Styrtede i grus: Nu genopstår broen – Ekstra Bladet
Samfund

Styrtede i grus: Nu genopstår broen

Video/redigering: AP, Reuters, italienske myndigheder og privatoptagelser/Mikkel Cramon
 

Foto: Ritzau Scanpix/Masimo Pinca
Foto: Ritzau Scanpix/Masimo Pinca
 

14. august 2018 slog lynet ned i Ponte Morandi, den 51 år gamle motorvejsbro i Genova. I det heftige uvejr, kl. 11.30,  styrtede dele af den vestligste bropille ned, og det blev en national tragedie.

Redningsarbejdet foregik i flere dage, hvor savnede fortsat kunne høres under de tunge murbrokker. 11 sårede blev reddet, og 43 endte med at miste livet.

- Jeg vidste ikke, at broen var så farlig, og at den skulle lukkes, sagde Giovanni Castellucci, administrerende direktør hos Autostrade per l'Italia, som stod for konstruktionen, administrationen og vedligeholdelsen af broen ligesom af mere end 3000 kilometer motorvej i Italien.

I Genova var borgerne dog uenige. Siden 80'erne havde den været opfattet som farlig.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 

Allerede to år inden, i 2016, advarede Antonio Brencich, lektor på universitetet i Genova, om, at broens konstruktion var problematisk.

Der var nemlig sket en fejlagtig beregning af den måde, cementen ville udvikle sig på over tid. Dette førte til, at kørebanen var ujævn, forklarede han til tidsskriftet for italienske ingeniører, Ingeneri.info.

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix
 

I juni 2019, 11 måneder efter katastrofen, sprængte man motorvejsbroen for at starte forfra.

Den italienske indenrigs- og vicepremierminister, Matteo Salvini, talte med store bogstaver på Twitter.

'Vi vil gå hele vejen for at placere ansvaret for denne gigantiske katastrofe,' skrev han.

Lige præcis et år efter blev en teknisk rapport præsenteret. Denne viste ifølge en lokal anklager, at dele af broen ikke var blevet vedligeholdt i 25 år.

 

Foto: Nicola Marfisi/Shutterstock
Foto: Nicola Marfisi/Shutterstock
 

Her er billeder af mindehøjtideligheden for de mange omkomne i ulykken 18. august 2018.

Flere hundrede mennesker samledes på årsdagen det sted, hvor tragedien indtraf. Ceremonien blev afholdt ved den først søjle af den nye bro, der var ved at blive bygget, skrev Teller Report.

Flere efterladte havde dog bedt chefer, der står for motorvejene, om at forlade ceremonien.

Administrerende direktør og formand for infrastrukturgruppen Atlantia - der betjente broen 14. august sidste år, hvor flere biler og lastbiler styrtede mod jorden - og andre af firmaets embedsmænd forlod ceremonien, før den begyndte.

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

April i år. Genopbygningen var længe undervejs, men blomsterne til minde om tragedien stod stadig foran byggearbejdet, som begyndte at tage form.

 

Foto: Massimo Pinca
Foto: Massimo Pinca
 

19. juli udfører ingeniører såkaldte statiske tests. Omkring otte lastvogne kører frem og tilbage over broen i samarbejde med bygherren Webuild.

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix
 

Derudover har arbejdere hos RINA og Skibsrederiet Fircantieri arbejdet dag og nat siden januar 2019 for at få genoprejst den for byen så centrale bro, skriver Reuters. Ikke engang coronakrisen formåede at stoppe genopbygningsarbejdet.

En italiensk mand står ved mindesmærket og spejder ud over den genrejste bro, mens solen skinner over Genova. Testarbejdet forventes at vare mindst seks dage endnu, inden broen officielt kan genindvies.

22 kommentarer
Vis kommentarer