Vermund bestiller annonce i Den Korte Avis med det samme

Annonceboykottet mod Den Korte Avis bliver nu mødt af en modkampagne

Pernille Vermund ville droppe annoncerne i Politiken, hvis hun havde nogen, skriver hun på Facebook. Arkivfoto
Pernille Vermund ville droppe annoncerne i Politiken, hvis hun havde nogen, skriver hun på Facebook. Arkivfoto

Partileder for Ny Borgerlige, Pernille Vermund, vil ikke lade flere større virksomheders annonceboykot af den islamkritiske netavis Den Korte Avis stå uimodsagt.

Det gør hun lørdag opmærksom på på sin Facebook-profil.

Mens Nordea, El Giganten, firmaet Nespresso, DFDS Seaways og flere andre annoncører har bedt deres samarbejdspartner på annonce-området om at stoppe med at indrykke annoncer i Den Korte Avis, så har Pernille Vermund omgående taget initiativ til, at Ny Borgerlige får købt annoncer i avisen, der styres af chefredaktør Ralf Pittelkow og partneren Karen Jespersen.

- Jeg vil gerne støtte medier, der kæmper for vores frihed og siger tingene, som de er. Derfor har jeg bedt Karen Jespersen om et godt tilbud på annoncering i Den Korte Avis, skriver Pernille Vermund på Facebook.

Pernille Vermund anerkender, at det er enhver virksomheds frie ret at vælge hvor, man ønsker at lægge sine annoncekroner. Hun undrer sig imidlertid over, at eksempelvis Nordea vælger at begrunde sit boykot ved via Nordeas kommunikationschef at fortælle, at Den Korte Avis' journalistiske linje ikke flugter med Nordeas egne principper.

Tager befolkningen alvorligt
Flere kritiserer Den Korte Avis for at blande synspunkter og almindelig journalistik sammen på en måde, så det kan være svært at vurdere, hvad der er hvad. Det kan gøre, at folk får opfattelsen af, at Den Korte Avis er meget kritisk over for især islam og indvandring.

Ansvarshavende redaktør for fagbladet Journalisten, Øjvind Hesselager, har tidligere gjort opmærksom på, at nok kan tonen i Den Korte Avis virke skarp og islamkritisk, men avisen tør faktisk modsat en række andre etablerede medier at tage en stor indvandringskritisk del af befolkningen alvorligt.

Se også: Den Korte Avis raser over annonce-flugt: Fuldstændig uhørt

Efter Hesselagers opfattelse kvitterer den del af befolkningen ved at læse Den Korte Avis flittigt, og det bør de etablerede medier efter hans opfattelse tage ved lære af.

På samme måde opfordrer Pernille Vermund nu til, at andre medier i Danmark kommer til at mærke konsekvensen ved, at de står for en journalistisk linje, der ikke flugter med virksomhedernes egne etiske retningslinjer.

- Hvis jeg havde opdaget, at mit firma gennem annoncepakke reklamerede i Politiken, så havde jeg naturligvis stoppet annonceringen. Politiken må skrive, hvad de vil, men som selvstændig erhvervsdrivende vil jeg ikke understøtte venstreorienteret og frihedskrænkende propaganda, skriver Pernille Vermund på Facebook.

Se også: Annoncørerne flygter fra Den Korte Avis: Nu kommer DF til undsætning

- I et frit land må det være min frie ret, skriver hun videre.

Almindelig kunde startede boykotbølge
Det var en helt almindelig Nordea-kunde, der satte lavinen med boykot af Den Korte Avis i gang. Det skete, da han henvendte sig til banken med spørgsmålet, om det virkelig kunne være rigtigt, at Nordea valgte at annoncere i avisen. Hurtigt efter fik han det svar, at Nordea hurtigst muligt ville trække sine annoncer i mediet.

Efter kort tid fulgte flere andre annoncører trop.

928 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere