Køb en parkeringsplads for 30.000 kroner i den velbesøgte Split lufthavn i Kroatien, lej den ud, og få et fyrsteligt afkast.
Sådan lød salgsoplægget over for danske rigmænd, når Martin Jensen ringede til dem fra et callcenter i Manila.
Men blot nogle måneder efter ansættelsen i 2021 stod det klart for ham, at virksomheden Optimore med hovedsæde i den filippinske hovedstad ikke kørte efter bogen.
Nu advarer den tidligere samarbejdspartner CarParkFly mod, at de bliver misbrugt af folkene bag Optimore i et udspekuleret svindelnummer.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Havde manual
Medarbejderne i callcentret fik en udførlig manual i, hvad de skulle sige, når de kontaktede potentielle kunder.
Her skulle de blandt andet præsentere sig som repræsentanter fra et investeringsfirma ved navn Nordica Invest, fortæller Martin Jensen:
- Vi begyndte at sælge parkeringspladser for noget, der hedder CarParkFly, som ligger i Kroatien. Her skulle vi sælge parkeringspladser til et nyt anlæg i lufthavnen i Split. Det starter med, at jeg ringer kort til danskere med mange penge og spørger, om jeg må sende dem en info-mail om projektet.
- En uge senere skal jeg ringe til den samme person og sige, at vi desværre har solgt alle parkeringspladser, hvilket får kunden til at ærgre sig, fordi vi siger, at han er gået glip af et afkast på 17 procent. Så skal jeg pludselig lyder overrasket og udbryde, at der i samme øjeblik er kommet ledige pladser. Hvis kunden ikke vil købe i første omgang, skal jeg begynde at råbe og skrige for at presse ham. Det kunne jeg ikke stå inde for. Det er rent fup.
Ekstra Bladet har fået indsigt i ansættelsesforhold og omfattende materiale, der illustrerer, hvordan Optimores sælgere skulle lokke rigmænd til at købe parkeringspladser i Kroatien.
Vi har ligeledes været i kontakt med en anden tidligere medarbejder, som fortæller, at han også mistænker virksomheden for svindel. Begge har været ansat i Optimores callcenter i Manila på forskellige tidspunkter siden 2018.
Martin Jensen er et fiktivt navn. Ekstra Bladet er bekendt med hans sande identitet.
Han sagde op for nogle måneder siden.
- Jeg synes ikke, at det er okay, at man på den måde presser folk. Det er jo rigtig mange penge, som de bliver snydt for, forklarer han.
Udviklede sig til svindel
De tvivlsomme salgsmetoder stod også på, mens CarParkFly og Optimore faktisk i en periode havde et samarbejde, hvor Optimore ganske rigtigt skulle sælge parkeringspladser i Split lufthavn.
Men i begyndelsen af året afbrød CarParkFly samarbejdet på grund af 'samarbejdsvanskeligheder'. Herefter begyndte svindelnummeret angiveligt.
Efterfølgende er Optimore nemlig fortsat med at udgive sig for at sælge deres parkeringspladser, bekræfter CarParkFly over for Ekstra Bladet.
Det har fået CarParkFly til at advare mod svindlen på sin hjemmeside.
Tavs ledelse
Ekstra Bladet har ad flere kanaler forsøgt at få en kommentar fra den person, som flere kilder, herunder CarParkFly, samstemmende udpeger som direktør i Optimore og DNS Nordic.
Den administrerende direktørs navn figurerer også med underskrift på en ansættelseskontakt, som Ekstra Bladet er i besiddelse af.
Han er dog i skrivende stund ikke vendt tilbage på vores henvendelser. Vi ville ellers meget gerne spørge til de uetiske arbejdsmetoder, beskyldninger om svindel og politianmeldelsen mod Optimore.
Ekstra Bladet har desuden gentagne gange forsøgt at kontakte både SkyPark Nice og Iconic Developments, som ifølge CarParkFly bliver brugt til svindel, men her er det umuligt komme gennem til en medarbejder på deres telefoner.
Der er samtidig sendt en skriftlig henvendelse til både DNS Nordic og SkyPark Nice, som heller ikke er blevet besvaret.