Annonce:
Annonce:

Tusindvis lokket i McDonald's-svindel: Her er bagmændenes snedige trick

Fuskerne bag falsk McDonald's-konkurrence ville lokke danskere til at betale for gavekort

bagmænd lokkede med falske gavekort, da tusindvis af danskere blev snydt af falske konkurrence. (Screendumps Facebook)
bagmænd lokkede med falske gavekort, da tusindvis af danskere blev snydt af falske konkurrence. (Screendumps Facebook)
Annonce:
Følg Samfund

På få timer blev tusindvis af danskere onsdag snydt af en falsk Facebook-konkurrence. Bagmændene forsøgte efterfølgende at lokke penge ud af deltagerne med billige gavekort.

I konkurrencen blev danskerne på en falsk side for McDonald's Rosengårdcentret bedt om at tagge deres venner og familie for at deltage.

Den falske konkurrence udlovede et gavekort på 2500 kroner, og lovede samtidig alle deltagere et mindre gavekort alene for at være med.

Den falske konkurrence spredte sig med lynets hast og generede tusinder og atter tusinder af interaktioner. Det hele til stor frustration for restaurantens rigtige ejere, som måtte advare mod den falske konkurrence.

- McDonald's Danmark har været ude at sige, at det er falsk. Vi har prøvet at anmelde den, men der er desværre ikke så meget at gøre, fortalte manager Mette Pedersen fra McDonald's Rosengårdcenteret til Ekstra Bladet.

Annonce:

McDonald's-svindel: Tusindvis af danskere snydt

Tricket
Senere meddelte de snu bagmænd til den falske konkurrence, at der havde været så stor interesse omkring den, at man havde lavet nye gavekort. De forsøgte på den måde, at lokke deltagerne til at smide penge efter gavekort.

Sådan så beskeden ud på den falske side. (Screendump Facebook)
Sådan så beskeden ud på den falske side. (Screendump Facebook)

De nye gavekort havde en værdi på 2000 kroner, men kunne erhverves til den nette sum af 49 kroner.

Deltagerne blev derefter lokket til at trykke på et link, hvor man kunne købe disse. For at skynde på deltagerne, gjorde man opmærksom på, at der var tale om et først-til-mølle-princip.

Småfejl
Den opmærksomme læser vil opdage, at opslaget har flere grammatiske fejl - i øvrigt er der et overskydende 's' i Rosengårdcentret i navnet på den falske side.... Det er ikke altid nemt at snyde danskerne.

Annonce:

Disse småfejl kan ifølge ekspert i sociale medier og udviklingsdirektør i softwarevirksomheden Falcon Social, Michael Lemberg, være en god indikator for, om konkurrencen er valid.

Han giver her nogle gode råd, hvis du er i tvivl, når du støder på en online konkurrence.

Sådan opdager du svindlen

Ifølge Michael Lemberg er der nogle få enkle trin, hvis man vil finde ud af, om en Facebook-side er ægte eller falsk.

- Tjek om der er en blå cirkel med et flueben ud foran navnet. Hvis der er, er siden blevet verificeret af Facebook.

- Gå ind på virksomhedens website, og se om den linker til Facebook. Det er dog ikke alle, der gør det.

- Se hvor meget, der er blevet skrevet i 'about-feltet' om virksomheden. Ofte står der ikke noget info på de falske sider.

- Kig efter stavefejl i opslagene - de kan samtidig være bevidste, fortæller Lemberg:

'Dem som falder i den her fælde, er måske typisk folk, der ikke går så meget op i om tingene er stavet korrekt. Det er samtidig et velkendt faktum, at et opslag med stavefejl giver mere engagement på Facebook, fordi folk opdager fejlen,' siger han.

McDonald's Danmark har meldt ud, at de har problemer med flere falske sider. Ekstra Bladet har torsdag aften forsøgt at få en kommentar fra McDonald's Danmark.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
En bonus på 300 mio. kr. for at handle el - virkelig!?
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: