Strejkende buschauffør: Vi bliver behandlet som skolebørn

Buschauffører hos Arriva Gladsaxe har nedlagt arbejdet resten af dagen, hvilket betyder, at otte buslinjer ikke kører mandag

Strejken går, til stor frustration for de rejsende, ud over store dele af den københavnske bustrafik mandag. (Foto/redigering: Mille Schneekloth Christiansen)

Mandag morgen besluttede buschaufførerne hos Arriva Gladsaxe at nedlægge arbejdet, hvilket betyder, at linjerne 2A, 6A, 10, 68, 161, 176, 200S og 350S ikke kører, da disse hører til her.

Garagen i Gladsaxe er en af tre store i hovedstadsområdet. De andre ligger i Ejby og på Østerbro.

Chaufførerne holdt fagligt møde klokken syv, og resultaterne af det møde er blevet fremlagt for ledelsen.

Buschaufførerne hat netop besluttet at nedlægge arbejdet resten af dagen, fortæller en chauffør Ekstra Bladet.

- Vi kører ikke i dag, men så kører vi igen fra i morgen. Samtidig er der blevet nedsat en gruppe, der skal forhandle med ledelsen fra i morgen også, siger han.

Også kommunikationschef i Arriva Martin Wex bekræfter arbejdsnedlæggelsen:

- Arrivas buschauffører i Gladsaxe har netop afsluttet deres faglige møde, hvor de har besluttet at fortsætte den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse resten af dagen. Det betyder, at de ramte buslinjer ikke kører frem til midnat.

Mangel på respekt

Ifølge chaufføren, som Ekstra Bladet har snakket med, er der flere grunde til, at man har valgt at nedlægge arbejdet, men en af de væsentlige grunde er, at chaufførerne føler sig dårligt behandlet af ledelsen.

- Der er mangel på respekt fra ledelsen side. Vi bliver behandlet som om, vi er skolebørn, der skal irettesættes, siger chaufføren, der ikke ønsker sit navn offentliggjort.

- Vi får skriftlige advarsler for alt mellem himmel og jord.

- Vi oplever også tit, at når vi snakker med dem, vi skal ringe til, når der er problemer med bussen, fx hvis det er rigtig koldt eller lignende, så viser man ikke rigtig forståelse. Vi må bliver presset til at køre, selv om alt ikke er helt i orden, siger han.

Dårlige køreplaner

Chaufføren fortæller, at et af punkterne på den lange klageliste, som er blevet indleveret til ledelsen, handler om selve driftsdøgnet.

Efter Movia lavede køreplanerne om, kører flere af buslinjerne hele natten, og det betyder skæve arbejdstider.

- Lige nu er det sådan, at man nogle gange kan møde klokken 01 eller 02, og så kører man indtil klokken er mellem 9 og 10, og så kører man jo rundt i morgentrafikken, hvor der er rigtig mange trafikanter, og er træt. Det duer jo ikke, lyder det fra chaufføren.

Hos Arriva er man ærgerlig over arbejdsnedlæggelsen.

- Det er meget uheldigt, at chaufførerne vælger at nedlægge arbejdet i utilfredshed, inden vi når at snakke om tingene. Man rammer passagererne, og de har jo ikke nogen andel i det her, siger kommunikationschef Martin Wex.

- Vi snakker sammen i morgen, når arbejdet er genoptages, for vi har den holdning, at vi ikke forhandler, mens arbejdet er nedlagt.

Her kan du finde alternativer

Hos trafikselskabet Movia opfordrer man de mennesker, der normalt benytter sig af de ramte buslinjer, til at orientere sig om alternative transportmuligheder på rejseplanen.dk.

- Vi er rigtig kede af, at det giver problemer for vores passagerer. Vi opfordrer til, at man bruger Rejseplanen til at finde alternative transportmuligheder, siger pressemedarbejder hos Movia.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere