Supermarkeds-krig: Prisen sænkes på mere end 1000 varer

Coop sænker prisen på en lang række varer for at kunne konkurrere og tilfredsstille egne forretninger

Brugsen er en af de forretninger, hvor der kommer lavere priser allerede i denne uge. Foto: STINE TIDSVILDE
Brugsen er en af de forretninger, hvor der kommer lavere priser allerede i denne uge. Foto: STINE TIDSVILDE

Danmarks største dagligvarekoncern gad ellers ikke flere priskrige, det har topchefen flere gange gjort klart, men en ting er, hvad man siger, noget andet er, hvad man gør – og konsekvensen af koncernens nye tiltag kan nemt blive en ny priskrig.

- Coop vil mindske kampagnetilbud, hvor varer for en periode sættes ned i pris, for i stedet at give faste lave priser, siger Jens Visholm, der er koncerndirektør i Coop, til Finans.

Se også: Supermarkedskunder: Vi ved godt, at vi bliver narret

I en pressemeddelelse skriver Coop;

- Vi ved fra vores analyser, at 47 pct. af vores kunder er trætte af hele tiden at skulle holde øje med tilbud. De ønsker ”ærlige varer til ærlige priser”, som er hele udgangspunktet for brugsforeningsbevægelsen.

Og man skal ikke kigge længe efter de nye, billigere priser, for allerede i denne uge vil kunder kunne opleve prisfald på mere end 1000 varer.

Prisnedsættelserne kan variere fra få procent til mere end 20.

- Allerede i vores strategiplan i 2014 var det et klart element at sænke priserne på sigt. Det var et mål at give kunderne hjælp i tilbudsjunglen, for mange af kunderne er trætte af at holde øje med, om en vare er på tilbud eller ej. Derfor gør vi det nu mere enkelt for kunderne, siger koncerndirektøren.

Se også: Det store tilbuds-cirkus: Derfor skal du aldrig betale normalprisen

Brugsforeningerne luftede tidligere deres store utilfredshed med Coops ledelse og deres strategi med hensyn til prisnedsættelser. Foreningerne ville sænke prisen, men ledelsen ville ikke.

Nu ser det så ud til, at ledelsen er kommet på andre tanker, og Jens Visholm mener slet ikke, at de nye priser har noget med priskrig at gøre.

- For vores prisnedsættelser handler ikke om en priskrig. Det er i stedet en del af en langsigtet strategi, hvor vi vil gøre det mere enkelt for kunderne at købe varer i vores butikker.

- Prisnedsættelserne er lavet for at komme vores kunder i møde. Men når det er sagt, er der stor opbakning i organisationen og i butikkerne til dette initiativ.

Opdateres...

76 kommentarer
Vis kommentarer