Tilbage til klasselokalet: Kasper har mange ubesvarede spørgsmål

Flere lærere stiller spørgsmål til regeringens plan om gradvis åbning af skoler 15. april. Vi må vente på Sundhedsstyrelsens anbefaling, lyder det fra Danmarks Lærerforening

Anders Bondo, formand for Danmarks Lærerforening (DLF) venter nu på Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Foto: Aleksander Klug
Anders Bondo, formand for Danmarks Lærerforening (DLF) venter nu på Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Foto: Aleksander Klug

I går meldte statsministeren at elever op til femte klasse skal tilbage i skole 15. april.

Det får flere lærere til at bekymre sig om, hvordan det praktisk kan lade sig gøre, og hvordan man kan undgå at smitte dem i risikogrupperne.

- Præcis hvordan en genåbning vil være på jeres skole og jeres institution, skal sundhedsmyndighederne, kommunerne, lederne og medarbejderne nu finde ud af i fællesskab, lød det fra statsministeren under mandagens pressemøde.

Mange ubesvarede spørgsmål
Kasper Bilenberg underviser 4. og 5. klasse på en privatskole i Aarhus.

Som lærer oplever han nogen forvirring i forbindelse med at skulle vende tilbage til klasselokalet.

Kasper Bilenberg underviser 4. og 5. klasse i Aarhus. Foto: Ernst van Norde
Kasper Bilenberg underviser 4. og 5. klasse i Aarhus. Foto: Ernst van Norde
 

- Det er meget usikkert. Hvordan kommer det til rent faktisk til at blive udmøntet?, spørger Kasper Bilenberg.

Selvom Kasper Bilenberg stoler på myndighedernes beslutning, har han mange ubesvarede spørgsmål.

- Jeg er fortrøstningsfuld nok til, at det, de gør, er rigtigt, men de ved jo heller ikke præcis, hvad det rigtige er. Der er ikke nogen, der har facitlisten. Vi er alle i ukendt farvand, siger han.

Det er svært at forestille sig, hvordan den praktiske hverdag kommer til at forløbe, og Kasper Bilenberg forventer, at det bliver en logistisk udfordring.

Genåbning for børn: - Jeg synes ikke der er stor grund til bekymring

- Er du nervøs for at vende tilbage?

- Nej, jeg er ikke nervøs på egne vegne, men jeg kan godt være bekymret på andres vegne. Jeg har kollegaer, der tilhører andre risikogrupper med dårlige lunger eller en fødselsattest, der er tilpas gammel, fortæller Kasper Bilenberg.

- Og hvad med næste led? Hvad med børn, der har forældre i risikogruppen? Der rejser sig mange spørgsmål i forhold til, hvordan vi skal gøre det.

Anders Bondo, formand for Danmarks Lærerforening (DLF) venter nu på Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Foto: Aleksander Klug
Anders Bondo, formand for Danmarks Lærerforening (DLF) venter nu på Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Foto: Aleksander Klug

Lærerforening: Vi venter på sundhedsstyrelsen
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, støtter regeringens beslutning.

- Ja, det gør vi, fordi vi går ud fra, at den er truffet på baggrund af sundhedsmæssige anbefalinger. Vi er ikke eksperter inden for sundhed, fortæller formanden.

Han har også mærket de mange spørgsmål fra bekymrede lærere.

- Det her rejser tusindvis af spørgsmål. Det havde været hensigtsmæssigt, hvis vi havde haft sundhedsstyrelsens anbefalinger, allerede da vi fik den politiske udmelding i går. Det har vi så ikke, og dem afventer vi nu.

Kommuner ser frem mod åbne skoler og daginstitutioner efter påske

Anders Bondo Christensen håber, at anbefalingerne bliver så præcise, som overhovedet muligt, så det bliver nemmere at rådgive lokalt.

Flere spørger eksempelvis til, hvordan man skal forholde sig, hvis man selv er i risikogruppen eller kender nogen, der er.

- Jeg har klart den holdning, at selvfølgelig skal en lærer i risikogruppen ikke møde op og undervise. Hvis man har børn eller ægtefæller i risikogruppen, skal man selvfølgelig heller ikke møde op og undervise. Jeg kan sagtens forstå de mange spørgsmål.

Lige så snart retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen kommer vil DLF prøve at give de lokale skoler et så præcist svar som muligt.

- Det er vigtigt, at vi tænker i, hvad vi kan hjælpe med fra centralt hold. Hvad kan DLF og KL hjælpe med. Vi har en forpligtigelse i forhold til, at de retningslinjer, der kommer ud, er så præcise som overhovedet muligt, så vi kan hjælpe dem lokalt, lyder det fra Lærerforeningens formand.

- Men nogle ting må man træffe lokalt. Skolernes fysiske forudsætninger er meget forskellige. Så det er forskellige løsninger, man bliver nødt til at træffe derude.