Trodser advarsler om miner: Dansk filminstruktør jagter nazi-guld

Den danske eventyrer, filminstruktør og skattejæger Lasse Spang Olsen, er på vej til Polen for at lede efter sagnomspundet nazi-tog. Han tror ikke på polakkernes forklaring om miner på toget

Historien om et forsvundet nazitog fyldt med rigdomme lever i bedste velgående. Nu er toget måske endelig blevet fundet. Her kan du se video fra den område, hvor toget muligvis befinder sig. (Foto: AP)

I fredags bekræftede de polske myndigheder, at man efter al sandsynlighed har fundet et forsvundet, sagnomspundet panseret nazitog, der siden slutningen af anden verdenskrig har været sporløst forsvundet.

Fundet er gjort i Walbryzh-regionen kort fra Wroclaw nær den tjekkiske grænse.

I bedste Indiana Jones stil er der siden fundet blevet spekuleret voldsomt i, hvad det 150 meter lange tog er lastet med, og hvorfor nazisterne mod krigens slutning har gjort sig så umage med at skjule toget.

Det har nu fået skattejægere fra nær og fjern til at valfarte til området.

Blandt de håbefulde lykkejægere er den danske eventyrer, stuntmand og skattejæger, Lasse Spang Olsen, der sammen med et TV-hold er draget til regionen for at deltage i jagten.

- Det er helt vildt spændende. Bare det at komme ned i den tidslomme det er at dykke på et skibsvrag er vildt fascinerende, selvom man ved, der ikke er nogen skatte dernede. I den her situation er der en reel mulighed for, at skatte at finde i området, fordi ingen i realiteten ved, hvad der er i mineskakterne udover et 150 meter langt tog, siger Lasse Spang Olsen til Ekstra Bladet.

Advarer om miner
De mange skattejægere i området har fået den polske vicekulturminister Piotr Zuchowski på banen, der advarer om mulige fare ved at opsøge toget på ejenhånd.

- Vi har observeret flere skattejægere i Walbryzh-regionen, efter at informationen om guldtoget kom ud. Jeg appellerer på det kraftigste til at stoppe med at lede.

- Inde i det skjulte tog - som jeg er overbevist om eksisteret - kan der være farligt materiale fra Anden Verdenskrig. Der er stor chance for, at toget er belagt med miner, har Piotr Zuchowski tidligere sagt ifølge Sky News.

Miner er et mediestunt
Den advarsel giver Lasse Spang Olsen dog ikke meget for.

- Tyskerne lavede 'booby traps' på rigtigt mange ting. Men det gjorde man ikke nødvendigvis på tog. Det var i højere grad på ubåde og avancerede våbensystemer, som man ikke ønskede faldt i fjendens hænder. De pansrede tog var ikke på den måde en hemmelighed, lyder det fra Spang Olsen, der dog fortæller, at deres last kunne være det.

- Der er ikke så stor chance for den er mineret, men man skal være meget, meget, forsigtig når man nærmer sig. Jeg tror, at grunden til man gør så meget ud af at sige det er 'booby trappet', er for at få folk til at holde sig væk. Lige nu foregår der en masse juridisk arbejde bag kulisserne ved de polske myndigheder og den her udmelding er formentlig et forsøg på at købe sig tid.

Artiklen forsætter under billeder.

Det er langt fra første gang, at Lasse Spang Olsen er på jagt efter skatte. I 2007 fandt han sammen med tre andre dykkere en bunke sjældne smykker på bunden af Københavns Havn (Foto: Gert Jensen)
Det er langt fra første gang, at Lasse Spang Olsen er på jagt efter skatte. I 2007 fandt han sammen med tre andre dykkere en bunke sjældne smykker på bunden af Københavns Havn (Foto: Gert Jensen)

Tvivler på guldtog
Selvom den danske skattejæger har taget rejsen til Polen, forventer han ikke at toget er lastet til randen med guld og juveler.

- Hvis toget er gemt så godt som tilfældet er, har de formentlig haft tid til at fjerne mange af de skatte toget muligvis har været lastet med. Et tog er et dårligt sted at gemme guld og juveler. Jeg tror i højere grad man vil finde ammunition og dokumenter, når man kommer ind til toget, siger Lasse Spang Olsen.

Han forventer dog, at man vil finde andre interessante ting end det toget er lastet med.

- Tunnelerne er mere end ni kilometer lange. Det eneste man indtil videre ved er, at der er et tog på 150 meter dernede. Men hvad gemmer de resterende 8850 meter tunnel så?, lyder det fra den passionerede eventyrer.

TV-optagelserne Lasse Spang Olsen laver i forbindelse med sin tur til Polen sendes på DR2 i November, hvor en tema-lørdag om skattejagt ruller over skærmen.

1 af 8 Historien om et forsvundet nazitog fyldt med rigdomme lever i bedste velgående. Nu er toget måske endelig blevet fundet (Foto: AP)
2 af 8 Nazisterne konfiskerede massevis af guld og andre rigdomme fra de millioner af jøder, de udraderede under Anden Verdenskrig. Historien om et tog fyldt med rigdomme er aldrig blevet verificeret, men nu påstår to personer, at de har fundet det i Polen. Billedet her forestiller guld-vielsesringe, som nazisterne tog fra fangerne i Buchenwald Koncentraionslejr under krigen. (Foto: Polfoto)
3 af 8 Den amerikanske museumsdirektør på Metropolitan Museum of Art James J. Rorimer undersøger noget af guld- og sølvstøvet, som den amerikanske hær fandt på slottet Neuschwanstein ved Füssen i Bayern tæt på grænsen mellem Østrig og Tyskland. Man fandt også store lagre af stjålne kunstgenstande fra museer i det besatte Europa. (Foto: AP)
4 af 8 En ekspert i gang med at vurdere nazisternes tyvekoster under hvælvingerne af Reichsbank i Frankfurt i juli 1945. Løjtnant Robert B. Kelso er også til stede. (Foto: AP)
5 af 8 Soldater fra den amerikanske hærs 7. arme fandt på Neuschwanstein Slot i de østrigske alper en omfattende samling værdier – berømte malerier, antikke smykker, guld og søl. Man forsøgte herefter at hitte rede i, hvem tingene tilhørte for at levere dem tilbage til ejerne. (Foto: AP)
6 af 8 Billedet viser en del af omkring 100 ton guldbarer, som var skjult I en saltmine nær Merkers, sydvest for Gotha i Tyskland, som amerikanske soldater fandt 7. april 1945. (Foto: AP)
7 af 8 Amerikanske eksperter forsøger i juli 1945 at få overblik over guldbarerne, som blev fundet i hvælvingerne under Reichsbank i Frankfurt. Dertil kom mængderne af juveler – herunder de tyske kronjuveler, som nazisterne også havde raget til sig under Anden Verdenskrig. (Foto: AP)
8 af 8 (Foto: Morten Langkilde)
38 kommentarer
Vis kommentarer