Stort ski-rejseselskab går konkurs

Danmarks femtestørste ski-rejseselskab, Trier Ski A/S indgav onsdag en konkursbegæring

Har du bestilt skiferie hos Trier Ski, er din ferie ikke tabt, selv om rejseselskabet er gået konkurs (Foto: EB Rejser)
Har du bestilt skiferie hos Trier Ski, er din ferie ikke tabt, selv om rejseselskabet er gået konkurs (Foto: EB Rejser)

Manges drømme om snedækkede pister og vind i håret blev sat på stand-by, da Danmarks femtestørste ski-rejseselskab, Trier Ski A/S onsdag gik konkurs.

En faldende indtægt, havde sendt regnskabet i rødt, og derfor kunne Trier Ski ikke længere leve op til deres forpligtelser som udbyder af pakkerejser.

Rejseselskabet mistede den 18. september deres medlemskab af Rejsegarantifonden, fordi virksomheden ikke kunne stille økonomisk sikkerhed for rejser, der var solgt til den kommende skisæson.

Rejsegarantifonden ophævede derfor Trier Skis medlemskab, og så kunne Trier Ski ikke længere sælge nye skirejser.

Derfor valgte de onsdag at dreje nøglen om.

Se også: Dealsite-ejer lige inden konkurs: Stifter firma med identisk navn  

Din skiferie er ikke tabt
Selv om Trier Ski er gået konkurs, kan du alligevel godt komme af sted på din bestilte skiferie.

Konkursboet skal gøres op, og flere andre rejseselskaber har vist interesse i at overtage de bestilte rejser, sådan at kunderne stadig kan komme af sted på skiferie.

- Det er først og fremmest op til kunderne selv, om de ønsker at rejse med en anden udbyder, eller om de vil gå til Rejsegarantifonden. Men der er flere virksomheder, der har vist interesse i at overtage de planlagte rejser, så det kigger vi selvfølgelig på, siger kurator og partner i Bech-Bruun, Carsten Ceutz til Ekstra Bladet.

Hos Rejsegarantifonden står de klar til at tage imod henvendelser fra kunder, som ønsker at få deres penge tilbage, men de anbefaler også, at kunderne venter og ser, hvad der sker med konkursboet.

- Du kan vente til et år efter konkursen med at gøre krav på dine penge hos Rejsegarantifonden, så der er god tid. Men det kan jeg godt forstå, at kunderne ikke synes, hvis de skal af sted på skiferie i november eller i starten af det nye år, siger direktør i Rejsegarantifonden Birgitte Fjeldhoff til Ekstra Bladet.

Fordelen ved at vente er, at en anden udbyder måske kan tilbyde dig en identisk rejse, og så slipper du for selv at skulle planlægge en ny ferie.

Vil du have dine penge tilbage, kan du læse, hvordan du anmelder dit krav hos Rejsegarantifonden her.

Se også: Nye konkursregler for energiske iværksættere er slemt forsinkede

Faldende omsætning
Trier Ski's regnskab viser, at de to sidste år ikke har kastet mange penge af sig for det 21 år gamle rejseselskab.

Fortjenesten efter skat faldt fra et lille plus på 14.058 kroner i 2013 til et stort underskud på 708.958 kroner i 2014.

Årsagen til det skal findes i, at virksomhedens indtægter faldt i samme periode.

Deres bruttofortjeneste faldt fra 3.630.522 kroner i 2013 til 2.036.652 i 2014.

Den faldende omsætning og et stort underskud i 2014, var årsagen til at Rejsegarantifonden krævede højere økonomisk sikkerhed fra Trier Ski.

Politianmeldt af Rejsegarantifonden
Fra Trier Ski mistede deres medlemskab af Rejsegarantifonden den 18. september og til, at de indgav konkursbegæringen, fortsatte rejseselskabet med at sende tilbud til interesserede skikunder, hvor der stod, at de stadig var medlem af Rejsegarantifonden.

Det førte til, at Rejsegarantifonden meldte Trier Ski til politiet.

- Vi foretog stikprøver og kunne se, at de fortsatte med at tilbyde rejser til kunder, og det må man ikke. Så det førte til en politianmeldelse, siger direktør i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff til Ekstra Bladet.

Hvis du har købt en rejse hos Trier Ski efter den 18. september, er du stadig dækket af rejsegarantifonden.

- Det skal ikke komme kunderne til last, når de har bestilt i den tro, at Trier Ski stadig var medlem af rejsegarantifonden, siger direktør i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har kontaktet Trier Ski, for at få en kommentar til konkursen, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

0 kommentarer
Vis kommentarer