Stor sprække i togskinne: Her må man nøjes med busser resten af aftenen

Frostvejret har fået en togskinne mellem Aalborg og Frederikshavn til at sprække

Kulden gør ondt på BaneDanmark og jernbaneskinnerne. Mandag sidst på eftermiddagen er der kommet en større sprække i en skinne på banen mellem Aalborg og Frederikshavn, og det betyder togbusser resten af aftenen.

Det fortæller presseansvarlig hos BaneDanmark, Christopher Mortensen, til Ekstra Bladet.

- Det er et forholdsvis kompliceret skinnebrud, der er tale om, siger Christopher Mortensen.

Bruddet er sket mellem Sindal og Frederikshavn. Togene vil fortsat køre til mellem Aalborg og Sindal, men passagerer, som skal videre mod Frederikshavn skal køre i togbus det sidste stykke.

Se også: Knækkede skinner aflyser flere tog

Ifølge Christopher Mortensen er det den hårde vinterkulde, som gør det slemme ved togskinner rundt i Danmark. Når skinner bliver kuldepåvirket, trækker de sig sammen i længderetningen. Hvis der i forvejen er en lille revne i en skinne, kan kulden får revnen til at blive til en sprække.

- Vi gør meget for at undgå det med forebyggende arbejde, men vi har en kold periode lige nu, og det har været koldt et stykke tid. Det kan forårsage skinnebrud, og det har vi altså set et par gange, siger Christopher Mortensen til Ekstra Bladet.

Artiklen fortsætter under grafikken:

BaneDanmark fortæller, at det især er om vinteren, at der opstår sprækker i togskinner. Grafik: BaneDanmark
BaneDanmark fortæller, at det især er om vinteren, at der opstår sprækker i togskinner. Grafik: BaneDanmark

BaneDanmark havde i forvejen planlagt eftersyn på strækningen mellem Sindal og Frederikshavn mandag aften. Og selv om det forventes, at skaden på togskinnen er udbedret ved 20-tiden mandag aften, så vil eftersynet gøre, at der vil køre togbusser resten af aftenen.

Skinnebrud

For at forebygge skinnebrud og for at sikre en høj rettidighed arbejder Banedanmarkfokuseret på at udbedre UT-fejl , som er indre revner og fejl i skinnerne.  Ved udbedring af UT-fejl i skinnerne reduceres risikoen for de skinnebrud, der kommer om vinteren på grund af trækspændinger, når stålet trækker sig sammen.

Det er ikke alle skinnefejl og indre revner der kan findes med UT-måling, og de udvikler sig forskelligt over tid, så det er ikke muligt helt at undgå skinnebrud.

Banedanmark har anvendt ultralydsmålinger siden 1987. Sådan foregår det:

  1. I slutningen af marts køres der kampagne med UT-måletoget. Hvert år måles der omkring 2000 kilometer spor.
  2. De indikationer på fejl – det kan være mellem 2000 og 3000 – som togene har registreret, bliver efterprøvet ved en manuel måling med en UT-måledræsine. Banedanmark har otte hold til at foretage disse målinger.
  3. Det analyseres, hvordan opgaverne bedst udføres. Der er ofte fordele ved at ”bundle” opgaverne. Det vil sige at samle så mange opgaver på en given strækning som muligt.
  4. Fejlene rettes ved at de defekte skinnestykker bliver udskiftet i natspærringer.
  5. Der foretages derudover manuelle målinger af sporskifter og genmålinger hen over hele året.

Kilde: BaneDanmark

24 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere