Vrede efter fly-konkurs: - Det er jo bondefangeri

Allerede uger før Jet Times konkurs, oprettede ledelsen et nyt selskab, hvor de tog aktiverne med. Forbrugernes penge er tabt

Foto: Jakob Jørgensen/Ritzau Scanpix
Foto: Jakob Jørgensen/Ritzau Scanpix

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. sms-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

21. juli drejede det danske luftfartsselskab Jet Time nøglen om.

Trods næsten 55 millioner støttekroner fra regeringens hjælpepakker knækkede virksomheden halsen på coronakrisen. Få dage inden kollapset fyrede man 313 ud af 400 medarbejdere.

Forinden havde ejeren af Jet Time, erhvervsmanden Lars Thuesen, dog allerede i juni registreret et andet selskab under det enslydende navn Jettime.

Steen Andersson har gennem et halvt år før et opslidende sag mod Norwegian for konen Kate og hendes søster Elin Englund. Foto: KHAN TARIQ MIKKEL Tips og guides Den store klage-guide: Sådan får du erstatning

Pengene er tabt
I en pressemeddelelse kunne Lars Thuesen så fortælle, at dele af aktiverne fra det gamle Jet Time ville blive videreført til det nye selskab.

Det drejer sig blandt andet om en række medarbejdere, fem fly samt start- og landingstilladelser. Men til trods for den slående lighed i navn og drift, kan kunder med krav mod Jet Time godt vinke farvel til deres retmæssige kompensation.

En af dem er den 72-årige pensionist fra Bornholm Aksel Houlby. Han har siden årets begyndelse haft en kompensationssag kørende gennem Flypenge.dk, der hjælper danskere med at få penge retur fra flyselskaber.

- Der er ikke noget at gøre. Jeg har et lovmæssigt krav på flere tusinde kroner, men dem får jeg ikke nu på grund af konkursen. Det er fuldstændigt vanvittigt. De går ligefrem ud med et stort smil og annoncerer, at de har lavet nyt selskab med samme navn. Det er jo bondefangeri, lyder det fortørnet fra Aksel Houlby til Ekstra Bladet.

Han rejste i januar til Lanzarote med sin kone. Billetterne var bestilt gennem TUI, men det var Jet Time, der stod for selve transporten, og dermed skal betale kompensation ved forsinkelser.

Artiklen fortsætter under billedet ...

72-årige Aksel Houlby bor til dagligt på Bornholm. Privatfoto
72-årige Aksel Houlby bor til dagligt på Bornholm. Privatfoto

32 timer forsinket
Aksel Houlby og konen blev meget forsinket. Faktisk kom de først afsted mere end et døgn efter det oprindelige tidspunkt for hjemrejsen.

- Der kom slet ikke et fly fra Jet Time. Vi måtte flyve hjem med Atlantic Airways dagen efter det oprindelige fly skulle afgå. Vi landede i København 32 timer senere, end vi skulle. Der havde vi selvfølgelig også misset vores fly hjem til Bornholm og måtte overnatte i København, fortæller han. 

Den lange forsinkelse betyder ifølge EU-lovgivning, at den 72-årige pensionist er berettiget til 400 euro - godt 3000 kroner - pr. passager. En kompensation, som Jet Times konkurs nu i realiteten gør umulig at få udbetalt, da Aksel Houlby står bagerst i køen af kreditorer til konkursboet.

FAKTA: Jet Time har før været i økonomisk uvejr

21. juli har det danske luftfartsselskab Jet Time begæret sig konkurs.

Ejeren af selskabet har dog før konkursen registret et nyt selskab - kaldet Jettime - hvor flere af aktiverne fra det gamle Jet Time videreføres.

Læs her mere om, hvem Jet Time er:

* Jet Time blev etableret i 2006 og er ejet af erhvervsmanden Lars Thuesen.

* Selskabet har igennem årene ydet transportløsninger for charterarrangører og flyselskaber samt private og offentlige virksomheder.

* Jet Time har serviceret kunder som blandt andre TUI, Apollo, Bravo Tours, Spies, Tjæreborg, Ving, SAS og Norwegian.

* Jet Time havde indtil for nylig lidt over 400 ansatte, men valgte i juni at fyre størstedelen i et forsøg på at redde selskabet. Jet Time ejer 11 passagerfly.

* Igennem årene har Jet Time over flere gange været i økonomiske problemer.

* Eksempelvis var selskabet ude i en stor krise i 2013-16, hvor selskabet havde et samlet underskud på næsten 500 millioner kroner.

* Ved udgangen af august sidste år havde Jet Time en negativ egenkapital på 270,1 millioner kroner.

Kilder: Jet Time og cvr.dk.


Klassisk problem
Han er langt fra den eneste, der er skuffet over Jet Time. Andre kunder raser mod selskabet på Trustpilot. Af 256 anmeldelser har hele 41 procent givet Jet time den dårligste vurdering. Flere for nyligt, efter at selskabet har sendt dem en mail om konkursen.

Men det er desværre en kendt sag, at forbrugerne mister deres penge i sådanne konkurssager, forklarer Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Det er en helt klassisk problematik, som vi oplever ofte. Vi har for nyligt haft Arnold Busck, hvor selskabet går konkurs, og så bliver videreført i samme navn af andre, mens eksempelvis gavekort er ugyldige. Vi har hørt om kunder, der havde gavekort til Busck's butik i Købmagergade, men da de kom derned, var gavekortet ikke gyldigt, fordi butikken havde skiftet ejere, men stadig hed det samme. Det er svært at forstå som forbruger.

Konfrontation med Lars Thuesen

Ekstra Bladet har forholdt Jet Times og Jettimes ejer, Lars Thuesen, kritikken.

Han mener ikke, at der er noget mystisk i, at man har oprettet et nyt selskab, uger før Jet Times konkurs. Ingen kunder er kommet i klemme af den grund, forklarer finansmanden.

- Vi har ikke haft fly i luften siden 23. marts, og siden da har vi hverken solgt vouchers eller noget som helst andet.

- Men de kunder, der har haft penge til gode hos jer i forbindelse med kompensationssager, har mistet deres penge. Kan du forstå, at de er trætte af sagen?

- Det kan jeg sagtens forstå.

- De er vrede over, at de pludselig ikke kan få deres penge, når de samtidig kan se, at jeres selskab kører videre i en ny udgave med samme navn?

- Nu hedder vi jo ikke helt samme navn, men i princippet er det korrekt. Jeg kan jo kun beklage, at den her situation er indtruffet. Det er klart, at der er en række kreditorer, der kommer til at tabe penge, men det har nu altså været vilkårene for vores branche, lyder det fra Lars Thuesen.

173 kommentarer
Vis kommentarer