Stort modehus brænder tasker, tøj og parfume for millioner

For at tøj og tilbehør ikke skal sælges for billigt brænder luksusmærket Burberry sine usolgte produkter

Prins Nikolai har tidligere gået model på catwalken for netop Burberry. Foto: All Over Press
Prins Nikolai har tidligere gået model på catwalken for netop Burberry. Foto: All Over Press
Følg Samfund

Det britiske luksusmærke Burberry, der er kendt for sine tern, går voldsomt til værks for at beskytte sit mærke.

Ifølge det britiske medie BBC brændte Burberry sidste år usolgt tøj, tilbehør og parfume til en værdi af 233,7 millioner danske kroner. Alt sammen for at beskytte mærkets luksusstatus og værdi.

I alt har virksomheden destrueret varer til en værdi af mere end 750 millioner kroner i de foregående fem år.

Destrueringen skal forhindre, at varerne bliver solgt for billigt eller stjålet.

En talsmand for Burberry sig til BBC, at firmaet er opmærksom på, at destrueringen sker på bæredygtig vis ved at generere energi fra brandingen af produkterne.

- Burberry har en omhyggelig proces på plads for at minimere mængden af overskudsproduktion. I de tilfælde, hvor vi er nødt til at bortskaffe produkter, gør vi det på en ansvarlig måde, og vi fortsætter med at søge måder, hvorpå vi kan reducere og genbruge vores affald, siger en talsmand fra firmaet til BBC.

Selskabet oplyser, at mængden af produkter, der sidste år blev destrueret, var unormal stor, fordi firmaet har indgået en ny kontrakt med det amerikanske firma Coty, der skal producere en ny parfumebeholdning. Derfor skulle ældre parfumer destrueres.

Det britiske firma, der primært er kendt for dets tøj og tilbehør, har de sidste fem år, gjort en særlig indsats for at genopbygge firmaet som et i den fineste ende af skalaen.

Årene forinden var firmaets kendte tern blevet plastret på stort set alt salgsbart, hvilket udbredte mærket i ekstrem grad i alle samfundslag.

- Grunden til, at de gør dette her (destruerer produkter, red.) er for, at markedet ikke svømmer over med rabatter.

- De vil ikke have, at Burberry-produkter havner hos folk, der kan sælge det med rabat, og dermed devaluere brandet, siger Maria Malone, lektor i modesalg på Manchester Metropolitan University, til BBC.

Det er ikke kun Burberry, der forsøger at holde priserne for sine produkter oppe, skriver BBC.

Firmaet Richemont, der ejer Cartier og Montblanc, har i løbet af de sidste to år tilbagekøbt ure for mindst 3,5 milliarder kroner.

De fleste af disse ure skal genbruges, men mange vil også blive destrueret.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

De står tilbage og ligner idioter