TV: Sådan forebygger du stress

I dag kender alle en, der er gået ned med stress. Symptomerne er mange, og er stressen først kommet rigtigt ind under huden, kan den være svær at komme af med igen. Men frygt ej - du kan selv gøre dit for at undgå at få den belastende lidelse

Hovedpine, hjertebanken og indre uro.

Det er blot nogle af de symptomer, som peger på, at du lider af stress eller måske er på vej til at gøre det.

Og synes du, at symptomerne virker bekendte, er du langt fra alene.

Ifølge tal fra Stressforeningen er hele 35.000 danskere nemlig hver dag sygemeldt på grund af stress. Endvidere anslås det, at 1400 danskere hvert år faktisk dør af stressrelaterede årsager.

Men frygt ej - du kan selv gøre dit for at undgå at få den belastende lidelse. Sundhedsstyrelsen giver således seks gode råd om, hvordan du forebygger stress, hvilke blandt andet inkluderer at huske at dyrke motion, at sove nok om natten og understreger vigtigheden i at tale med familie, venner og kolleger om problemet.

Se Sundhedsstyrelsens forebyggelsesråd i videoklippet over artiklen.

Men hvorfor er det egentlig en god idé at dyrke motion? Og hjælper det ærlig talt at snakke sig ud af problemerne?

Det gør erhvervspsykolog og stress-ekspert Majken Matzau - der har mange års erfaring indenfor emnet, og som også har skrevet flere bøger om stresscoaching, om hvordan man slipper fri af sin stress og om mænd og stress - dig meget klogere på her:

Foruden Sundhedsstyrelsens råd er nøglen til at undgå stress - i hvert fald ifølge Majken Matzau - følgende:

3 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere