Tordner mod el-løbehjul: I strid med reglerne

Virksomheder har ti dage til at reagere, før Københavns Kommune drager relevante myndigheder ind i sagen

72-årige Erik Elsgaard er ikke for gammel til at suse af sted på et elektrisk løbehjul. Video: Kristian Hansen

Københavns Kommune er så træt af elektriske løbehjul i hovedstadsområdet, at man nu truer med påbud og politianmeldelser.

Løbehjulsudlejerne Voi og Tier og cykeludlejningsforetagendet Donkey Republic udlejer nemlig ifølge kommunen transportmidler på kommunens arealer uden tilladelse.

72-årige Erik Elsgaard er ikke for gammel til at suse af sted på et elektrisk løbehjul. Foto: Linda Johansen Samfund - 3. mar. 2019 - kl. 13:18 72-årige Erik vild med el-løbehjul

- Vi har nu i en længere periode fulgt udviklingen på området. På baggrund af vores egne tilsyn og henvendelser fra københavnerne kan vi konstatere, at der finder udlejning sted fra kommunens arealer. Det er i strid med reglerne, hvilket vi ad flere omgange har understreget over for virksomhederne, siger enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen Mikkel Halbye Mindegaard ifølge en pressemeddelelse.

- Derfor vil vi nu stille krav om, at de fjerner deres løbehjul og cykler fra kommunens arealer, hvor de optager plads på både fortov og i cykelstativer. Samtidig skal virksomhederne sikre, at køretøjerne i fremtiden kun kan udlejes og afleveres på de steder, hvorfra udlejning er tilladt, fortsætter enhedschefen.

Carl Pedersen her er 18 år og må lovligt køre på el-løbehjul. Men det gør rigtig mange børn, som ikke er gamle nok, også. Foto: Linda Johansen Samfund - 4. mar. 2019 - kl. 22:48 Mindreårige kører ulovligt på el-løbehjul

Kort tid til at reagere
De tre virksomhederne har nu ti dage til eventuelt at gøre indsigelser. Derefter kræver kommunen, at løbehjul og udlejningscykler fjernes, ligesom virksomhederne også skal dokumentere, at der ikke længere udlejes cykler og el-løbehjul fra offentligt areal gennem deres apps.

- Efterleves påbuddet mod forventning ikke, kan vi enten politianmelde virksomhederne eller selv køre ud og fjerne deres køretøjer fra offentlige arealer på virksomhedernes regning. Nu afventer vi i første omgang virksomhedernes reaktion, før vi lægger os fast på, hvilke handlemuligheder vi vil benytte os af, siger Mikkel Halbye Mindegaard.

Elektriske løbehjul er smarte og hurtige, men langtfra ufarlige, vurderer flere. Foto: Linda Johansen Samfund - 3. mar. 2019 - kl. 13:35 Overlæge: El-løbehjul giver knoglebrud og knubs

Ærgerlig situation
Stifter af og administerende direktør for Voi Fredrik Hjelm er ked af den seneste udvikling.

'Vi er ærgerlige over situationen, fordi vi er blevet taget rigtig godt imod af vores brugere i København. Derfor vil vi selvfølgelig arbejde på hurtigst muligt at finde en løsning og fortsætte den dialog, vi har haft med kommunen gennem hele vores tid i København,' skriver han blandt andet i en mail.

'Vi valgte at lancere i København, efter at forsøgsordningen med lovliggørelsen af elektriske løbehjul trådte i kraft - bakket op af alle partier i Folketinget på nær et. Vi har derudover været i løbende dialog med Københavns kommune, og fordi der ikke har været en tilladelse for os at søge til udlejning på offentlig grund, har vi opstillet vores løbehjul hos private samarbejdspartnere, og sørget for at indsamle eventuelle løbehjul, som stod problematisk, skriver løbehjulsbossen videre.

Dødsulykker i udlandet

Mere end 1500 patienter er i USA blevet behandlet for skader som følge af kørsel på el-løbehjul, skriver Ingeniøren.

Det viser en opgørelse udarbejdet af forbrugerforeningen Consumer Reports, som har indhentet oplysningerne fra 110 forskellige hospitaler på tværs af 47 amerikanske byer, som havde fået udlejnings-løbehjul.

Det reelle tal formodes at være højere. Skaderne omfatter alt fra hjernerystelse til kraniebrud.

I Frankrig blev blev fem dræbt og 284 såret på rulleskøjter og løbehjul i 2017. Det har fået bystyret i Paris til at overveje krav om kørekort til el-løbehjul.

Fredrik Hjelm understreger, at Voi forventer, at man finder en løsning med Københavns Kommune.

'Vi har spillet med åbne kort hele vejen igennem og gjort det klart, at vi ville lancere på den her måde, indtil det blev muligt for os at søge om tilladelse til også at opstille løbehjulene på offentlig grund. Derfor kommer det selvfølgelig bag på os, at vi nu er blevet bedt om at indsamle vores løbehjul. Vi vil selvfølgelig arbejde hårdt på at finde en løsning i samarbejde med kommunen hurtigst muligt.'

Samler ind hver aften
Siden de elektriske udlejningsløbehjul invaderede københavnsområdet, har udlejningsbureauerne hver aften indsamlet deres i alt omkring 400 løbehjul, som næste morgen atter bliver sat frem til udlejning.

Ekstra Bladet arbejder også på at indhente reaktioner fra tyske Tier og Donkey Republic.

Sådan gør du

doc74aj0vhaerk1ayg88oqa.jpg 

Download en app, indtast dine kreditkortoplysninger, og find det nærmeste løbehjul.

Det låser du op ved hjælp af appen, og så er det af sted.

Det koster et startgebyr på 10,50 kr. hos de to udlejningsfirmaer, som indtil videre findes herhjemme.

Herefter er prisen 1,50 kr. i minuttet.

Forsøgsordning med el-løbehjul

I december 2018 vedtog medlemmer af transport-, bygnings- og boligudvalget en forsøgsordning fra januar 2019, der gør elektriske løbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards lovlige på de danske cykelstier.

Københavns Kommune og en række interesseorganisationer som Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik har i høringssvar udtrykt stor skepsis og bekymring.

Siden 17. januar har man i København køre rundt på cirka 400 elektriske løbehjul, som bliver lejet ud via apps.

Regler for elektriske løbehjul

- Elektriske løbehjul, der er tilladt i trafikken, må højst kunne køre 20 km/t. med motorkraft alene. Løbehjul, der kan køre hurtigere end 20 km/t., er IKKE tilladt i trafikken. 

- Der må ikke være noget sæde på løbehjulet. 

- Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, være maks to m langt og 70 cm bredt.

- Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side. Reflekserne skal være godkendte og opfylde samme krav som reflekser på cykler.

- Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand. 

- Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

- Du skal være fyldt 15 år.

- Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn, der kører på elektrisk løbehjul, skal være sammen med en voksen.

- Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

142 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere