Toiletter smurt ind i lort: Kommune drukner i klager over rengøringen

Holbæk Kommune vader i klager over rengøringen. Alene i 2013 har de modtaget over 200 mails fra utilfredse ledere af institutioner og skoler

Det er oplevelser som disse, som de ansatte på skoler, vuggestuer og børnehaver må leve med, hvis de skal lade vandet (Foto: privat)
Det er oplevelser som disse, som de ansatte på skoler, vuggestuer og børnehaver må leve med, hvis de skal lade vandet (Foto: privat)

Ved du noget, eller har du selv haft en beskidt oplevelse i Holbæk Kommune? Send os dit tip på 1224@eb.dk eller SMS 1224 (alm. takst)

Det står skidt til med rengøringen i Holbæk Kommune. Bogstaveligt talt.

- Toiletkummer er helt sorte i vandlåsen, og toiletsæderne er gule af tis på underkanten, og der er stænk af afføring, der ikke er vasket af. Toiletterne lugtede kraftigt af tis. En lugt der stadig hænger i næsen efter fire timer.

Sådan lyder en af de hundredvis af klager, som Holbæk har modtaget siden rengøringsfirmaet Forenede Service overtog ansvaret i 2012.

Det skriver Fagbladet 3F, der har fået aktindsigt i de mange klager.

Siden Forenede Service overtog rengøringsopgaven i 2012 har ledere af institutioner sendt mails til kommunen vedrørende den mangelfulde rengøring alene i 2013.

Det er især de møgbeskidte toiletter, som klagerne går på, men problemerne opstår ikke kun omkring kummen.

- Gulvene er meget beskidte – pletter bliver ikke fjernet.

- Radiatorer under børnenes garderober er aldrig støvsuget.

- Borde og skamler er aldrig aftørret.

- Pusleborde bliver ikke desinficeret, armaturer på alle toiletter bliver aldrig desinficeret.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Privat
Foto: Privat
 

Sådan lyder bare en brøkdel af de mange klager, som Fagbladet er i besiddelse af.

'Meget ulækkert'
I Børnehuset Karensminde i Holbæk er nullermændene og de beskidte toiletter særligt hårde ved institutionen. Så hårde, at Arbejdstilsynet gav påbud om, at forholdene skulle forbedres.

- Her var meget ulækkert. En overgang kunne personalet ikke holde ud at gå på toilettet. Og vi havde det meget skidt med at små børn kravlede rundt på meget beskidte gulve, siger Birte Elmqvist, pædagogisk leder på Børnehuset Karensminde

- Jeg har brugt mange kræfter og meget belastende tid på at holde møder om rengøringskvaliteten. Det sidste trekvarte år er det gået bedre. Men antallet af rengøringstimer er alt for få, siger Birte Elmqvist til Fagbladet 3F.

Ifølge en række ledere, som fagbladet har talt med, er den helt store synder tiden. Rengøringspersonalet har ganske enkelt ikke nok timer til at klare rengøringen, fortæller de.

Undersøger kontraktbrud
Ekstra Bladet har talt med chefen for vækst og bæredygtighed Kristian Nabe-Nielsen, der også er en del af koncernledelsen i Holbæk Kommune.

Han har ansvaret for kontrakten med Forenede Service og lover, at tingene bliver bedre. Samtidig undersøger de, om rengøringsselskabet har brudt kontrakten med kommunen.

- Hvad har I gjort, siden I blev gjort opmærksomme på de mange klager?

- Vi har konstant haft en løbende kontraktopfølgning. Senest havde vi et møde for 10-12 dage siden med ledelsen i Forenede Service, hvor vi stillede nogle eksplicitte krav, om at nu var det nu, at der skulle ske voldsomme forbedringer. Nu kunne vi ikke leve med mængden af klager længere, siger Kristian Nabe-Nielsen

- Men klagerne er jo fra 2013, så hvorfor reagerer i først, når 3F går ind i sagen?

- Vi har skam reageret løbende. Der har også været en række tiltag fra Forenede Service, som vi har måtte konstatere ikke har været godt nok. Det har ikke givet den effekt, som vi ønsker, så der har været mange udfordringer med Forenede Service, og nu er vi derhenne, hvor elastikken er trukket godt ud.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Privat
Foto: Privat
 

- Kigger I på, om Forenede Service har forsømt kontrakten med jer?

- Selvfølgelig kigger vi på, om de har forsømt den. Vi er jo kontraktholdere, og vi er derfor meget opmærksomme på, om de lever op til de krav, som vi har stillet i kontrakten, så det bruger vi meget tid på.

- Er der nogle konkrete punkter i kontrakten, som ikke er opfyldt?

- Vi undersøger det løbende, men der er da konkrete eksempler. Eksempvis har der været mange klager over manglende rengøring, og så bliver der ikke fulgt op fra Forenede Service. Altså der bliver ikke gjort rent dagen efter. Det har simpelthen ikke været hurtigt nok i forhold til, hvad kontrakten siger. Det er vi jo ikke tilfredse med.

- Klagerne har jo stået på i halvandet år. Hvad er der gjort for at få styr på det?

- Vi skal huske på, at når rengøringen bliver udbudt, så ændrer vi også på, hvordan servicen er. Det bliver nødvendigvis ikke en dårlige service, men en anden service. Det er også derfor, at vi ikke bare ophæver kontrakten. Alle vores brugere og institutioner skal også vænne sig til den nye service

- Vi forventede, at der kom klager, men det er utilfredsstillende, at mængden af klagerne er stigende. De burde jo være faldende. Med udgaven af 2013 kunne vi jo konstatere, at der var mange klager, men vi går ikke bare ud og ophæver kontrakten. Parterne skal jo også have mulighed for at lære hinanden at kende.

- Hvad kan kommunens ansatte forventer fremover?

- De kan forvente, at hvis der er et område, der ikke er rengjort i henhold til kontrakten, så rykker kommunens egen kontrol ud med det samme. Hvis de konstaterer, at der ikke er gjort godt nok rent, så har Forenede Service lagt hoved på blokken og sagt, at der så vil blive gjort rent senest næste dag klokken 7. Det er en garanti fra Forenede Service. De har oprettet et såkaldt flyverhold, som rykker ud og gør rent, fortæller Kristian Nabe-Nielsen

Foto: Privat
Foto: Privat
 

1 af 2 (Foto: Privat)
2 af 2 Det er oplevelser som disse, som de ansatte på skoler, vuggestuer og børnehaver må leve med, hvis de skal lade vandet (Foto: privat)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere