Træt af Post Danmark: Begravelsesbånd når ikke frem til tiden

Kjeld Rye, der ejer Nordjysk Båndtryk, mister flere og flere kunder, fordi Post Danmark ikke leverer til tiden. Post-giganten kan ikke give 100 procents garanti for rettidig levering

Privatfoto
Privatfoto

Når man planlægger en begravelse, skal alt helst foregå uden problemer, og det går ikke, at båndene til blomsterkransene kommer for sent frem.

Men det er svært at leve op til, når Post Danmark ikke overholder principperne om dag-til-dag levering.

Kjeld Rye, der ejer virksomheden Nordjysk Båndtryk i Frederikshavn, oplever ofte og til stor frustration, at hans bånd med guldtryk ikke når frem til blomsterbinderne i tide.

- Bare i den her uge har jeg haft tre kunder, som ikke har fået deres ting til tiden. Vi betaler for A post, hvor de lover, at det skal være der dagen efter. Men de bånd, jeg sendte i tirsdags, er ikke nået frem, siger han til Ekstra Bladet.

Se også: Presset dansk postvæsen får ny topchef

Kunderne forsvinder
Den forsinkede levering gør, at flere og flere kunder vælger Nordjysk Båndtryk fra. Blomsterbinderne vil ikke risikere, at de pårørende til en afdød ikke får blomsterkransen i tide, og det kan Kjeld Rye sagtens forstå.

- Når de pårørende skal have et bånd med den sidste hilsen, så er de jo i stor sorg. Det er altid os, der får skideballen og ikke Post Danmark, for det tænker folk jo ikke så meget over på sådan et tidspunkt, siger han.

Da Kjeld Rye købte virksomheden havde han flere ansatte til at lave båndene. I dag er han ene mand og kan knap nok leve af det. Han er derfor tæt på at droppe Post Danmark og i stedet bruge et andet og mere sikkert leveringsfirma.

- Jeg vil ikke finde mig i det mere. Derfor har jeg taget kontakt til Interfjord, som garanterer, at brevet er der dagen efter. Vi brugte dem for første gang i går, og det fungerede upåklageligt.

Lovede forbedringer
I februar fortalte Kjeld Rye om problemet til TV2, og dengang lovede Post Danmark, at de ville sørge for, at det blev bedre. Og Post Danmark har da også gjort en ekstra indsats for at hjælpe Kjeld Rye.

- Efter jeg havde været på TV2, blev jeg ringet op af en leder fra Frederikshavns posthus, som sagde, at jeg bare skulle kontakte hende uanset hvornår på dagen, og så skulle hun nok tage sig af det. Det har hjulpet i et stykke tid, hvor hun i løbet en time kunne fremskaffe forsendelserne, siger han.

I løbet af denne uge har Post Danmark tre gange måttet køre ud til Kjeld for at hente nye bånd og levere dem hos kunden. Selv om de af den årsag er nået frem i tide, mener Kjeld Rye ikke, at løsningen er optimal.

- Når båndene ikke er hos kunden om morgenen, bliver de jo nervøse. Og selv om det ender med at komme frem, skal jeg jo stadig lave et ekstra bånd, og det er ikke noget, Post Danmark erstatter.

Se også: Post Danmark skaber ny gammel service til højere pris

Erkender problemet
Post Danmark bekræfter, at der i denne uge har været tre episoder, hvor breve fra Nordjysk Båndtryk ikke er nået frem til tiden med den normale postomdeling.

- Det skyldes, at vi i denne uge har lagt om i vores produktionsproces på brevcentrene, siger Erik Krejberg, der er områdechef for Post Danmark i Nordjylland til Ekstra Bladet og tilføjer, at de derfor har gjort en ekstra indsats, så brevene er kommet frem til tiden.

- For at få løst hans problem har vi været ude hos kunden og hente de forsendelser, for vi er selvfølgelig meget kede af den situation, han har stået i.

Hotline til postmester
Ifølge Erik Krejberg har der siden februar ikke været problemer mellem Post Danmark og Nordjysk Båndtryk, fordi Kjeld Rye har haft et direkte nummer til den lokale postmester i Frederikshavn.

- Det er korrekt, at han har ringet til dem nogle gange, men der har posten været på vej rundt med forsendelserne i løbet af dagen, siger Erik Krejberg.

- Vores indtryk er, at det er lykkedes at få en bedre proces på hans forsendelser siden februar, og så er det gået galt i den her uge, det erkender jeg. Han har fået en utilfredsstillende kvalitet, fordi vi kun har kunnet levere til tiden ved at hente det særskilt hos ham, siger Erik Krejberg.

Ingen garanti
- Men nu har vi fået lagt vores produktionsproces om, og der burde være styr på det nu, lyder det videre fra Erik Krejberg, som tilføjer, at han er villig til at drøfte en eventuel erstatning for båndene med Nordjysk Båndtryk.

- Kan I garantere, at brevene fra Nordjysk Båndtryk når frem til tiden i næste uge?

- Det vil vi gøre alt for. En 100 procents garanti kan jeg selvfølgelig ikke give. Men vi vil gøre alt for, at alle forsendelser kommer frem til tiden. Da jeg og den lokale leder blev bekendt med det her problem, har vi sat en proces i gang på brev centret, så det kan lykkes at få forsendelserne frem hver dag.

Har du oplevet lignende problemer ved postforsinkelser? Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

 

150 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere