Supermarkedskæde lukker: Derfor er supermarkedskrigen god for dig

DøgnNetto skifter navn og bliver til Netto og Føtex Food-butikker. Ekspert mener, at navneskiftet er det seneste træk i fødevarer-krigen mellem Coop og Dansk Supermarked

Døgn Netto lukker! Hør mere her

Der er udbrudt krig i gaderne i de større danske byer.

Så klar er beskeden fra ekspert i den danske detailhandel, Bruno Christensen, der i mere end 50 år har fuldt den danske detailbranche tæt.

(Arkivfoto: Charlotte De la Fuente) Forbrug - 10. maj. 2016 - kl. 07:30 Supermarkedskæde lukker

Udmeldingen kommer efter, at det tidligere i dag kom frem, at 39 DøgnNetto-butikker lukker og slukker. De foreløbige planer peger på, at 30 butikker navn til og koncept til den gule, almindelige variant af Netto, mens ni af butikkerne ændrer navn til Føtex Food.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Krig om kunderne
Bruno Christensen er ikke i tvivl om, at Dansk Supermarked, der står bag både Netto og Føtex Food, har lavet et klogt træk ved at lukke DøgnNettoerne.

- DøgnNetto var en mærkelig hybrid mellem en kiosk og en dagligvarebutik med speciale i lange åbningstider. Med navneskiftet til Netto effektiviserer og strømligner man. Dansk Supermarked er nu for alvor gået med i kampen om storbyerne, lyder det fra Bruno Christensen oven på dagens store nyhed fra detailbranchen.

Købmand Torben Jensen i Hornsyld har fået facadeskiltene skiftet ud med sit eget fornavn. Det samme sker 120 andre steder hos Spar-købmænd i Danmark. (Foto: Spar) Samfund - 29. apr. 2016 - kl. 11:44 Spar-købmænd får nye skilte: Velkommen i Torben, Pia eller Jens

Ifølge Dansk Supermarked, vil man det kommende år udvide og åbne omkring 50 nye Netto-butikker. Heraf skal de fleste ligge i storbyerne og i særdeleshed i Storkøbenhavn.

- I København ser vi også, at Coop vil have flere mindre butiksenheder. Der er udbrudt kamp på dagligvareområdet omkring storbyenskunder, lyder vurderingen fra Bruno Christensen.

Kunderne vinder
Han peger på, at Coop med åbningen af flere Irma-butikker og mindre SuperBrugsen-enheder i Storkøbenhavn sender et signal om, at man vil kæmpe om kunderne i storbyerne.

- Kunderne kommer til at mærke det i form af prisfordele. Det er klart, at når de to giganter på det danske dagligvarermarked går i kødet på hinanden, vil kunderne opleve en øget konkurrence. De får et større udvalg og bedre priser, siger Bruno Christensen.

Småt er godt
De store Coop og Dansk Supermarked har fundet ud af, at kunderne i storbyerne er interesserede i at handle i deres nærområder.

Småt er godt og hurtige og billige indkøbsmuligheder er vigtigt for københavnerne.

- De mindre butikker nyder godt af, at de er hurtige at handle i og har et mere fokuseret udvalg, siger Bruno Christensen.

51 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere