Annonce:
Annonce:

Trods vejledninger: Fjerner ikke energitillæg

Selvom Forbrugerombudsmanden har fjernet det energitillæg, som man tillod restauranter at tilføje grundet stigende energipriser, har Bone's fortsat deres energitillæg på regningen

Hos Bone's betaler man stadig energitillæg, når man besøger restauranten. Foto: Thomas Yde/Ritzau Scanpix
Hos Bone's betaler man stadig energitillæg, når man besøger restauranten. Foto: Thomas Yde/Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Samfund

Hvis du skal fejre fødselsdag og lægger vejen et smut forbi familierestauranten Bone's, skal du måske have en lidt større pengepung med.

Du skal nemlig betale otte kroner pr. voksen og fire kroner pr. barn i energitillæg på deres restauranter rundt omkring i Danmark.

I 2022 blev der påkrævet det ene gebyr efter det andet på forskellige danske restauranter, efter Forbrugerombudsmanden gjorde en undtagelse og tillod restauranterne at tilføje et såkaldt energitillæg grundet stigende el- og gaspriser.

Nu er der derimod ikke længere hjemmel for, hvorfor man skulle beholde tillægget. Og derfor har Forbrugerombudsmanden sagt, at man ikke længere må opkræve ekstra gebyrer som restaurant.

Men den besked har Bone's Restauranter ikke lige fået.

De propper nemlig fortsat en ekstra udgift på regningen, når du har spist dine spareribs og været i softice-baren.

Annonce:

Artiklen fortsætter under billedet ...

 

Bone's skilter på restauranterne med deres midlertidige energitillæg. Her ses det blandt andet fra restauranten i Viborg. Privatfoto
Bone's skilter på restauranterne med deres midlertidige energitillæg. Her ses det blandt andet fra restauranten i Viborg. Privatfoto

Kan ikke forsvares
Der er hverken faglig eller økonomisk begrundelse for fortsat at have energitillæg, mener cheføkonom for Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

- Man kan ikke forsvare det ud fra et markedsøkonomisk perspektiv. Og det er heller ikke fair over for forbrugeren, siger Morten Bruun Pedersen.

Han mener nemlig, at priserne på både råvarer og energi er faldet til et niveau, hvor man ikke længere kan være det bekendt overfor gæsterne.

- De (Bone's red.) tager det, som de kan slippe af sted med. Og det er et udtryk for, de nok bare gerne lige vil have det sidste med, siger han.

Han mener, at så længe forbrugeren ikke påfører restauranten en ekstra omkostning, kan man ikke kalde det for et tillæg.

Annonce:

- Man kan ikke kalde noget for et tillæg eller et gebyr, hvis det ikke er en omkostning, der ligger ud over produktprisen. Så skal omkostningen lægges direkte ind i prisen.

Og netop det står i markedsføringsloven ifølge Tanja Højrup, der er kontorchef ved Forbrugerombudsmanden.

- Forbrugeren skal have oplyst den samlede pris. Ellers er det vildledende. Det vil altså sige, at det skal være inklusive 'tillægget', siger hun til Ekstra Bladet.

Derfor mener Morten Bruun Pedersen, at det må være op til gæsten at vurdere, om det er noget, de kan leve med.

- Man må jo sammenligne og se, om det er der, man skal gå på restaurant.

Artiklen fortsætter under billedet ...

En borger, der har været på Bone's i Tilst, har fået et energitillæg oven i sin regning. Privatfoto
En borger, der har været på Bone's i Tilst, har fået et energitillæg oven i sin regning. Privatfoto

En anden virkelighed
Den virkelighed, som Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk ser, er ikke den, der hersker hos Bone's.

- Jeg mener ikke, de kan vurdere det ud fra generelle bevægelser på elpriser. Vi har prøvet at gøre det tydeligt for vores gæster, hvorfor vi har valgt at bibeholde vores energitillæg, siger direktør for Bone's Restauranter, Jan Laursen.

Annonce:

Ifølge direktøren er virkeligheden nemlig, at de fortsat har enorme energiregninger samt høje priser på råvarer.

I stedet for at regulere priserne mener han, at det giver mere mening at have et energitillæg. Også selvom Forbrugerombudsmanden har lagt vægt på, at det kan have konsekvenser, hvis man ikke synliggør den samlede pris for forbrugeren.

- Vi kan godt retfærdiggøre det, og vi har gode argumenter for, hvorfor vi gør det. Man kan ikke bare ændre priserne. Men hvis Forbrugerombudsmanden henvender sig og mener, at det er et problem, så ændrer vi det selvfølgelig straks, siger direktøren.

Ekstra Bladet har været i kontakt med Bone's-gæster, der har udtrykt sig negativt omkring energitillægget, der er på restauranten. Derudover viser utilfredsheden sig også på Trustpilot. Jan Laursen mener derimod ikke, at energitillægget går ud over gæsterne.

- Jeg har ikke en eneste gæst, der brokker sig. Hvis der er en gæst, der er utilfreds, må man henvende sig til personalet.

I øvrigt oplyser Tanja Højrup til Ekstra Bladet, at Forbrugerombudsmanden ikke har modtaget henvendelser med Bone’s og opkrævning af energitillæg, hvorfor de ikke har gang i sagsbehandling vedrørende dette.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
De har fået nok af Løkke
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: