Supermarkedskunder: Vi ved godt, at vi bliver narret

Dagligvarebutikkernes tilbud påvirker kunderne - også selv om priserne ikke er for gode

Der bliver købt stort ind om lørdagen - også i Silkeborg. Foto: Ernst van Norde
Der bliver købt stort ind om lørdagen - også i Silkeborg. Foto: Ernst van Norde

Danske supermarkedskunder ved godt, at de bliver ledt i fristelse af reklamer, men der er ikke så meget at gøre ved, mener de.

Ekstra Bladet har gennemgået 152.000 priser fra dagligvarebutikker i 2017 og undersøgelsen viser, at supermarkedspriserne er forbavsende ens, Også når det kommer til tilbudsvarer, gule priser og månedens kup, der ellers burde indikerer særligt lave priser.

Det store tal-materiale viser for eksempel, at Coops butikker lokkede med 800 gram oksekød til 49 kroner i 11 ud af 12 måneder, og at tilbudsprisen på en to-liters Faxe Kondi var præcis den samme i alle de kæder, der havde den på tilbud i løbet af hele 2017.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man - desværre - ikke overrasket.

-- Jeg tænker, at der findes to priser på dagligvarer. Den pris, man skal betale i tilbudsaviserne, og alle andre priser, der bare kortvartigt er forhøjet, siger cheføkonom Martin Salamon, mens Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, mener, at de ens priser skyldes konkurrence og ikke interne aftaler.

Tilbage står forbrugerne, og her erkender 43 procent af ekstrabladet.dks brugere, at reklamerne påvirker dem, og de handlende i Silkeborg, som Ekstra Bladet mødte, skal jo købe ind et eller andet sted.

Søren Overgaard, 54 år, Silkeborg, Lasse Kjærgaard, 22 år, Silkeborg, Lone Kjærgaard, 55 år, Silkeborg:

Søren Overgaard får en snak med Ekstra Bladet, mens kæresten og hendes søn pakker bilen. Foto: Ernst van Norde
Søren Overgaard får en snak med Ekstra Bladet, mens kæresten og hendes søn pakker bilen. Foto: Ernst van Norde
 

- Det kommer ikke bag på mig, at Ekstra Bladet skriver sådan. Mange af de samme ting er på tilbud i de forskellige supermarkeder på forskellige tidspunkter, siger Søren Overgaard foran Netto i Silkeborg, da han sammen med sin kæreste og hendes søn fylder bagagerummet i familiens bil med dagligvarer.

Lone Kjærgaard supplerer:

- Vi laver ofte madplan, og så giver det mening at tjekke tilbudsaviserne. I den sammenhæng handler vi ind i den butik, som har de bedste priser på de varer, vi skal købe til vores madplan.

- Jeg tror, at supermarkedskæderne holder øje med hinandens priser, og det er da en nærliggende tanke, at de kunne finde på at lave prisaftaler nu, når der ofte er tale om så ens priser, siger Søren Overgaard.

Sønnen Lasse Kjærgaard, som står på tærsklen til at flytte hjemme fra og dermed til selv at skulle stå for sine dagligvare-indkøb:

- Jeg har nogle gange bidt mærke i, at en vare, som er på tilbud én uge i ugen efter ikke længere er på tilbud, selv om den stadig koster det samme, som da den ugen før var på tilbud.

Søren Overgaard erkender, at tilbuddene alligevel har en effekt på ham.

- Man bliver jo nysgerrig, og jeg har da oplevet pludselig at føle et behov for at købe noget efter at have set en tv-reklame. Vi har også lige købt juleøl, toiletpapir og ost på tilbud, selv om det ikke var vores hensigt på forhånd.

Sonja Petersen, 66 år, Hammel:

Sonja Pedersen impuls-købte både Ekstra Bladet og fastelavnsboller. Foto: Ernst van Norde
Sonja Pedersen impuls-købte både Ekstra Bladet og fastelavnsboller. Foto: Ernst van Norde
 

- Jeg går generelt ikke så højt op i, hvad der er på tilbud, for jeg gider ikke rende rundt efter det. Min mand og jeg handler næsten altid i Rema 1000 i Hammel og så en gang imellem her i Kvickly i Silkeborg, når vi alligevel er i byen, siger Sonja Petersen, der netop har købt lørdagens udgave af Ekstra Bladet, fordi hun blev nysgerrig på grund af forsiden om det store pristjek i danske butikskæder.

- Jeg var godt klar over, at vi bliver snydt gang på gang, men der er ikke rigtig noget at gøre ved det. Vores to børn er flyttet hjemme fra, så vi er kun to, og min mand og jeg gider ikke løbe rundt efter tilbudsvarer for at spare et par kroner her og der.

Dermed også sagt, at Sonja Petersen ikke i udtalt grad lader sig påvirke af tilbudsaviser, gule priser og 'månedens kup' i de forskellige butikskæder.

- Vi køber eksempelvis aldrig stort ind for at have visse varer på lager, for vi ved, at disse varer snart kommer på tilbud igen.

Sonja Petersen kan dog ikke sige sig fri for at have gjort et par impulskøb på dagens Kvickly-besøg.

- Fastelavnsboller til eftermiddagskaffen og, ja, så som sagt Ekstra Bladet, men det er I vel også godt tilfredse med.

Benny Knop, 84 år, Silkeborg, Kirsten Knop, 75 år, Silkeborg:

Benny Knop mener, at normalpriserne er pustet op, men hans kone Kirsten faldt alligevel for tilbudet på kalvemørbrad. Foto: Ernst van Norde
Benny Knop mener, at normalpriserne er pustet op, men hans kone Kirsten faldt alligevel for tilbudet på kalvemørbrad. Foto: Ernst van Norde
 

- Jeg holder mig til få butikker, fordi jeg kan lide at komme i dem, og derfor er deres tilbudspolitik ikke afgørende for os, siger Kirsten Knop. Hun henviser til Rema 1000 og Kvickly i centrum af Silkeborg, som hun denne lørdag har handlet i sammen med sin mand.

Benny Knop har kun et skuldertræk til overs for tilbuds-kampagnerne i de forskellige butikskæder.

- De påstår alle sammen, at deres varer er så og så billige, men det er jo næsten altid normalpriserne, som bare pustes op i butikskædernes markedsføring, siger han.

- Vi lader os ikke styre af tilbudsaviserne, men hvis vi som i dag falder over oplagte tilbud, så kan vi da godt finde på at at købe sådanne to stykker kalvemørbrad på tilbud til 59.95, hvor normalprisen er 79.95, siger Kirsten Knop og viser de vacuum-indpakkede lækkerier frem.

Ægteparret købte to varer, som de ikke på forhånd havde planlagt - ud over de nævnte kalvemørbrad - en blomst og en pakke havregrynskager.

Charlotte Stenbæksgaard, 58 år, Silkeborg:

Charlotte Stenbæksgaard har svært ved at gennemskue butikkernes priser. Foto: Ernst van Norde
Charlotte Stenbæksgaard har svært ved at gennemskue butikkernes priser. Foto: Ernst van Norde
 

- Det overrasker mig overhovedet ikke, at priserne er så ens, som I siger. Jeg har mange gange tænkt, at selv om jeg købte en vare på 'tilbud', så var der reélt ikke tale om et tilbud. Det er desværre et vilkår, som vi forbrugere er nødt til at leve med, fordi det er umuligt at regulere og kontrollere prissætningen. Det ville kræve enorme ressourcer, og det er regeringen ikke villig til.

- Men det er jo snyd, for der er ikke fuldstændig fri konkurrence på dagligvaremarkedet, tilføjer Charlotte Stenbæksgaard, der ikke lader sig påvirke tilbudsaviser og kampagner med 'månedens kup'?

- Jeg ved altid sådan nogen lunde, hvad jeg vil købe på forhånd, og hvad varerne koster. I dag er dog lidt uden for normen, fordi jeg kun havde planlagt at købe sild, men endte med at købe en del andre varer. Men det gør ikke noget, idet jeg ved, at vi får brug for alle varerne.

- MIn mand og jeg har kun meget lidt madspild, siger silkeborgenseren og triller afsted med sin halvt fyldte indkøbsvogn.

190 kommentarer
Vis kommentarer