Tøjgigant i massiv modvind: Folk raser over denne jakke

Må man skrive 'bøsserøv' på en jakke?

En jakke med ordet 'faggot' trykt på for- og bagside har sendt tøj-kæmpen Diesel i modvind. Foto: Diesel
En jakke med ordet 'faggot' trykt på for- og bagside har sendt tøj-kæmpen Diesel i modvind. Foto: Diesel

Det er ikke altid, at et godt budskab er lig med positiv omtale.

Det må tøjgiganten Diesel nu sande, efter at de har en række produkter på markedet under sloganet 'the more hate you wear, the less you care'.

Heriblandt en jakke hvor ordet 'faggot', der på dansk kan oversættes til svans eller bøsserøv, både optræder på for- og bagsiden.

Artiklen fortsætter under billederne ...

Foto: Diesel
Foto: Diesel
 

Foto: Diesel
Foto: Diesel

Budskab i boomerang-effekt
Diesel, der fortæller, at kampagnen blandt er sat i verden for at bekæmpe homofobi, må sande, at budskabet ikke er nået frem.

Således har kritikken haglet ned over tøjmærket på det sociale medie Twitter, efter kampagnen blev offentliggjort i midten af oktober.

'Er så skuffet over, hvad I gør, det er forkert', skriver John eksempelvis.

'Jeg kan godt se, hvad Diesel prøver på, men de fejler på spektakulær vis. Jeg føler mig lidt dårligt tilpas', skriver Grundy.

Jakken fås også i en anden variant, hvor det i stedet er ordet 'slut', direkte oversat luder, der pryder jakkens for- og bagside.

Ingen af delene imponerer Phil, der udtaler sig på vegne af homo-miljøet.

'Diesel har ikke ret til at tage patent på de her udtryk. Det bringer en masse traumatiserende minder op for os', skriver han blandt andet.

En Twitter-bruger, der kalder sig Fibite me, er mere direkte i sin kritik:

'DA DIESEL LAVEDE HOMOFOBI TIL EN JAKKE. I skal ikke tale til mig, raser hun.

Jakkerne sælges stadig
Skulle man ønske sig en af de kontroversielle jakker i julegave, kan den stadig nå at komme på ønskelisten.

For på trods af den massive kritik har Diesel nemlig ingen intentioner om at trække jakkerne tilbage.

'Vores mål har altid været at forsøge at svække dem, der spreder had og negativitet. Enhver, der har haft en rolle i den her kampagne, kan personligt selv relatere til problemstillingerne. For at skabe en bredere opmærksomhed, har de hver valgt en frase, som de ønskede at tage på sig', siger en talsmand fra Diesel ifølge Business Insider.

Prisen for et eksemplar af jakken er 3500 kroner.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Anders Borup Sørensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen