YouSee advarer kunder: - Det er fup!

Både YouSee og Forbrugerrådet Tænk advarer kunderne mod at hoppe på et fupnummer, hvor falske mails er i omløb

Falske mails, SMS beskeder, spam: Tech-redaktør Heine Jørgensen forklarer, hvordan man beskytter sig mod falske tilbud og svindel.

Det er ikke kun tekniske problemer, der for tiden rammer YouSee hårdt.

Den danske tv-gigant er nemlig blevet udsat for et hackerangreb, hvor hackere udgiver sig for at være fra YouSee.

Her forsøger hackerne i en falsk mail at opkræve penge fra kunderne ved at fortælle, at kunderne mangler at oplyse deres betalingsoplysninger.

Derfor advarer YouSee og Forbrugerrådet Tænk nu i fællesskab mod de falske mails, og de opfordrer alle til at ignorere mailene uden tøven.

'I disse dage skal du være særlig opmærksom, hvis du modtager en mail fra 'YouSee'. Virksomhedens navn bliver igen misbrugt af svindlere, der forsøger at franarre danskerne deres personlige oplysninger. Mailen beder dig om at betale en ubetalt faktura eller opdatere din betalingsmetode. Klik ikke på linket i mailen, og slet den fra din indbakke,' lyder det fra Forbrugerrådet Tænk i en offentlig meddelelse.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: Forbrugerrådet Tænk
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Også hos YouSee er meldingen klar. Man skal ikke hoppe i fælden. Det oplyser YouSee i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

'Der er desværre mails i omløb, der til forveksling ligner en mail fra YouSee. Svindlerne er blevet bedre til at efterligne vores grafikker, tekst og sprog, og derfor har flere kunder henvendt sig med spørgsmål til ægtheden af disse mails. Vi kan ikke forhindre, at nogen misbruger YouSees navn i denne sammenhæng, men vi forsøger at begrænse skaden med information til vores kunder om phishing og gennem sikkerhedstiltag,' skriver Niels Nørgaard, der er kommunikationsrådgiver hos YouSee.

Fem gode råd:

1. Forhold dig altid kritisk til de e-mails, sms’er og beskeder, som spørger efter følsomme oplysninger som kreditkortoplysninger, NemID-koder eller brugernavn/adgangskode. Også selvom det ligner beskeder fra YouSee, din bank, SKAT eller din yndlings onlinebutik.

2. Giv aldrig følsomme oplysninger i en e-mail, sms eller på sociale medier – tænk på dét at give personlige oplysninger online, er som at give det til en fremmede på gaden. Hvad ville du dele med en fremmede? Dit CPR-nummer? Dit kontonummer?

3. Undgå at klikke på links i e-mails eller sms’er, som du ikke har tillid til. Kør musen over linket og se adressen eller indtast i stedet for selv adressen i browserens adressefelt.

4. Brug forskellige og stærke adgangskoder til hver hjemmeside og sociale medier.

5. Hvis du er i tvivl om ægtheden af en e-mail eller sms, så kontakt afsenderen. Brug ikke ”besvar”-funktionen eller telefonnummeret i den e-mail / sms du har modtaget, for så ryger du stadig til svindlernes hjemmeside. Find i stedet for selv e-mail-adressen eller telefonnummeret.

Kilde: YouSee

103 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere