TV: Se hel bondegård forsvinde på ét minut

Arbejdet med projekt Femern Bælt-tunnelen - der bliver verdens længste sænketunnel for tog og biler - er i fuld gang. Men det kræver sine 'ofre'. Se video

Gammelt må væk, for at nyt kan opstå.

Arbejdet med at forberede byggepladsen til Femern-tunnelen er godt i gang, og det kræver sine 'ofre'.

Nogle steder må Femern A/S nemlig fjerne hele bygninger for at gøre plads til den fabrik, hvor omkring 3.000 mennesker indenfor overskuelig fremtid skal arbejde med at bygge verdens længste sænketunnel. En tunnel, der kommer til at blive fem gange så lang som den nuværende rekordholder: Øresundstunnelen.

Femern-forbindelsen er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og byggeriet vil skabe travlhed på Lolland i de næste syv år.

Rejsende må altså væbne sig med tålmodighed lidt endnu, inden de kan nyde godt af de overskydende timer, som Femern-tunnelen forventeligt vil give.

Når den nye forbindelse engang er færdig, bliver rejsetiden mellem København og Hamborg nemlig forkortet med tog fra de nuværende 4 timer og 40 minutter til kun 2 timer og 45 minutter. I bil og lastbil vil man i fremtiden spare 45 minutter, oplyser Femern A/S.

I videoen over artiklen kan du se, hvordan det løb af stablen, da en hel bondegård skulle rives ned i forbindelse med byggeriet.

Herunder kan du komme en tur med Femern-forbindelsen:

Herunder kan du mere om byggeriet:

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Hvor der er penge, der er Peter