TDC ansætter hollænder som ny YouSee-direktør

Jaap Postma overtager posten som direktør for YouSee. Han afløser Rene Brøchner Nielsen

Tv- og kabelselskabet YouSee får snart ny topchef. TDC meddeler, at man har ansat 41-årige Jaap Postman som ny administrerende direktør.

Hollænderen, der har gjort karriere i teleselskabet KPN i hjemlandet, tiltræder 10. maj.

- Jeg er utroligt glad for, at det er lykkes os at få Jaap Postma med om bord. Jeg er overbevist om, at det er det absolut bedste match til det nye YouSee.

- Vi har en klar strategi om at blive de bedste i branchen, og det kræver, at vi har de bedste folk på alle poster. Og det er netop, hvad vi får med en profil som Jaap, siger TDC's koncernchef Pernielle Erenbjerg i en kommentar til ansættelsen.

Jaap Postma afløser Rene Brøchner Nielsen, der fratræder senest ved årsskiftet efter tre år i spidsen for YouSee.

Den snart forhenværende konstituerede direktør for det nye, samlede YouSee stopper dermed efter sammenlagt 15 år i virksomheden.

- Det har været spændende at få lov til at være med i opstarten af den store transformation fra TDC til YouSee på privatmarkedet, hvor vi allerede er kommet rigtig langt.

- Jeg kan derfor også med ro i sindet videregive ansvaret til den nye direktør, siger han.

TDC-koncernchef fortalte i januar, at man vil sammenlægge TDC med YouSee og videreføre selskabets privatkundeaktiviteter under navnet YouSee.

Skal redde truet forretning
Den nye mand skal løfte en voldsom udfordring, der truer hele forretningen YouSee og dermed TDC's evne til at levere solide overskud.

- Skiftet understreger, at YouSee er meget, meget afgørende for TDC. Det er måske den største faktor, når det kommer til at sikre TDC's forretning de næste mange år.

- Ikke mindst fordi det er YouSee, der ejer infrastrukturen, der kan bruges til at levere tv- og bredbånd til kunderne. Så det er en del af motoren, som TDC ikke har råd til ikke kører 100 procent, siger TDC-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.

Det kommer til at kræve en voldsom indsats, for YouSee er gevaldigt presset. Faktisk skrider hele underlaget, da kunderne i højere og højere grad søger væk fra de dyre tv-pakker og efterspørger billigt internet.

- Der sker en transformation af danskernes medievaner. YouSee skal definere sig selv på ny, for det at levere kabel-tv har ikke nødvendigvis en fremtid. Hele fundamentet under forretningen slår revner, og hvis de ikke finder en løsning, så har TDC store problemer, siger Morten Imsgard.

Kabel-tv har været en af guldgruberne for TDC i mange år. Prisen for at levere er mere eller mindre den samme, så overskuddet på de store tv-pakker har været stort.

ARPU, den gennemsnitlige omsætning per kunde per måned, lå i de sidste tre måneder af 2015 på 254 kroner for en tv-kunde, men 189 kroner for en internetkunde. Derfor gør det ondt, når kunder skifter til mindre pakker eller helt går bort fra tv-pakkerne.

- Men kunderne vil i højere grad kun have små pakker eller ren internet, så de selv kan bestemme indholdet.

- Og indholdsproducenterne, der laver det, kunderne vil betale for, går mere og mere uden om TDC og leverer direkte til kunderne. Så TDC er presset fra alle sider, siger Morten Imsgard.

I Danmark truer eksempelvis et selskab som Hiper, der via TDC's net sælger rent højhastighedsinternet, forretningen.

- Dem er TDC bange for, det er der ikke tvivl om. Hiper rammer dem, der selv vil bestemme, hvor de køber deres indhold. Dem bliver der flere og flere af, og derfor er Hiper super farlige for TDC, siger Morten Imsgard.

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere