Vanvittig effektivitet: Reparerer gigantisk jordfaldshul på én uge

For en uge siden slugte et gigantisk jordfaldshul et lyskryds i millionbyen Fukuoka. På kun en uge har japanerne repareret vand, gas, kloak, strøm og asfalt

Se den utrolige forvandling her. (Video: AP / speak/redigering: Cecilie G. Jakobsen/Mikkel Cramon)

Når lyskryds i de større danske byer skal laves om og renoveres, kan affæren hurtigt tage flere uger.

Men den går ikke i millionbyen Fukuoka, hvor et gigantisk jordfaldshul tirsdag i sidste uge opslugte en af byens travle storbygader.

På få timer blev en femsporet vej forvandlet til et 30 meter bredt og 15 meter dybt hul i jorden, da asfalten og fundamentet under styrtede sammen.

Myndighederne mistænker, at et nærliggende metrobyggeri kan være årsagen til det, men endnu er den præcis grund ikke fastlagt.

Ved et mirakel kom ingen til skade.

Fyldt med vand
Siden har japanske ingeniører, vejarbejdere og konstruktører arbejdet i døgndrift på at genetablere den vigtige hovedfærdselsåre og den infrastruktur, der lå gemt i jorden under den.

Foruden vejen, blev en række underjordiske kabler og ledninger nemlig også ødelagt. På de vilde billeder fra stedet kan man se, hvordan de overklippede ledninger hænger frit ud i luften. Det resulterede i, at 170 husstande stod uden varme, vand og andre fornødenheder.

Men japanerne er et effektivt folk. På bare 48 timer, havde man ifølge CNN geninstalleret vandrør, elektricitet, kloak, gas og de telefonledninger, der var blevet ødelagt.

Det på trods af, at arbejdet blev besværliggjort af spildevand, der hurtigt fyldte det meste af det enorme hul i jorden op.

Bare fem dage senere, blev den sidste lysmast sat op og bilister og fodgængere kan i dag igen benytte den store vej.

Det store hul er ifølge borgmester i Fukuoka, Soichiro Takashima, blev fyldt op med en blanding af sand og cement.

Ingen kommentar
Ekstra Bladet har taget kontakt til flere store rådgivende ingeniørvirksomheder og entreprenører for at få en forklaring på, hvordan japanerne har kunne udføre arbejdet så hurtigt.

Samtidig ville vi gerne have spurgt om, hvorfor selv mindre vejprojekter tager markant længere tid at udføre herhjemme.

Men hverken COWI, NCC eller Rambøll har haft tid eller lyst til at hjælpe Ekstra Bladets læsere med at blive klogere på de spørgsmål.

Nedenfor kan du se før og efter billede.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

145 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen