For at komme trængsel og kø til livs ved tilslutningsanlæg 52 Odense SV indfører Vejdirektoratet nu venstrekørsel på broen, hvor Assensvej passerer Fynske Motorvej.
Der er tale om et såkaldt dynamisk ruderanlæg, hvor trafikken bytter bane til venstrekørsel henover motorvejen for derved at sikre konfliktfri venstresving og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle retninger. Med denne løsning kan man afvikle væsentlig mere trafik, uden at den eksisterende bro skal ændres.
TV: Gammel bro fundet efter 85 år: - Det var lige godt satans
- Kapaciteten for afvikling af trafik i et Dynamisk Ruderanlæg er væsentlig højere end i et traditionelt rampekryds. Med det nye anlæg vil adgangsforholdene til- og fra Fynske Motorvej være fremtidssikret i forhold til den fremtidige udvikling i Odense. Anlægget vil også kunne håndtere en fremtidig udvidelse af motorvejen syd om Odense, som der er vedtaget en anlægslov om, udtaler Vejdirektoratets anlægs- og driftsdirektør Jens Holmboe i en pressemeddelelse.
Den tyske Autobahn bliver endnu kedeligere
Ombygningen af krydset begynder til efteråret. Dynamiske ruderanlæg eksisterer allerede i USA, mens der bliver tale om Danmarkspremiere, når det åbner ved Odense inden udgangen af 2017.
Slut med lange køer ved trafikuheld
Se i videoen øverst, hvordan trafikken afvikles i et dynamisk ruderanlæg.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.