60 procent har en variabel vagtplan, hvor de kun ved, hvor mange fridage de har hver måned. Piloterne ønsker, at flere skal have fastgruppeordningen.

* Piloterne og SAS er også uenige om weekendarbejde. Piloterne skal have én friweekend om måneden. En weekendvagt for piloter hos SAS ligger i tidsrummet fra fredag klokken 16 og mandag klokken 07. Det betyder, at hvis en pilot har haft fri fra arbejde 16.30 om fredagen, men ikke møder på arbejde igen før mandag klokken 07, så er der tale om en weekendvagt.

* Det gælder også, hvis piloten har fri fredag, lørdag og søndag og først igen møder på arbejde klokken 06 om mandagen. Piloten har da ikke haft en friweekend, da vedkommende møder før klokken 07 mandag. Der er enkelte eksempler på, at piloter hos SAS har arbejdet syv weekender i træk - altså mellem fredag klokken 16 og mandag klokken 07.

Mere i lønposen:

* De svenske piloter har krævet en lønstigning på 13 procent. Det er ikke bekræftet, hvad de danske piloter har krævet.

* Lønkravet skyldes, at piloterne accepterede en lønnedgang i 2012, da SAS kæmpede med en dårlig økonomi. De mener, at de bør få del af overskuddet, efter at det går bedre økonomisk.

* SAS har de seneste år leveret et årligt overskud på over en milliard svenske kroner.

* SAS har tilbudt en lønstigning til de svenske piloter på 2,3 procent. Ifølge SAS udgør piloternes krav en trussel mod luftfartsselskabets konkurrenceevne.

At anciennitetsaftaler genindføres:

* Før overenskomstforhandlingerne mellem de to parter gik i gang, opsagde SAS aftaler, der blandt andet regulerede ancienniteten mellem piloterne i forskellige lande.

* Det gør ifølge piloterne deres arbejdsudsigter usikre. Aftalerne har blandt andet en betydning for muligheden for at blive kaptajn, hvilke typer af fly man kan søge om at flyve, og hvornår man får ferie.

Kilder: Det norske nyhedsbureau NTB, SAS, Dansk Pilotforening

43 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere