Har du også oplevet, at din BMW er brudt i brand under kørslen? Så skriv en mail til Ekstra Bladet ved at klikke her.
--------- SPLIT ELEMENT ---------
Han var ikke nervøs for at køre i sin BMW, men det burde han have været.
Efter Ekstra Bladets omfattende dækning af biler fra den tyske bilgigant, som pludselig bryder i voldsom brand under kørslen, fortæller Claus Bork, at det var et svineheld, at hans BMW 520d ikke også endte sine dage i et flammehav.
Det erfarede han ved sit seneste besøg hos mekanikeren.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Utrolig brandfare
Da den mangeårige BMW-ejer fra Svendborg tidligere i februar fik fejl på sin motorstyring, kørte han naturligvis straks på værksted med bilen.
- Men så ringede de ret hurtigt og fortalte, at jeg skulle have ny indsugningsmanifold samt ny EGR-ventil. Indsugningsmanifolden var helt stoppet med sod. De fortalte, at jeg var heldig, at der ikke var gået ild i bilen, fortæller han til Ekstra Bladet.
Hans model er nyere end dem, som BMW ellers selv tidligere har erkendt har mulige defekter på køleren. Derfor har han også hele tiden følt sig tryg ved at køre i sin bil. Men den seneste oplevelse har sat sig i Claus Bork.
- Jeg kører i BMW og har gjort det i mange år med stor tilfredshed. Men jeg er blevet lidt nervøs efter Ekstra Bladets artikler, siger han.
Claus Bork understreger dog, at han fortsætter med at køre i sin BMW.
Artiklen fortætter under billedet ...
Flere eksempler
Senest brød en BMW i brand på Fynske Motorvej i weekenden, hvilket er den fjerde dokumenterede voldsomme bilbrand med nyere dieselmodeller fra den bayriske motorfabrik på blot tre måneder.
Ekstra Bladet har i den forbindelse talt med Louise Kjær Enoch, Kasper Damm og Tommy Larsen, der alle kørte rundt i diesel-modeller fra årgange, som havde den samme tvivlsomme EGR-køler, der i 2018 tvang bilgiganten til at tilbagekalde 1,6 millioner køretøjer på grund af brandfare.
Trods de mange episoder nægter BMW's tyske hovedkontor i flere skriftlige svar at udlede, at det er en velkendt fejl med den såkaldte EGR-køler, der har ført til de bilbrande, som Ekstra Bladet har beskrevet, før de brandtekniske undersøgelser foreligger.
Artiklen fortætter under billedet ...
Kør på værksted
Men er man ligesom Claus Bork i tvivl om, hvorvidt man kører rundt i en potentiel brandbombe, bør man handle på det med det samme, siger FDM's tekniske konsulent, Yasser Abaiji, i et tidligere interview med Ekstra Bladet.
- Lige i den her specifikke situation med dieselmodeller fra de årgange vil jeg råde til, hvis man er det mindste i tvivl og ikke kender sin bils historik, at man starter med at kontakte et autoriseret BMW-værksted, hvor man giver dem oplysningerne på bilen.
Herefter kan man altid få tjekket køleren, hvis man er nervøs, pointerer konsulenten.
Indkalder modeller
BMW Danmark har haft travlt med at kalde bilejere på værksted på grund af fejl på den såkaldte EGR-køler, har den danske afdeling tidligere erkendt.
I indkaldelserne fra BMW, som Ekstra Bladet er i besiddelse af en kopi af, lyder det angående fejlen med bilernes EGR-køler, at en lækage af kølemiddel i kombination med sod- og olierester 'i meget sjældne tilfælde resulterer i røgudvikling og antændelse'.
Ekstra Bladet har rykket BMW gentagne gange for de brandtekniske undersøgelser, som de selv henviser til i deres svar, men her er man endnu ikke vendt tilbage.