Uber lukker i Danmark

Uber har kaldt til pressemøde, hvor de vil svare på, hvordan deres fremtid i landet ser ud

Uber lukker i Danmark.

Det fortæller talspersonen Kristian Agerbo på et pressemøde tirsdag.

Årsagen til den overraskende lukning er den nye taxalov, der er en for stor mundfuld for tjenesten.

- Vi er ærgerlig over og kede af, at vi er tvunget til at lukke i Danmark, hvor 2.000 chauffører har leveret prisvenlig og pålidelig transport til 300.000 passagerer. Den politiske aftale om taxaloven betyder desværre, at at vi ikke har andet valg end at lukke.

- Vores førsteprioritet er nu at hjælpe chaufførerne videre. Vi vil også fortsætte dialogen med politikerne og håber, at de vil ændre loven, så danskerne igen kan få glæde af moderne teknologi som Uber, siger talsmand for Uber, Kristian Agerbo.

Ubers kontor i Aarhus forbliver dog åbent, så det er ikke helt et farvel, fortæller Agerbo på pressemødet.

- Uber forlader ikke Danmark. Vi beholder vores udviklingscenter i Århus med mere end 40 højtuddannede medarbejdere, der udvikler Ubers teknologi til gavn for brugere i hele verden. '

- I takt med at teamet i Aarhus vokser, håber vi, at Danmark vil leve op til sit omdømme som et teknologi-venligt land og lade danskerne få glæde af det udviklingsarbejde, vi udfører lokalt i Århus,  siger talsmand for Uber, Kristian Agerbo.

Se også: Uber-chef om ny taxalov: »Ubers eksistens i Danmark er truet«

Et pressemøde man skulle komme til
Massebøder til chauffører og en kommende retsag mod selskabet har ført til, at Uber kaldte til pressemødet tirsdag klokken 11.00.

Emnet var 'Ubers fremtid i Danmark'.

Den svenske presseansvarlige fattede sig i korthed til finans.dk med kommentaren:

- Det er noget, du bør komme til.

Det berømte - måske snarere berygtet - selskab fortalte tilbage i februar, at selskabet var truet af den nye taxalov.

Se også: Uber kører videre trods dødsstød: Men må du køre med?  

Retssag mod Uber
Rigsadvokaten kører lige nu en sag mod selskabet Uber BV, som er registreret i Holland, ved Københavns Byret.

Ifølge advokaturchef Vibeke Thorkil-Jensen fra anklagemyndigheden ved Københavns Politi er der rejst tiltale mod selskabet for medvirken til to chaufførers lovovertrædelser. Det oplyser Rigsadvokaten i et nyhedsbrev.

Hvis Uber bliver dømt, betyder det, at Uber kan idømmes bøder af 10.000 kroner for hver tur en chauffør har kørt i Danmark. Det kan vil ifølge anklagemyndigheden blive en kæmpe bøde til Uber, hvis de dømmes ved byretten.

Se også: K-profil slagter Uber-drab: Som at kræve kugleramme af IBM

Godt 300.000 danskere har downloadet Uber-appen i Danmark, hvor 2000 chauffører har kørt, på Uber-sprog, samkørsel med deres kunder.

Ekstra Bladet har tjekket, om det stadigvæk er muligt at tage en Uber i København. Ved flere besøg af deres tjeneste var der flere ledige biler, klar til at fragte kunder frem til deres ønskede destinationer.

Interaktivt element


Hovedpunkter i ny taxilov

- Antalsbegrænsningen på taxitilladelser ophæves, så alle, der opfylder kravene til at kunne køre taxi, også har ret til at få en tilladelse.

- De nugældende kommunegrænser for taxikørsel fjernes, så taxiselskaber kan operere på tværs af kommunegrænser over hele landet.

- Fremadrettet kan man drive taxi i selskabsform, så erhvervet sidestilles med andre erhverv.

- De, der kører andre former for erhvervsmæssig personbefordring som fx offentlig servicetrafik og handicapkørsel, får nu mulighed for at køre taxi på de tidspunkter, de ikke varetager anden erhvervsmæssig personbefordring.

- Kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.

- Krav om erhvervskørekort afskaffes. Krav om førerkort opretholdes med en styrket chaufføruddannelse.

- Fastholdelse af krav om sædefølere, videoovervågning og taxameter

- Det vil fortsat kræve en særlig indretning af køretøjerne, ligesom man som vognmand skal have tilladelse til at drive taxikørsel og taxichauffører skal have et særligt førerkort

- Ændringerne i lovgivningen indføres gradvist, således at antalsbegrænsningen indføres over tre år, mens vognmændene får fem år til at tilpasse bilerne til de nye udstyrskrav.

- Den nye lov vil blive evalueret efter ét, tre og seks år for at følge, hvordan markedet og nye teknologiske muligheder udvikler sig.

Kilde: Transportministeriet

Taxa vs. Uber! Se debatten

771 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen