Tastefejl hos PostNord gjorde Karl til postomdeler: - Det var surrealistisk

En fejl ved indtastning af en adresse hos PostNord sendte Karl Kronskjold og et forlag ud i en sej kamp med selskabet

Selvom både forlaget og Karl Kronskjold bad PostNord om at rette fejlen, skete der intet. I stedet må de mellem sig koordinere postafhentning. Foto: Jonas Olufson
Selvom både forlaget og Karl Kronskjold bad PostNord om at rette fejlen, skete der intet. I stedet må de mellem sig koordinere postafhentning. Foto: Jonas Olufson

Slotsbakken eller Slotsmarken?

Det kan være svært at se forskel på de to vejnavne - i hvert fald, hvis man er PostNord, der omdeler post til flere millioner danskere.

I seks måneder modtog Karl Kronskjold nemlig fejlagtigt al post, der blev sendt til forlaget Arkitektens Forlag. Og det selvom, at begge parter kæmpede at få det rettet.

- Det startede i februar 2017, da vi kom hjem fra vinterferie. Postkassen var stuvende fuld med post og tidsskrifter til Arkitektens Forlag. Så jeg kontaktede selvfølgelig straks PostNord. Men det var simpelthen umuligt at trænge igennem, siger Karl Kronskjold fra Hørsholm om de følgende seks måneder, hvor han i snit modtog 10-15 breve og tidsskrifter til firmaet hver uge.

Gak gak i PostNord
Ekstra Bladet fortalte i sidste uge historien om Frank Strathe og hans vagtfirma, der over flere måneder fik post til alle mulige andre i deres postkasse. Til sidst fik han intet.

Postnords salgsdirektør, Troels Veise kaldte dengang Frank Strathes sag for noget, der hørte til sjældenhederne. Der gik imidlertid ikke mange timer, fra historien blev publiceret, til Karl Kronskjold, der bor på Slotsbakken i Hørsholm henvendte sig.

- Det var utroligt irriterende, for hver eneste gang, man skal have fat i PostNord tager det jo en halv time. Og når man så har talt med kundeservice 4-5 gange, og der intet sker, så er det virkelig frustrerende, siger den 57-årige inkassokonsulent.

Artiklen fortsætter under Frank Strathes opslag på Facebook.

Samlede i sække
Da PostNord ikke kunne få rettet problemet, begyndte Karl Kronskjold selv at kontakte forlaget.

- Jeg synes jo, det var synd for firmaet, at de ikke fik deres post med regninger og andet vigtigt, så jeg fik en aftale med Eva fra forlaget om, at jeg ringede og sagde, 'nu kan I hente en sæk post - jeg hænger den på håndtaget'. Det var absurd.

Artiklen fortsætter under billedet.

Karl Kronskjold gør sig ikke forhåbninger om, at det ville være lettere at få rettet det i dag, hvis det skete igen. - Det ville være som en ludobrik, siger han.
Karl Kronskjold gør sig ikke forhåbninger om, at det ville være lettere at få rettet det i dag, hvis det skete igen. - Det ville være som en ludobrik, siger han.
 

Mens både Karl Kronskjold og forlaget kimede PostNord ned for at rette den fejl, selskabet havde lavet, da forlaget flyttede adresse til Slotsmarken i Hørsholm, forsøgte Karl Kronskjold også at pointere problemet over for postbudene. Det var en dag nær endt galt, fortæller han.

- Jeg kan se, postbuddet kommer på sin knallert og er på vej over til min postkasse med et ordentligt vred. Så jeg siger, at jeg ikke vil have posten, da det ikke er til mig. Det er han ligeglad med og propper dem i alligevel. Så jeg hopper på cyklen og kører op til ham med posten.

- Det ender med, at han slår ud efter mig og i øvrigt kører knallerten direkte imod mig. Det meldte jeg til politiet og PostNord, og så så jeg ham ikke igen. Den ros skal de da have.

'Hvad betyder det?'
Selvom Karl Kronskjold siden slutningen af august sidste år ikke har modtaget forkert post, er han stadig vred over forløbet.

-  Dem i kundeservice stiller de samme standard-spørgsmål igen og igen, når man ringer ind, og de leder bare efter den nål i høstakken, så de kan give dig skylden. Og det er jo tydeligvis en instruks de har, for de er flinke nok, siger Karl Kronskjold og tilføjer:

- Man kan grine af det nu, men det var vanvittigt. Da jeg ved rent held 28. august kommer igennem kundeservice og faktisk ender hos en medarbejder, der har lidt indsigt, så siger hun: 'Hov, jeg kan da godt se, vi har tastet det forkert ind. Jeg retter det lige.'

- Det tog 30 sekunder, og jeg har ikke fået forkert post siden. Det var surrealistisk at have brugt så meget tid på noget, der var så nemt. Så fremover, når folk siger, 'jeg opretter en sag på det,' vil jeg spørge, 'hvad betyder det egentlig?'

Ekstra Bladet har forsøgt at få en kommentar fra Arkitektens Forlag, men det er ikke lykkes. PostNord bekræfter, at de også har været i kontakt med forlaget vedr. sagen.

PostNord: Vi stirrer os blinde på adressen

Hvad foretager I jer, de mange gange, som Karl Kronskjold kontakter jer?

- Vi kan se, at vi har talt med Karl Kronskjold 3-4 fire gange, og to af gangene undersøger vi, hvad årsagen er til, at han modtager Arkitektens Forlags post. Her kan vi se, at vi to gange stirrer os blinde på adressen. De ligner simpelthen hinanden så meget, at vi ikke kan se noget problem. Men da der så kommer nye øjne på 28. august kan vi se, at det her er sørme helt tosset, og så får vi rettet det, siger Henrik Larsen, kundeservicechef.

Hvad har I så gjort den ene af fire gange, Karl Kronskjold ringer?

- Der har vi undersøgt, om der er et problem i Hørsholm-området, måske har det været en afløser, der har været på arbejde. Men vi konkluderer, at der ser ikke ud til at være et problem her. Men det er os, der har tastet adressen forkert ind i systemet, så der er ingen tvivl om, at det er os, der har begået fejlen.

Synes du, det er en lidt banal sag?

- Nej, det er den bestemt ikke. Det er en gammel sag, men den er ikke banal, for det handler om danskernes post, og der kan være mange værdifulde ting i den.

Netop derfor, kan man så ikke forvente, at I kan læse en adresse?

- Jo.

Hvordan kan det så være, at I to gange sidder og kigger på de her adresser og ikke kan se forskel?

- Når man kigger på, hvor mange breve, der bliver sendt hvert år, og hvor mange, adresser, der er, så vil der være smuttere imellem. Og som jeg sagde til dig indledningsvist, så da jeg kiggede på den første gang, så kunne jeg heller ikke se, der var et problem. Men det er ikke godt nok, vi skal kunne læse adresser.

Nu sagde din kollega i sidste uge, at I ikke havde et generelt problem med fejllevering af post, og at det ikke blev løst hurtigt nok. Holder du fast i det?

- Det, jeg kan forholde mig til, er, at vi får 1000 anmeldelser af vores telefoniske kundeservice om ugen, og ud fra det mener jeg ikke, at vi har et generelt problem. Men du kan jo altid finde nogle steder, hvor der f.eks. har været en sommerafløser på.

Det er vel ikke en sommerafløser gennem seks måneder?

- Jeg nævnte det ikke som kommentar til denne her sag, men om, hvorvidt der var et generelt problem.

Vil du love, at næste gang en person ringer ind med fejllevering af post, at I så virkelig læser adressen grundigt?

- Jeg vil love, at vi gør det bedst muligt.

166 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere