Virksomhed 'snød' ansatte for 25 millioner: - Det er tonedøvt

Organisationen FGU Danmark beklager nu en snyde-mail, som har vakt stor furore blandt FGU-ansatte 

En udspekuleret fishing-kampagne udarbejdet af FGU Danmark har i den grad skabt utilfredshed blandt de ansatte på FGU-institutionerne. Privatfoto
En udspekuleret fishing-kampagne udarbejdet af FGU Danmark har i den grad skabt utilfredshed blandt de ansatte på FGU-institutionerne. Privatfoto
Følg Samfund

Over 2000 ansatte i FGU fik i sidste uge en særdeles glædelig overraskelse, da en mail dumpede ind i deres indbakke.

FGU Danmark - interesseorganisationen for Den Forberedende Grunduddannelse - havde fået overrakt 25 millioner fra A.P. Møller Fonden. Derfor ville hver medarbejder nu få en bonus på 8500 kroner som tak for deres indsats og 'fantastiske arbejde', lød det i mailen fra organisationen.

Udmeldingen vakte selvsagt henrykkelse blandt medarbejderne. Men der var bare én ting galt:

Det hele var én stor løgn.

'Langt over stregen'
I mailen, som du kan læse længere nede i artiklen, blev de ansatte bedt om at udfylde et skema med personlige oplysninger, så FGU Danmark kunne udbetale pengene og 'desværre også opgive beløbet til skattevæsnet'.

- Jeg sad sammen med et par kolleger, og vi var selvfølgelig glade. Men i det øjeblik, jeg skulle til at udfylde skemaet, kom der en stormende ind og udbrød 'den er fake, det er snyd'.

Sådan fortæller Niklas Dietz, som er koordinator ved FGU Vestegnen, til Ekstra Bladet.

- Så gik det op for mig, hvad der foregik, og jeg rettede henvendelse til min tillidsrepræsentant og bad gennem ham direktøren for FGU Danmark om en forklaring, siger koordinatoren.

Her kan du læse mailen, der blev sendt til de ansatte. Artiklen fortsætter under boksen ...

 

Men ifølge Niklas Dietz kom der ingen forklaring i første omgang. Faktisk gik der helt op til en uge, før det blev meldt ud, at bonussen var en løgn opfundet for at teste, om medarbejderne ville falde i fælden og give deres personlige oplysninger væk.

- Jeg synes, at man som ledelse har et ansvar over for sine medarbejdere for ikke at sætte dem i forlegenhed eller pådrage dem et tab. De, som ikke opdagede det, er jo gået rundt med en forventning om en ekstra indtægt.

- De kan have nået at planlægge at tage på en lille tur eller købe større julegaver. Det er langt over stregen det her, siger Niklas Dietz.

'Tonedøvt'
Ifølge koordinatoren faldt udmeldingen fra FGU Danmark ellers på et tørt sted.

- Vi havde været i gang med afstemninger om arbejdstider, og derfor var det et på alle måder passende tidspunkt at gå ud og anerkende de ansatte, fortæller Niklas Dietz.

- Nu har vi de sidste to et halvt år haft medarbejderflugt, utallige fyringsrunder og problemer med at tiltrække arbejdskraft. Det har virkelig været nogle tumultariske år, så det var en passende håndsrækning. Det gør det så selvfølgelig også så meget desto værre, fortsætter han.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

FGU har afdelinger i hele landet. Foto: Jonathan Damslund
FGU har afdelinger i hele landet. Foto: Jonathan Damslund
 

Koordinatoren mener derfor også, at FGU Danmarks manøvre er direkte tonedøv.

- Jeg har fuld forståelse for, at man er nødt til at teste sikkerheden. Men jeg kan ikke forstå, at man gør det på den her måde. Det er simpelthen så skævt, og det tegner et billede af en ledelse, der er ufatteligt langt væk fra de ansatte, siger Niklas Dietz.

- Har der været et tillidsbrud?

- Ja, absolut.

Nægter at stille op

Ekstra Bladet har forsøgt at få et interview med Hanne Fischer, formand for FGU Danmarks Direktør- og Rektorkollegium.

Hun har ikke ønsket at stille op.

FGU Danmark har derimod sendt en pressemeddelelse, hvori de oplyser, at organisationen nu har besluttet at stoppe phishing-kampagnen.

Beklager
I pressemeddelelsen skriver FGU Danmark, at de har valgt at reagere på de kraftige reaktioner fra en del af medarbejderne, som har følt, at kampagnen er gået over stregen.

- Vi anerkender, at nogle desværre har haft ubehagelige oplevelser, og det beklager vi. Det har aldrig været hensigten, udtaler Hanne Fischer i pressemeddelelsen.

- Vi vil rigtig gerne tage medarbejdernes reaktioner seriøst og reagere. Derfor har vi valgt at stoppe denne type kampagne, og vi vil nu gå i dialog med medarbejderne, Uddannelsesforbundet og Uddannelseslederne om, hvordan vi kommer godt videre, så vi fortsat får sat et fokus på det meget vigtige område.

I pressemeddelelsen oplyses det, at 33 medarbejdere røg i fælden og indtastede deres personlige oplysninger.

Disse spørgsmål mangler vi stadig svar på
Ekstra Bladet ville i et interview gerne have stillet følgende spørgsmål:

- Hvorfor valgte I at gøre det på den her måde?

- Kunne I ikke have gjort det anderledes?

- Forstår I medarbejdernes kritik?

- Kan I forstå, at det føles bittert for de ansatte, når I takker dem for deres 'fantastiske indsats' og så trækker det 'tak' tilbage?

- I får kritik for timingen i kampagnen. Hvordan forholder I jer til det?

- Hvad er vigtigst for jer: et godt forhold til jeres medarbejdere eller sikkerheden?

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Det er fuldstændig hat og briller