Annonce:
Annonce:

Trafikstyrelsen: Letbane kører tidligst om halvanden måned

Det kommer til at tage tid, før arbejdet med at få godkendt letbanens sikkerhedssystemer kan afsluttes

Annonce:
Følg Samfund

Der vil gå minimum halvanden måned, før at Aarhus Letbane kan komme på skinnerne.

Det vurderer vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmensen, efter at problemer med sikkerheden i ellevte time har udskudt letbanens første køretur.

Efter skandalen: Alle spor bliver slettet

Årsagen er, at styrelsen ikke har fundet letbanens sikkerhedssystemer tilstrækkelige.

- Jeg kan jo ikke garantere en godkendelse, og jeg ved heller ikke, hvor lang tid det præcis vil tage, fordi det er til dels op til Keolis (operatøren, red.) og til Aarhus Letbane, at få lavet arbejdet færdigt, siger Kåre Clemmensen.

- Men min umiddelbare tro er, at hvis de prioriterer det stærkt, så er det noget, der kan gøres inden for halvanden til to måneder. Det er i hvert fald helt urealistisk, at det skal ske inden for et par uger, siger han.

Aarhus-borgmester: Totalt uforståeligt

Annonce:

Der skal være klare procedurer for, hvordan det håndteres, hvis en passager eksempelvis får en arm i klemme i en dør eller kommer til at gå ud foran et af letbanens tog.

Keolis, som til dagligt skal drive letbanen i Aarhus, har ifølge Styrelsen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunnet fremvise dokumentation for, at sikkerhedssystemet er tilstrækkeligt.

Chefredaktør raser over aflysning: Helt vanvittigt!

- Vi har kigget på det, og vi har som helhed vurderet, at det ikke er i nærheden af at være færdigt nok til at vi kan godkende det, siger Kåre Clemmensen.

OVERBLIK: Aarhus Letbane fra start til udsættelse

Festtelte, fadølsanlæg og en lille scene var sat op for at fejre, at Danmarks længste letbane, Aarhus Letbane, skulle have sin første officielle køretur lørdag.

Men det satte Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen en stopper for fredag aften af sikkerhedsmæssige årsager.

Læs her om den 110 kilometer lange letbane.

* August 2012:

Aarhus Kommunes borgmester, Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister, Henrik Dam Kristensen (S) og Regions Midtjyllands formand, Bent Hansen (S) stifter sammen anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S.

* Juni 2013:

Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal bestå af en ny 12 kilometer strækning fra Aarhus til Skejby og Lisbjerg samt allerede eksisterende skinner.

* April 2015:

Staten vælger at træde ud af anlægsselskabet. Aarhus Kommune ejer hermed 87,7 procent og Region Midtjylland ejer 12,3 procent.

* I alt har Staten skudt 930 millioner kroner i projektet.

Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Indtil nu har letbanen kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.

* Marts 2017:

Åbningen af letbanen bliver udskudt på grund af manglende kørestrøm samt opsætning af nye broer.

* September 2017:

Et mindre uheld sker under en testkørsel af Aarhus Letbane, hvor et letbanetog kolliderer med en bil i et trafikeret kryds. Ingen kommer til skade.

* 22. september 2017:

Det er problemer med sikkerheden, der dagen inden indvielsen får Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at afvise at godkende Aarhus Letbane.

Det sker blandt andet på grund af sikkerheden, der ifølge styrelsen fremstår tynd, ufærdig og usammenhængende.

Kilde: Aarhus Letbane I/S, Ritzau

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Hun vil død og pine med i en regering
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: