Man kan nok ikke forestille sig en meget større shitstorm, end den United Airlines har været igennem de seneste knap to uger. Men trods den heftige kritik i medierne og på nettet, kommer der ikke til at rulle hoveder i det gigantiske flyselskab. Det fortæller direktør Oscar Munoz ifølge CNN.
- Det var en systemfejl. Der har aldrig været nogen overvejelser om at fyre nogen ansatte eller nogen andre i forbindelse med episoden, siger direktøren, som altså understreger, at ingen ansatte gjorde noget forkert, men at det er reglerne, som er fejlagtige.
Flyselskab i frit fald: Smadrede læges ansigt - nu smider de brudepar af på vej til deres bryllup
Brækkede næsen
Den 10. april kunne hele verden se med på en video af den 69-årig læge David Dao, da han dagen forinden brutalt blev flået af et United Airlines-fly, så der kunne blive plads til fire medarbejdere fra selskabet. Sikkerhedspersonale var så hårdhændet, at Dao mistede to fortænder og brækkede næsen.
Den 69-årige var sammen med sin kone, som også var blevet bedt om at forlade flyet. Han nægtede, da han skulle behandle patienter dagen efter og sagde derfor også nej til omkring 5.600 kroner og hotelovernatning.
David flået blødende ud af fly: Nu vil konkurrent forgylde passagerer
Krævede fyring
Optrinnet blev filmet fra flere vinkler i flyet, mens skrigende medpassagerer så på i chok, da lægen blev smidt af flyet. Specielt en video, som du kan se øverst i artiklen, blev delt med lynets hast. Kort efter fulgte en bølge af tweets med hashtagget #boycottunited, hvor vrede tastatur-krigere kæmpede for retfærdighed for lægen.
Selskabet valgte kort efter at refunderede de chokerede medpassagerer billetter, men det var stadig ikke nok for mange på de sociale medier, som krævede direktør Munoz afgang.
- Jeg er sikker på, at der har været mange formodninger om mig personligt, siger han og understreger, at han har fået opbakning fra bestyrelsen.
Brutalt fjernet fra fly: Nu kommer sagsanlægget
Særligt Munoz indledende håndtering af sagen satte gang i fyrings-rygterne. Her forsvarede direktøren sine ansatte og fortalte, at David Dao havde været modstridende og aggressiv. Derefter var han dog ude at undskylde episoden sammen med flere højtstående United Airlines-ansatte.
- Episoden har været en ydmygende og lærerig oplevelse for os alle her på United, lød det fra Munoz.
Du kan se hele episoden omkring David Dao øverst i artiklen.